Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-12-02, 14:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Intervju med George Papaconstantinou

Papaconstantinou var finansminister under Papandreou. Han intervjuas i DN, och han verkar inte stå högt i kurs i Grekland. Han måste till och med ha livvakter.

Läs intervjun här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-12-02, 14:49
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Intervju med George Papaconstantinou

Välskriven resume av de här omtumlande åren. Fortfarande kan inte "vanligt folk" se sammanhangen (vill inte?) utan behöver ha någon skyldig att klandra. Några citat av politiker har blivit välkända : Pangalos, den oerhört tjocke, sa rakt ut "Mazi ta fagame", `menande att alla hade varit med och dribblat i ekonomin, men mannen är bortåt 150 kg så hans uttryck blev lite komiskt samtidigt. Georg Papandreo sa "lefta yparchon", pengar finns, och det har han i sin tur fått äta upp på alla möjliga vis.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-12-05, 14:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Intervju med George Papaconstantinou

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Välskriven resume av de här omtumlande åren.
Stämmer det att han är så hatad i Grekland?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-12-05, 15:11
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Intervju med George Papaconstantinou

Janne, du frågar fel person. Jag har inte så stor kunskap i såna här frågor. Journalister skriver en massa som inte alltid är rätt. Minnet är dessutom kort hos oss vanliga åskådare, så det skulle förvåna mig om någon ens minns vem han är ...

Frustrationen över den egna och landets ekonomi är mycket stor. Vems fel det är? Det lär vi aldrig bli ense om.

Vi vardagsfilosofer har konstaterat att det är som det är. Till mat och fika räcker pengarna, men inte till skatter...innerst inne hoppas vi på att någon ska rätta till det hela, ta fast skattesmitare och andra bovar, hitta olja, starta jobb, lära greker att bli västerlänningar...

Jaja.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-12-05, 15:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Intervju med George Papaconstantinou

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Janne, du frågar fel person. Jag har inte så stor kunskap i såna här frågor. Journalister skriver en massa som inte alltid är rätt. Minnet är dessutom kort hos oss vanliga åskådare, så det skulle förvåna mig om någon ens minns vem han är ...
Okej, tack ändå för ditt utförliga svar!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-12-05, 21:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Intervju med George Papaconstantinou

Apropå skatter: Det var en jätteförvånad Lisa som skulle betala på Adonis och de tar ju bara kontanter står det på en skylt. Men jag har de senaste gångerna betalat med kort så jag frågade nån dag innan vad som gällde. Den som då stod bakom disken sa att de var gladast naturligtvis om jag åtminstone betalade hälften kontant, "because in this country we have tax control, so we want cash" HÄPP!!
Dagen efter när jag frågade var det självklart att få betala med kort sa en annan av killarna bakom disken. Så jag betalade allt med kort. Men URUSEL kurs såg jag när vi kom hem. ett rejält påslag hade de tagit.
Men om nu hotellet helst vill ha cash innebär det alltså att de vill mygla bort pengar från staten....Jag blev allt besviken att de uttalade det så tydligt...

Fast ännu värre var det ju på Syros och hotell Paradise....
Där blev kvittot detta:



JO, jag vet, jag SKULLE bråkat!

På Lilia i Pireus är det kortbetalning och riktigt kvitto som gäller....

Undrar om jag får uppleva i min livstid att ALLA lämnar kvitto frivilligt??

Detta var kanske en icke tillåten utvikning, men jag kom att tänka på detta när jag läste artikeln.


Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-12-06, 07:47
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Intervju med George Papaconstantinou

Ja, Lissi, allt hänger ju ihop. Oviljan att betala skatt kan ju direkt härledas till misstro, att man inte tycker sig få någonting tillbaka från staten. Kontroll av bankinnehav och hur man flyttar pengar är en konsekvens av misstron mot medborgaren.

Mitt i det står politikern som ska företräda medborgaren och misstron mot ärlighet är nog det första man tänker på i det förhållandet.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-12-06, 18:00
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Intervju med George Papaconstantinou

Jag tror det kommer att bli bättre med det där. När politikerna inte längre är korrupta. Men problemet ligger ju även, som sagt, att de beskattas skyhögt och på alla plan det bara går. Och ändå ser de inte att de får något för pengarna ännu, eftersom de går till att betala landets skulder.
Det ena är beroende av det andra.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT