Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-10-18, 20:04
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Tilos 2016

Så underbart det är när resorna med Ving till Tilos är släppta. Nu kan man drömma o planera och trycka på boka knappen.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-10-19, 15:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av elisabethk Visa inlägg
Så underbart det är när resorna med Ving till Tilos är släppta.
Hur gör de med transfern över nästa år?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-10-19, 19:05
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Tilos 2016

Ingen aning, kanske med samma båtar som i år men jag vet inte alls. Det fixar sig, skönt att åka charter.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-10-20, 09:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av elisabethk Visa inlägg
Ingen aning, kanske med samma båtar som i år men jag vet inte alls. Det fixar sig.
Ja, det viktigaste är ju att komma till Tilos, inte hur man kommer dit.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-10-20, 21:29
JanneGs avatar
JanneG JanneG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2015
Ort: Västerhaninge
Inlägg: 7
Standard Sv: Tilos 2016

Vi får verkligen hoppas man får ordningen på båttransporten till nästa år. Årets sista charter med Ving blev lite rörig med transporterna. Vid ankomst till Rhodos 4/10 fick vi veta att avgången var uppskjuten en dag pga av blåst. Inte mycket att orda om, det blåste verkligen mycket och ge sig ut till Tilos med en liten båt var nog ingen god idé. Lite trist att behöva övernatta på Rhodos, men dagen därpå kom vi ut med stora "Diagoras".
Hemresan blev ännu krångligare. 8 stycken "Vingare" skulle över till Kamiros kl 6 på morgonen. Vi möttes av en bytteliten båt vid kajen som skulle ta oss på 3-4 timmar över havet. Se foton nedan, det är båten längst till höger som ska ta oss till Kamiros.. Ingen plats inne, utan alla trängde ihop sig med stor tvekan utomhus på fördäck. Vi hann inte ens komma ut ur bukten innan vågorna slog över oss. Det var inte att tänka på att fortsätta över öppet hav, så vi tvingade båten att vända.
Tack och lov gick "Diagoras" senare samma dag, nya arrangemang gjordes och vi kunde säga hej då till Tilos från en stor båt. Taxi mötte oss i hamnen och vi kom till flygplatsen med cirka 45 minuter tillgodo.
Så förhoppningsvis blir det bättre nästa år. Hotellägarna på Tilos hade noterat att Ving har kortat säsong 2016 en hel del. Senare start och man slutar gå till Tilos i mitten av september. Gissningsvis för att samordna med Apollo. Så slipper man transfer i en öppen båt.


Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-10-21, 00:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Tilos 2016

Var finns bilderna som du hänvisar till?

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-10-21, 07:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Var finns bilderna som du hänvisar till?
Syns nu.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-10-21, 07:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av JanneG Visa inlägg
Tack för den rapporten Janne! Är inte det Stelios utflyktsbåt på bilden? Jag förstår att ni inte ville åka över med den båten, i det vädret.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-10-21, 10:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos 2016

Jag tyckte också att det var Stelios båt...Den är ju fin, men bara till utflykter runt ön. Jag vet att han ibland gjort utflykter till Nissyros med den, men det har ofta blivit inställt pga vädret vad jag förstått.

Vi hade i alla fall FEDON förra året..Helt Ok båt!

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-10-22, 07:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag tyckte också att det var Stelios båt...Den är ju fin, men bara till utflykter runt ön.
Den skulle inte jag åka med ända till Rhodos oavsett väder.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-10-22, 12:50
JanneGs avatar
JanneG JanneG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2015
Ort: Västerhaninge
Inlägg: 7
Standard Sv: Tilos 2016

Fast det var en rätt mysig känsla inledningsvis. Klockan 6 på morgonen i mitten av oktober är det alldeles kolmörkt. Och stjärnhimlen var fantastisk att titta på. Men den mysiga känslan försvann snabbt när de första vågorna började slå in över oss. Båten funkar nog som badbåt runt Tilos, men inte ändå till Rhodos.
I Rhodos hamn såg vi Sea Star ligga förtöjd vid en kaj. Hon såg ganska ensam och övergiven ut. Tråkigt att se. Hoppas man kan få henne i trafik till nästa säsong.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-10-22, 19:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av JanneG Visa inlägg
Fast det var en rätt mysig känsla inledningsvis. Klockan 6 på morgonen i mitten av oktober är det alldeles kolmörkt. Och stjärnhimlen var fantastisk att titta på.
Låter fantastiskt! Synd att det inte var lugnt och vindstilla, då hade ni kanske njutit hela vägen till Rhodos.

Citat:
I Rhodos hamn såg vi Sea Star ligga förtöjd vid en kaj. Hon såg ganska ensam och övergiven ut. Tråkigt att se. Hoppas man kan få henne i trafik till nästa säsong.
Ja, det är synd att hon är tagen ur trafik.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-10-23, 10:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos 2016

Stelios båt har gjort några turer till Rhodos för olika charterarrangörer under säsongen efter vad jag hört, det har fungerat. Men det måste förstås vara bra väder.

JanneG, det låter lite skumt med den 4 oktober. Samma morgon gick Express Nikos, den båt Apollo och Ving använt hela säsongen, över från Tilos till Rhodos utan problem. Visst KAN det ha blåst upp under dagen men ...

Sea Star är inte aktuell igen. Det senaste jag hört handlar om en båt från Nisyros, den ser ut ungefär som Express Nikos men jag har svårt att bedöma storleken. Dock behövs regeringsbeslut om subventioner och tillstånd och allting har försenats av den politiska krisen, nyval mm. Att Ving nyss öppnat bokningen för Tilos borde ändå innebära att de fått något slags positivt besked från Tilos som de litar på. Innan det sade någon på Tilos att Thomas Cook inte ville öppna resmålet för nästa säsong innan båtfrågan var löst. Dock: jag tror inte att båtfrågan ÄR löst. Men kanske på väg.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-10-24, 14:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Sea Star är inte aktuell igen. Det senaste jag hört handlar om en båt från Nisyros, den ser ut ungefär som Express Nikos men jag har svårt att bedöma storleken.
Är det denna båt?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-10-24, 15:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos 2016

Ja, det är den som var den senaste jag hörde om.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-10-26, 09:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, det är den som var den senaste jag hörde om.
Den har vi åkt med några gånger. Helt okej i bra väder, men den förde ett jäkla oväsen, och det kändes som om vi satt i en buss.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-10-26, 16:08
JanneGs avatar
JanneG JanneG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2015
Ort: Västerhaninge
Inlägg: 7
Standard Sv: Tilos 2016

Ja du Inkfish, det låter lite skumt med båten den 4/10.
De resenärer som skulle hem 4/10 hade fått åka över till Rhodos redan dagen innan. Enligt Vings representant. Måste kännas snopet och tråkigt att få en dag kortare på Tilos när man väl kommit in i en behaglig lunk.
Jag gissar att väderprognosen var dålig och att Ving tog det säkra före det osäkra och ordnade transport med stora båtar.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-10-26, 17:08
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av JanneG Visa inlägg
Ja du Inkfish, det låter lite skumt med båten den 4/10.
De resenärer som skulle hem 4/10 hade fått åka över till Rhodos redan dagen innan. Enligt Vings representant. Måste kännas snopet och tråkigt att få en dag kortare på Tilos när man väl kommit in i en behaglig lunk.
Jag gissar att väderprognosen var dålig och att Ving tog det säkra före det osäkra och ordnade transport med stora båtar.
Den informationen stämmer inte. Express Nikos kom till Tilos på lördag kväll och låg i hamn där över natten, som den brukar. På morgonen 4/10 avgick den till Kamiros Skala på Rhodos, med både Apollo- och Vingresenärer. Jag var själv nere vid båten och vinkade av goda vänner som reste hem. Däremot har det vid några få tillfällen i sommar hänt att resenärer fått lämna Tilos redan på lördag, och det har då berott på hårt väder. Märkligt av Vings representant att ge den informationen.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-10-27, 10:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av JanneG Visa inlägg
Ja du Inkfish, det låter lite skumt med båten den 4/10.
De resenärer som skulle hem 4/10 hade fått åka över till Rhodos redan dagen innan. Enligt Vings representant.
Smått fascinerande att de ljuger. Som både jag och Annki skrivit: Express Nikos gick den morgonen. Att jag skrev det beror att jag visste det för att jag har en god vän som åkte med. Klockan 06 gick den och överfarten var lugn.

Jag har frågat honom om det blåste upp senare på Rhodos där han tillbringade dagen. Men han höll sig i krokarna vid Windy Beach och där blåser det ju jämt så han har ingen riktig uppfattning. När han kom till flygplatsen på kvällen var havet dock lugnt.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-10-27, 11:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Den har vi åkt med några gånger. Helt okej i bra väder, men den förde ett jäkla oväsen, och det kändes som om vi satt i en buss.
Ja, de mindre båtarna bullrar ju ofta som tusan. Hoppas dock att den där blir av för det kan nog bli bra.

För egen del är jag dock nöjd med att ha köpt reguljärbiljetter som synkar med Diagoras nästa år, åker man på egen hand behöver man pålitliga båtförbindelser. Man slipper dessutom dyr taxi till Kamiros Skala och överprisad båtbiljett som det varit den här säsongen. Fast blir Panagia Spiliani av så är meningen att hon ska gå från Rhodos stad, efter vad det sagts mig. (För min del gäller nu att Blue Star inte ändrar tidtabellen nästa år ...)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT