Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-10-16, 17:56
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Nea Chora, Kreta

Har nu varit i Nea Chora ett par dagar och trivs alldeles utmärkt här. Vädret är hur bra som helst, lite svalt på morgonen, men lämpligt för en förmiddagspromenad. Har varit in till Chania i dag och besökt saluhallen, det var intressant, mycket att titta på. Åt en lättlunch där, ouzo med lite tillbehör. Eftermiddagen tillbringade vi på stranden här i Nea Chora, härligt i vattnet. Nu strax dags för middag, finns många bra tavernor här verkar det som.

Maria
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-10-16, 20:20
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Nea Chora, Kreta

Hærligt att ni trivs så bra i Nea Chora.
Obeskrivligt fantastiskt ær det ju att få några dagar på Kreta i oktober nær vædret ær så perfekt.
Åt ni middag på Manos ikvæll? God mat dær. Många bra tavernor i Nea Chora.
Ha det fint i Paleochora också. Riktigt god mat dær också.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-10-20, 10:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Nea Chora, Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Nu strax dags för middag, finns många bra tavernor här verkar det som.
Kolla in Portes som har flyttat till Nea Chora från Chania. Det var en av de bästa restaurangerna i Chania. Har dock inte ätit i Nea Chora, men hoppas att de är lika bra där.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-10-20, 14:13
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Nea Chora, Kreta

I Nea Chora finns eg. bara bra tavernor.
Tavernorna Akrogiali, Manos, To Magazaki, Volakas till exempel.
Äter ni inne i Chania någon kväll tycker jag ni inte ska missa Taverna Colombo. Mysigt ställe som öppnar klockan 18. Spelar lågmält 50-talsjazz i högtalaren. Dessutom har dom en massa ölsorter från minibryggerier både från Kreta och övriga Grekland.

I Paleochora finns ju också många fina tavernor. Vi äter oftast på Water Edge Cafe, Methexis, Inochoos och Odyssey pizzeria. Den tavernan kan ha gått ihop med pizzeria Portofino, så jag vet inte om den finns kvar. Taverna Pantelis rekommenderas även. Här har man en riktig öppen spis, som också ger en mysig stämning.

Ursäkta Maria, detta blev visst en mattråd. Du får kompensera detta med nya rapporter. Du vet väl även att vi nu längtar till vår 11-dagarsresa till Paleocchora och Chania om 11 dagar!

Birgitta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-10-24, 15:41
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Nea Chora, Kreta

Tack för era tips på matställen! Portes testade vi i Nea Chora. Jag åt nån sorts köttgryta i vinsås, gott men inte nån smaksensation. Åt en kokkinisto på Cappuccio en kväll, den var också helt ok!

Men nu är vi sen ett antal dagar i Paleochora, här trivs vi jättebra! Har ätit gott här också, ännu bättre än i Nea Chora, och så billigt det är här! Samma sorts middag för oss två kostade runt 28 i Nea Chora och här i Paleochora betalade vi 20.

W.E har fått några besök förstås , sen har vi varit på bl a Inochoos och Portofino och några till som jag inte vet namnet på. Men bra mat överlag är det här. Bäst av allt hittills är dock Odyssevs, dit vi varit ett par gånger. Jag brukar inte äta pizza i Grekland men tänkte att jag måste testa det där. Det är nog i särklass den godaste pizzan jag nånsin ätit, ever Så dit går vi nog nån fler gång och vete tusan om jag inte äter pizza då igen

Maria
från ett lite regnigt Paleochora just nu!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-10-24, 15:55
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 600
Standard Sv: Nea Chora, Kreta

Ja stor skillnad på priserna är det, vi var i Paleochora i juli och blev förvånade över hur billigt det mesta i matväg var. Nu är vi i Agaii Apostoli, och vi känner att det är skillnad, även om vi äter det mesta i Chania.
Paleochora är underbart, så njut allt vad det går, även om det regnar lite då och då, verkar ju bli så från och till framöver.
Pia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-10-25, 06:00
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Nea Chora, Kreta

Maria, för oss två är det minst 10 Euro billigare att äta i Paleochora än i Nea Chora/Chania. Sen gör tavernorna allt för att man ska vara nöjd. Jag brukar ibland säga till en dag i förväg om jag vill ha en speciell soppa, bakad potatis o.s.v.

Sen tycker jag ni ska gå till W.E. granne Taverna Methexis! Mama är en fantastisk kock.
Är lite intresserad av Odysseus. När jag gick in på deras FB-sida hänvisades jag till Portifino. Samt att Radio Kreta hade skrivit om någon hopslagning av dessa 2 pizzerior. Men Radio Kreta skriver på tyska, så jag kan ha tagit fel.

Och jag har sagt att Odysseus pizzor är Greklands godaste. Och deras sparris i ostsås går inte av för hackor heller.

Birgitta (om 6 dar så,,,,,)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-10-26, 14:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Nea Chora, Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Jag brukar inte äta pizza i Grekland men tänkte att jag måste testa det där. Det är nog i särklass den godaste pizzan jag nånsin ätit, ever
Brukar inte heller äta pizza i Grekland, men ibland gör jag undantag, och då på restauranger jag vet har god pizza, och då är det inte sällan jag säger som du. Bästa ever.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT