Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-05-02, 08:15
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 597
Standard Paleochora el Karpathos???????

Tanken är ju att vi ska åka till Karpathos i början på juli, en vecka Lefkos o en i Karpathos stad,var på ön för 13 år sedan, allt känns egentligen hur bra som helst, men......... läser mer o mer om Paleochora o har sån lust att åka dit, vi jämför, för o emot o diskuterar här hemma.
Och sen är det dom där knäna som inte är så pigga som man kunde önska, antar att terrängen är plattare i Paleochora än på
Karpathos. Men lite upp o ner kan funka.
Vilket är mysigast, men än en gång så är båda öarna fina. Så svårt! Ni som vet hjälp gärna till och tyck!
Pian
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-05-02, 09:41
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Paleochora el Karpathos???????

Med mina grymma ben med vidhängande fötter är Paleochora en perfekt plats att kunna vara.
Nu har jag inte varit på Karpathos och kan bedöma. Och samtidigt är jag Paleochora-älskare, så jag är nog subjektiv.

Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-05-02, 09:50
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Paleochora el Karpathos???????

Och jag har inte varit i Paleochora även om jag älskar Kreta.
Jag var på Karpathos 2014 som nybliven strokepatient nästintill halvsides förlamad och det funkade även om det var jobbigt. Så har du halvdåliga knän så behöver nog inte detta vara ett hinder
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-05-02, 17:04
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Paleochora el Karpathos???????

Jag har varit på båda ställena och tycker mer om Paleochora. Men jag är väl också lite partisk som varit 36 ggr på Kreta och en gång på Karpathos
Jag tycker att mat är en stor del av resan och maten går liksom inte jämföra för Kreta har sååå mycket bättre mat enligt mig


// Malin - som åker 37:nde gången imorgon
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-05-02, 19:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Paleochora el Karpathos???????

Citat:
Ursprungligen postat av Pian Visa inlägg
Vilket är mysigast, men än en gång så är båda öarna fina. Så svårt!
Ja, det är svårt.

Jag gillar Karpathos, men gillar Kreta mer, även om Paleochora inte hör till de absoluta favoriterna (jag gillar Pale, men har andra favoriter). En av fördelarna med att välja Paleochora är att bo där ett tag, och sedan luffa runt med båt längs kusten, där finns så många mysiga kustbyar. Så mitt svar på din fråga blir Paleochora.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-05-03, 14:00
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Paleochora el Karpathos???????

Om man är inte bara ute efter att sola och bada kan man ibland råka ut för en del kulturella aktiviteter i Paleochora. Byn med omgivning är levande hela året och befolkningen vill ha en trevlig samvaro som även innefattar vi turister.

Några exempel:
Jörg på Radio Kreta har tagit initiativ till en lesen/läsfestival med inbjudna författare. Den börjar den 13 maj.

I september varje år har man en kulturvecka, som faktiskt pågår i 2 veckor. Skulpturer skapas och finns både under vatten och uppe. Man lär sig måla tavlor och kreativiteten är hög. Jag vet ej vem som startade det hela men det finns en del bofasta konstnärer. Troliga hippies en gång i tiden.

I april skulle skolan ha en dagsutflykt med lite vandring i bergen. Då hyrde man in 6 bussar och bjöd in övrig befolkning och dom fåtaliga turisterna att följa med.

I april har man karnevalen, som på andra ställen. Man klär ut sig och har mycket galna upptåg.

Janne skriver också om båtluff längs sydkusten. Det har numera blivit ett måste för oss varje år. Har man hyrbil kan man åka upp i bergen till små byar. Har man lust kan man "plocka" sitt eget havssalt. Fast jag tycker det är bekvämare att köpa

Så Paleochora bjuder på många aktiviteter. För att inte tala om soluppgången och solnedgången. Då är det magiskt!
Kanske en del förstår nu varför vi älskar Paleochora och sydvästkusten?



Birgitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-05-08, 20:21
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 597
Standard Sv: Paleochora el Karpathos???????

Citat:
För att inte tala om soluppgången och solnedgången. Då är det magiskt!
Kanske en del förstår nu varför vi älskar Paleochora och sydvästkusten?
Jag förstår precis Birgitta! Pale verkar så himla mysigt blir inspirerad av att läsa er blogg! Och om det nu inte blir i sommar så lär nog nästa Greklandsresa ta oss dit.
Tack för alla tankar och tyckande, återkommer om vart vi ställer färden.
Pia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-05-08, 21:25
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Paleochora el Karpathos???????

Jag skrev ett svar häromdagen, men det försvann för forumet stängdes tillfälligt pga uppdateringar.
Jag tillhör de som gillar Paleochora (har varit där många gånger, men alltid i låg- eller mellansäsong).
Har varit på Karpathos en gång (även det i lågsäsong) men alltid tänkt att jag gärna velat återkomma, det har bara inte blivit så. Vi bodde också några dagar i Lefkos.
Eftersom ni reser i högsäsongen, så skulle jag hålla fast vid min första plan om att åka till Karpathos i år och sedan välja Paleochora ett annat år och helst maj/juni eller sept./okt.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-05-10, 21:42
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 597
Standard Sv: Paleochora el Karpathos???????

Citat:
Eftersom ni reser i högsäsongen, så skulle jag hålla fast vid min första plan om att åka till Karpathos i år och sedan välja Paleochora ett annat år och helst maj/juni eller sept./okt.
Precis samma tankar som vi har. Till Paleochora ska vi resa men spar på det till ett annat tillfälle.
Pian
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-05-18, 14:44
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Paleochora el Karpathos???????

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag har varit på båda ställena och tycker mer om Paleochora. Men jag är väl också lite partisk som varit 36 ggr på Kreta och en gång på Karpathos
Jag tycker att mat är en stor del av resan och maten går liksom inte jämföra för Kreta har sååå mycket bättre mat enligt mig


// Malin - som åker 37:nde gången imorgon
Malin Var bor ni på Kreta? Åker med två 17åringar...Gillar baden i Falassarna...men det blir nog lite väl ödsligt för tonåringar?? Men vill ha en familjeresa...så inga party ställen
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-05-18, 21:47
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Paleochora el Karpathos???????

Citat:
Ursprungligen postat av Marie_W Visa inlägg
Malin Var bor ni på Kreta? Åker med två 17åringar...Gillar baden i Falassarna...men det blir nog lite väl ödsligt för tonåringar?? Men vill ha en familjeresa...så inga party ställen

Vi bor i Platanias under högsäsong och detta mest för att jag har ett sådant fantastiskt pris på boendet Eftersom jag stannar 6 veckor då så är det avgörande. Under lågsäsong, när vi bara åker en vecka i taget, så bor jag gärna inne i Chania eller i Nea Chora. Även Agii apostoli/Chrissi akti gillar jag med fina stränder och gångavstånd till Chania.


//Malin
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-05-18, 22:11
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Paleochora el Karpathos???????

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Vi bor i Platanias under högsäsong och detta mest för att jag har ett sådant fantastiskt pris på boendet Eftersom jag stannar 6 veckor då så är det avgörande. Under lågsäsong, när vi bara åker en vecka i taget, så bor jag gärna inne i Chania eller i Nea Chora. Även Agii apostoli/Chrissi akti gillar jag med fina stränder och gångavstånd till Chania.


//Malin
Japp!! Agii Apostoli för mysfaktor, häliga badvikar och
buss ca 10 minuter till Platanias för shopping, barer o massa annat
/Kajja
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-05-18, 22:14
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Paleochora el Karpathos???????

Tack, Malin och Kajja! Har ni något boende att rekommendera? Jag är väldigt svag för havsutsikt
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-05-18, 22:31
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Paleochora el Karpathos???????

Citat:
Ursprungligen postat av Marie_W Visa inlägg
Tack, Malin och Kajja! Har ni något boende att rekommendera? Jag är väldigt svag för havsutsikt
Golden Bay! Då bor ni PÅ stranden
Annars har vi bott på Flamingo en liiiten bit ifrån, ett par gånger och stortrivits. Ingen havsutsikt men havet är såå nära. Om ni vill ha lite grekkänsla så välj gamla delen. Rustika lägenheter med vitkalkade väggar och barkök och billigare .
Vi bodde i en två i markplan. Helt underbart ställe! Lycka till...o berätta gärna vad det blev.
/ Kerstin
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-05-18, 23:04
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Paleochora el Karpathos???????

Toppen, Kerstin ska titta på det
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-05-19, 08:13
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Paleochora el Karpathos???????

Citat:
Ursprungligen postat av Marie_W Visa inlägg
Tack, Malin och Kajja! Har ni något boende att rekommendera? Jag är väldigt svag för havsutsikt

I Nea Chora har i stort sett alla boenden några studios mot havet med fantastisk utsikt. Bra boenden är Arocaria, Semeli, Frini b l a. Undvik Stelisia som jag verkligen inte gillade trots utsikten.


// Malin
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-05-19, 09:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Paleochora el Karpathos???????

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
I Nea Chora har i stort sett alla boenden några studios mot havet med fantastisk utsikt. Bra boenden är Arocaria, Semeli, Frini b l a. Undvik Stelisia som jag verkligen inte gillade trots utsikten.


// Malin
Har samma uppfattning. Stelisia blev vi grymt besvikna på och det var nog första gången I Grekland! Vi gillade Posidonio också med jättebalkong med havsutsikt, men det har inte alla rum, så kolla det.

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-05-19, 22:19
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Paleochora el Karpathos???????

Malin och Lissi!
Tusen Tack!!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-05-19, 22:25
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Paleochora el Karpathos???????

Undrar hur stränderna är där i Nea Chora? Vi bor ju i Halmstad...och här finns en hel del fina stränder, så vi är nog otroligt bortskämda...Jag gillar Falassarna...Går det att jämföra med stränderna i norr?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-05-20, 08:51
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Paleochora el Karpathos???????

Nea Chora regner jeg nærmest som en forstad/bydel til Chania. Det er ikke strand som kan sammenlignes med Falassarne. Stranda er helt OK for oss, kan ikke forstå de som ikke er fornøyd med den. Men ser man for seg det store strandlivet så må man kanskje velge noe annet.

Det blir allikevel en uke på Arocaria i oktober, klarte oss ikke uten.
Paleochora er også fint, men vi klarer oss med et par netter der om gangen.
Årets hovedferie går til Karpathos og Pigadia. Å bo i Amopi eller Lefkos er ikke aktuelt for oss. Der er det for stille.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT