Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-09-27, 00:53
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard NÄR DET KRISAR HEMMA?

Vi är många här på forumet som reser ganska ofta. Då är det ofrånkomligt att det förr eller senare är några som drabbas av tråkiga händelser på hemmaplan. Säkert har också de flesta av oss funderat över hur vi vill att det i så fall ska hanteras.

Några av våra bästa vänner säger att "Vi har sagt till våra barn att om det händer något tråkigt hemma så vill vi helst inte veta det förrän vi kommit hem om det inte är helt nödvändigt. Vi vill njuta av vår resa."

Men vi själva tycker helt tvärt om och har sagt till våra barn.... "Oavsett vad som händer, smått eller stort, enkelt eller allvarligt, så vill vi alltid att ni berättar allt för oss när vi är på resa. Allt från lite snuva till hjärtinfarkt eller dödsfall vill vi att ni talar om.

Det får två effekter.

För det första .... Om vi får veta allt så är det också vi som själva har i vår hand att besluta hur vi ska hantera det. Om man inte ska berätta för oss, ja då är det ju någon annan som ska göra bedömningen om vad som är allvarligt eller ej.

För det andra. Och det är viktigt! Genom det här beslutet och att vi vet att våra barn berättar allt för oss när vi är på resa, ... ja då känner vi oss trygga. Om vi inte hör något hemifrån, ja då vet vi att allt är ok och vi kan njuta av vår resa.

Om vi hade bett att slippa att få veta, ja då hade vi ju gått och funderat hela tiden på om det verkligen är ok hemma som de säger eller om de vill skona oss från att veta.

En liten reflexion kring ett ämne som kanske många av oss förr eller senare får anledning att fundera över. Vad tycker du? Hur vill du ha det?

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-09-27, 00:58
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: NÄR DET KRISAR HEMMA?

Min svärmor sa alltid,hör man inget så är allt bra😘
Monica😍
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-09-27, 05:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: NÄR DET KRISAR HEMMA?

Jo, nog vill jag veta vad som händer, eventuellt kan jag hjälpa till på distans.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-09-27, 08:39
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 748
Standard Sv: NÄR DET KRISAR HEMMA?

Vad det än är, när det gäller barn o familj, så är vi ALLTID tillgängliga! Både i stort o smått. Det har vi präntat i "barnen".
Kan några ord göra att någon mår bättre så vinner alla på det.
En bild på Instagram, ett sms med ett 💜 kan räcka för att veta att allt är ok. Vi är aldrig på semester från livet...så om nåt händer så vill vi veta.
/ Kajja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-09-27, 09:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: NÄR DET KRISAR HEMMA?

Jag vill absolut veta om det har hänt något hemma. En förkylning behöver jag inte veta om, men om det hänt allvarligt vill jag veta det på en gång. Annars skulle jag inte kunna slappna av under resan.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-09-27, 11:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: NÄR DET KRISAR HEMMA?

Nä, jag vill också veta. Hem tar man sig på nåt sätt..
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-09-27, 12:50
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: NÄR DET KRISAR HEMMA?

Jo visst vill man veta. Tycker det skulle vara fruktansvärt att komma hem och få tunga besked som man inte fått ta del av. Däremot, beroende på vad det gäller, så kanske man inte "måste" ge sig hem omedelbart.

I januari avled min gamla mor bara dagar innan vi skulle resa 2 veckor till Kanarieöarna. Vi tog ändå beslutet att resa och det kändes väldigt bra efteråt.
I lugn och ro kunde vi tänka efter hur vi skulle ordna med begravningen osv. Vi kunde tala om och minnas henne i en miljö som var fin
Däremellan kunde vi också njuta av en härlig semester och kom utvilade hem.

//maji
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-09-27, 13:09
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: NÄR DET KRISAR HEMMA?

För mina nära är jag alltid tillgänglig och vill veta allt, oavsett var i världen jag befinner mig. Även minsta snuva kan längta efter lite tröst, särskilt om det är en man som har drabbats. Behöver jag ta mig hem, så fixar det sig säkert på något sätt. Hittills har det inte behövts, tack och lov.
Det motsatta gäller också, dvs att jag har beredskap när någon närstående är utomlands. Då kollar jag alltid vilka bolag som flyger till orten och när. Pessimist eller realist, det är frågan...?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-09-27, 18:25
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: NÄR DET KRISAR HEMMA?

Vi vill också ha sanningen direkt
//
KR
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT