Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-06-01, 18:46
ciic ciic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 12
Standard Koufonissi eller Donoussa?

Snart dags för en liten mini-öluff på 10 dagar! Ni som varit på både Donoussa och Koufonissi, vilken ö föredrar ni, och varför?

Mvh,
Cecilia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-06-01, 23:10
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Koufonissi eller Donoussa?

Citat:
Ursprungligen postat av ciic Visa inlägg
Snart dags för en liten mini-öluff på 10 dagar! Ni som varit på både Donoussa och Koufonissi, vilken ö föredrar ni, och varför?

Mvh,
Cecilia
Donoussa passar bra för den som gillar mycket blåst och branta uppförsbackar, nakenbad och ett begränsat utbud av matställen, att gå, gå och gå, inåtvänd tystnad tidigt på sommaren och hippieliv med Atenungdomar från juli och framåt.

Koufonissi passar för den som gillar många turister, tavernor, hotell och barer på liten yta, fina sandstränder där det ibland blir trångt, täta turer med lokalbussar och badbåtar, skandinaviska barnfamiljer i juni och välbärgade greker senare på sommaren.

På Koufonissi kan du alltid få en perfekt frappe', på Donoussa serveras den då och då rumstempererad i plastmugg. På Koufonissi kan du bo enkelt eller femstjärnigt, på Donoussa tittar de flesta undrande på dig om du frågar efter AC. På Koufonissi lutar backarna måttligt, på Donoussa har de namn som "Hart attack hill". Till och från Koufonissi går flera båtar dagligen, till och från Donoussa beror det lite på väder och vind ifall man kan ta sig dit eller därifrån.
Våga
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-06-02, 07:31
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Koufonissi eller Donoussa?

Donoussa alla dagar - just för backarna, plastmuggarna och stämningen (har iofs aldrig varit på plats när hippieungdomarna angjort ön). Koufonissi åker vi nog inte tillbaka till. Men som sagt - beror på vad en söker!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-06-02, 14:38
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Koufonissi eller Donoussa?

Föredrar Donoussa för dess enkelhet, lugn och oförstörda charm framför Koufonissi som har för mycket turister i förhållande till öns storlek och då jag blev så sorgsen atthålet i väggen var stängt sist vi var där.. Har hört rykten att det öppnat igen och kunde då tänkt mig en natt där bara för den godaste gyro jag bekantat mig med i!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-06-02, 14:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Koufonissi eller Donoussa?

Citat:
Ursprungligen postat av henile Visa inlägg
Har hört rykten att det öppnat igen och kunde då tänkt mig en natt där bara för den godaste gyro jag bekantat mig med i!
Det var öppet i somras, kolla här.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-06-02, 17:57
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Koufonissi eller Donoussa?

Citat:
Ursprungligen postat av henile Visa inlägg
Föredrar Donoussa för dess enkelhet, lugn och oförstörda charm framför Koufonissi som har för mycket turister i förhållande till öns storlek och då jag blev så sorgsen atthålet i väggen var stängt sist vi var där.. Har hört rykten att det öppnat igen och kunde då tänkt mig en natt där bara för den godaste gyro jag bekantat mig med i!
Hålet i väggen eller "Hörnan" som det heter på grekiska har öppet varje sommar, men först en bit in på säsongen. Jag håller med om att deras giros/souvlaki/girospitautankött är de bästa! Värt en omväg!
Våga
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-06-02, 17:59
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Koufonissi eller Donoussa?

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Donoussa passar bra för den som gillar mycket blåst och branta uppförsbackar, nakenbad och ett begränsat utbud av matställen, att gå, gå och gå, inåtvänd tystnad tidigt på sommaren och hippieliv med Atenungdomar från juli och framåt.

Koufonissi passar för den som gillar många turister, tavernor, hotell och barer på liten yta, fina sandstränder där det ibland blir trångt, täta turer med lokalbussar och badbåtar, skandinaviska barnfamiljer i juni och välbärgade greker senare på sommaren.

På Koufonissi kan du alltid få en perfekt frappe', på Donoussa serveras den då och då rumstempererad i plastmugg. På Koufonissi kan du bo enkelt eller femstjärnigt, på Donoussa tittar de flesta undrande på dig om du frågar efter AC. På Koufonissi lutar backarna måttligt, på Donoussa har de namn som "Hart attack hill". Till och från Koufonissi går flera båtar dagligen, till och från Donoussa beror det lite på väder och vind ifall man kan ta sig dit eller därifrån.
Våga
Haha, vilken bra beskrivning!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-06-02, 18:36
ciic ciic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 12
Standard Sv: Koufonissi eller Donoussa?

Tack för alla svar! Har vart mest sugen på Donoussa från början, och blev ännu mer övertygad nu. Har varit på Koufonissi en gång tidigare, men det var 12 år sedan, och då upplevde jag det inte så turistexploaterat utan mer som ni beskriver Donoussa, det måste ha kommit sedan dess har jag förstått?

Behöver vi boka boende på Donoussa i förväg? Vi skall vara där mellan 21-26/6. Och Donoussatips mottages tacksamt! Bästa boendet, tavernan, stranden?

Cecilia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-06-02, 21:05
ciic ciic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 12
Standard Sv: Koufonissi eller Donoussa?

Slänger in ännu en fråga; Med Koufonissi ute ur bilden, vilken av öarna Iraklia, Schinoussa eller Donoussa borde vi spendera tre dagar på?
Eftersöker tre lugna, rofyllda dagar på underbara stränder på en ö som inte är påverkad av turismen som jag förstår att Koufonissi blivit. Har förstått av denna sidas guide om Schinoussa att de stränderna inte kan mäta sig med de andra öarnas, så den ön går lite bort. Har varit så insnöad på Donoussa men kanske att någon av de andra öarna kan vara något?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-06-02, 22:53
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Koufonissi eller Donoussa?

Citat:
Ursprungligen postat av ciic Visa inlägg
Slänger in ännu en fråga; Med Koufonissi ute ur bilden, vilken av öarna Iraklia, Schinoussa eller Donoussa borde vi spendera tre dagar på?
Eftersöker tre lugna, rofyllda dagar på underbara stränder på en ö som inte är påverkad av turismen som jag förstår att Koufonissi blivit. Har förstått av denna sidas guide om Schinoussa att de stränderna inte kan mäta sig med de andra öarnas, så den ön går lite bort. Har varit så insnöad på Donoussa men kanske att någon av de andra öarna kan vara något?
Schinoussa har fler stränder än Donoussa och Iraklia. På Schinoussa hittar du också flera tavernor med riktigt bra mat. På Schinoussa och Iraklia blåser det betydligt mindre än på Donoussa och folk har i högre utsträckning badkläder på sig på stränderna. När det gäller förbokning av rum på öarna beror det lite på hur kräsen du är. Det går i princip alltid att få tag på någonstans att sova. Om du väljer Schinoussa eller Iraklia går det liten båt mellan öarna flera gånger om dagen så det är lätt att njuta av bägge öarna.
Våga
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-06-02, 22:59
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Koufonissi eller Donoussa?

Vi var tre dager på Iraklia sist sommer, vårt første besøk der, vi likte Iraklia veldig godt, en vakker liten idyll
Bodde på Maiistrali
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-06-02, 23:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Koufonissi eller Donoussa?

Citat:
Ursprungligen postat av ciic Visa inlägg
Behöver vi boka boende på Donoussa i förväg? Vi skall vara där mellan 21-26/6.
Ja. Om du vill bo bra. Annars går det att hitta boende. Fråga Prassinou. Eller prästen. Han heter oxå Prassinou...
Vi ska dit och bor självklart hos - Prassinou!
/Netwolf
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-06-02, 23:32
LG LG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 89
Standard Sv: Koufonissi eller Donoussa?

Det där med "begränsat utbud av matställen" på Donoussa är något jag ännu inte förstått mig på. Det byggs fler och fler hotel på ön, antalet rum ökar snabbt, men samtidigt stänger man tavernorna. Förra sommaren fanns det fem tavernor i byn, men i år finns det bara tre. För tydligen är det så att man kan tjäna mer pengar med en mindre arbetsinsats genom att ha ett hotel och hyra ut rum, än man kan göra genom att driva en taverna och servera mat. Alltså byggs det flera hotel varje vinter, men inga nya tavernor. Aposperitis som var en av de bättre tavernorna på ön, har stängts för ett par år sedan och byggts om till att enbart vara hotel. I år har det vissa kvällar varit ganska fullsatt på tavernorna redan i maj, och jag är faktiskt lite nyfiken på hur det egentligen fungerar i juli och augusti...

Även om jag tillbringat mest tid på Koufonissi och Donoussa så har jag också besökt Iraklia och Schinoussa, och min personliga uppfattning är att de två sistnämnda är de som är mest rofyllda. Åtminstone i juni när jag varit där.

/ LG
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-06-03, 07:34
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Koufonissi eller Donoussa?

Iraklia är ett paradis, tycker jag alltså. För lugn och ro är det oslagbart. LÄÄNGTAR dit just nu.

Bea - från ett grått och kallt Umeå
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-06-03, 10:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Koufonissi eller Donoussa?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Vi var tre dager på Iraklia sist sommer, vårt første besøk der, vi likte Iraklia veldig godt, en vakker liten idyll
Håller helt med dig. Iraklia är ett litet paradis.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-06-03, 17:23
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Koufonissi eller Donoussa?

Donoussa är ofta en kärv ö att ta sig till och att ta till sig. Så här kan det se ut när man ska ta sig dit:
https://vimeo.com/129205321
Filmen är från den regnigar våren, men vinden och vågorna möter man nästan alltid! Skopelitis döps då om till "Kräkexpressen". Den enda gången jag har sett riktigt gröna ansikten är när folk kliver av från dessa turer!
Våga
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-06-03, 19:21
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 464
Standard Sv: Koufonissi eller Donoussa?

Iraklia er som skrevet en rigtig perle 😊 Jeg er her i disse dage og for første gang. Intet har skuffet mig 😊 Alt er desuden inden for gåafstand 😉
Direkte fra To Perasma
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT