Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2015-06-02, 13:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Eftersom det finns mera på Skopelos som vi gärna vi uppleva, eller som vi vill ha mera av så skippar vi Alonissos den här gången. Vi börjar känna att vi nu går in på sista veckan och dagarna kvar här är begränsade.
Det gjorde ni rätt i, för jag tror att Alonissos inte skulle göra sig rättvis på så kort tid. Ni får åka dit någon annan gång, och stanna några nätter.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2015-06-02, 16:16
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Vi brukar äta gyros på stället som ligger i hörnet, tror det heter Magali eller nåt sånt. Dom har bästa gyrosen, enligt oss iaf

Vad roligt att höra att ni fattat tycke för Agnondas, blev lite orolig där i början För det är ju en av de ljuvligaste platserna på ön...

Maria
Svara med citat
  #43  
Gammal 2015-06-02, 16:38
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Så heter det ja, Magali, det är där också äter underbart goda gyros. Typ ett gatukök i hörnet på det torget. Var det där ni åt Masse?
ElisabethK
Svara med citat
  #44  
Gammal 2015-06-03, 17:36
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

TISDAG 2 JUNI - ONSDAG 3 JUNI ca 18.00

Så har ytterligare tvenne dagar förflutit. Tiden går fort när man är lycklig!
Igår tisdag blev det förga överraskande en heldag på stranden. Här finns ju några stycken att välja på. Men efter vårt botaniserade har bilden klarnat och vi har nu två favoriter som vi båda känner att vi vill prioritera under de dagar vi har kvar här.

Således blev det igår heldag på stranden i Panormos. Temperaturen tycks nu ha stabiliserats till 32 grader i luften och 22 i vattnet mitt på dagen. Kvällarna håller behagliga 24 grader när vi går hemifrån och luften känns som sammet när det är vindstilla. Vid promenaden hem några timmar senare några grader lägre, men inte kylslaget.

Middag igårkväll intogs på den omtalade tavernan Kymata längst bort på hamnpromenaden. Tydliga minnestecken kring den anrika familjetavernans verksamhet i flera generationer återfanns på väggar och foton i menyn.

Vi möttes av entusiastisk servitör/inkastare som glatt visade ut oss i "köket", dvs en varmhållningsdisk där en del av de förlagade rätterna förevisades och engagerat marknadsfördes. Utifrån syn- och hörselintryck valde vi varsin rätt. Åter på plats vid bordet ägnade vi väntetiden åt att studera gamla bilder i menyn och läsa lite mera om rätterna som erbjuds.

Såväl nu som vid tidigare tillfällen så är min inställning till köksinspektion av rätterna något tveksam. Förefaller för mig som en aning överreklamerad "exotisk" grej som kanske känns kul, men tveksamt som beslutsunderlag. Möjligen kan det fungera som ett kompletterande synintryck av något som man dessförinnan bör ha fått vettig beskrivning av i menyn. Är man tveksam utifrån vad man läst i menyn kan det ju vara bra att gå ut och kolla i köket.

Den här gången ledde det inte till något som vi blev entusiastiska över. Inte något dåligt, helt OK mat. Men inte mera. Den muntliga framställningen stämde inte helt överens med verkligheten och innehållet i menyn.

Idag onsdag bar det så vidare på en ny stranddag. Ni som läst tidigare rapporter är väl föga överraskade av att dagens färd bar åter till Agnontas. Dock gjordes ett litet stopp på vägen ut för att inspektera närliggande Stafilos Beach. Själva stranden var ingen höjdare. Ganska risig och tråkig. Några få entusiaster hade tagit plats på sina badlakan. I övrigt fanns inget. Välj istället att stanna till uppe på stora vägen och fotografera stranden och dess vackra omgivningar därifrån. Kör sedan vidare, t ex till Agnontas som vi gjorde.

Förutom den mysiga platsen och stranden så tycker vi att prisnivån både här och på övriga stränder är tämligen behaglig. Ingenstans tar man betalt för solsängar och parasoller. Däremot hör det till vanlig hyfs och är deras förväntan att man konsumerar något från tavernan.

För oss blev det idag följande förutom varsin solsäng och en parasoll. På stranden 1 st Alfa öl, 1 glas rödvin. Till lunch 1 st Rocket Sallad (färsk och krispig bladspenat, coktailtomater, toppat med chevreost och ringlad honungsvinäger, 0,5 liter Malamatina retsina, 1 stor flaska vatten och bröd. För detta äskades 27,70 euro. Mycket prisvärt tycker vi.

På hemvägen fylldes moppetanken på. Bensinpriset här är högre än i Sverige. 1,79 euro per liter vill man ha. Förmodligen åtskilligt av krisbeskattning kan man tro.

Angående gyrosstället vid torget. Jodå Maria och Elisabeth, det kan ha hetat Megali. Det klart minsta stället längst upp i hörnet av torget. Det andra gyrosstället förfogar över återstående c:a 3/4 av torget.

Men ikväll blir det åter till ett av favoritställena, Klimataria, där vi åter ska njuta av deras underbara kalv-stifado. Mums.

Masse

Senast redigerad av Masse den 2015-06-03 klockan 18:14.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2015-06-03, 18:23
gunsan52 gunsan52 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 60
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Håller med dig, min favorit är också Klimataria, åt en underbar kleftiko där och stora portioner. Jag har en favorit till, den ligger efter strandpromenaden i stan som heter Muses, bord både på trottoaren och inomhus. Bra service, men brukar vara fullsatt ganska snabbt. Men är värt ett besök. Åt en kycklingrätt som var en av deras specialrätter - jättegod. Ha det fortsatt bra i underbara Skopelos - var där i förra veckan - då det var två dagar med storm och regn. Får bli en resa snart igen.

Senast redigerad av gunsan52 den 2015-06-03 klockan 18:55.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2015-06-03, 19:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Temperaturen tycks nu ha stabiliserats till 32 grader i luften och 22 i vattnet mitt på dagen. Kvällarna håller behagliga 24 grader när vi går hemifrån och luften känns som sammet när det är vindstilla.
Är det så varmt! Jag åker i morn och hade hoppats på lite svalare väder. Men å andra sidan är allt väder bra i jämförelse med vädret här hemma.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2015-06-03, 19:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Missa inte Sendouka, med magisk utsikt! Den platsen hade vi inte hittat utan Jannes E-guide och vandringen sista biten upp var väl värd mödan!

Lissi
Svara med citat
  #48  
Gammal 2015-06-03, 20:56
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Är det så varmt! Jag åker i morn och hade hoppats på lite svalare väder. Men å andra sidan är allt väder bra i jämförelse med vädret här hemma.
Så varmt??? Jag blev oerhört glad när jag läste Masses perfekta väderprognos! (gillar också "Masseväder"!) Har varit oerhört orolig när jag läst alla fasansfulla, samstämmiga berättelser om regn, blåst och åska mm de senaste veckorna samt tittat på olika vädersajter som visat blygsamma 18- 20 grader i Grekland. Har diskuterat med gubben om man faktiskt måste packa ner fleecetröjan denna gången... Ha en trevlig resa Janne! Vi är inte så långt efter nu...

MVH zakka
Svara med citat
  #49  
Gammal 2015-06-03, 21:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
Ha en trevlig resa Janne! Vi är inte så långt efter nu...
Tack! Vem vet, vi kanske ses någonstans.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2015-06-03, 21:16
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tack! Vem vet, vi kanske ses någonstans.
Det hade varit jätteroligt!!!

MVH zakka
Svara med citat
  #51  
Gammal 2015-06-03, 23:33
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Herlig å lese om ferien deres på Skopelos, og at dere trives så godt

Vi syntes også at Agnontas var veldig trivelig og s å vakkert ved solnedgang

Men har du glemt noe i teksten her?:


"För oss blev det idag följande förutom varsin solsäng och en parasoll. På stranden 1 st Alfa öl, 1 glas rödvin. Till lunch 1 st Rocket Sallad (färsk och krispig bladspenat, coktailtomater, toppat med chevreost och ringlad honungsvinäger, 0,5 liter Malamatina retsina, 1 stor flaska vatten och bröd. För detta äskades 27,70 euro. Mycket prisvärt tycker vi."

Hvis ikke synes jeg 27.70 høres dyrt ut

Ønsker dere fortsatt deilige dager på Skopelos
Svara med citat
  #52  
Gammal 2015-06-03, 23:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Herlig å lese om ferien deres på Skopelos, og at dere trives så godt

Vi syntes også at Agnontas var veldig trivelig og s å vakkert ved solnedgang

Men har du glemt noe i teksten her?:


"För oss blev det idag följande förutom varsin solsäng och en parasoll. På stranden 1 st Alfa öl, 1 glas rödvin. Till lunch 1 st Rocket Sallad (färsk och krispig bladspenat, coktailtomater, toppat med chevreost och ringlad honungsvinäger, 0,5 liter Malamatina retsina, 1 stor flaska vatten och bröd. För detta äskades 27,70 euro. Mycket prisvärt tycker vi."

Hvis ikke synes jeg 27.70 høres dyrt ut

Ønsker dere fortsatt deilige dager på Skopelos
Helt riktigt påpekat Kari! Som vanligt strul med iPad och när jag skrev om det för tredje eller fjärde gången så har jag ju tappat bort både 1 st Friterade Succini och 1 st Tzatsiki. Tack för hjälpen!

Masse
Svara med citat
  #53  
Gammal 2015-06-03, 23:58
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

För sent att editera ovan, men så här skulle det ju vara:

För oss blev det idag följande förutom varsin solsäng och en parasoll. På stranden 1 st Alfa öl, 1 glas rödvin. Till lunch 1 st Rocket Sallad (färsk och krispig bladspenat, coktailtomater, toppat med chevreost och ringlad honungsvinäger), 1 st Friterade Succini, 1 st Tzatsiki, 0,5 liter Malamatina retsina, 1 stor flaska vatten och bröd. För detta äskades 27,70 euro. Mycket prisvärt tycker vi.

Nu har jag dessutom hunnit lägga upp en ny packe bilder i albumet "SKOPELOS 150601 - 150603". Föga överraskande så är det mest strand- och matbilder, men kanske kan det intressera någon.

Masse
Svara med citat
  #54  
Gammal 2015-06-04, 08:39
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Masse, vilken taverna var bilden med skopelospajen, tzatsikin mode friterade zucchinin i från på de senaste bilderna? Zucchinin såg otroligt god ut.
ElisabethK
Svara med citat
  #55  
Gammal 2015-06-04, 09:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av elisabethk Visa inlägg
Masse, vilken taverna var bilden med skopelospajen, tzatsikin mode friterade zucchinin i från på de senaste bilderna? Zucchinin såg otroligt god ut.
ElisabethK
Den är från Taverna Linaraki i Panormos. Men skulle liika gärna kunna vara från Agnontas Taverna. Båda ställena är lika duktiga på just de här rätterna.
Masse
Svara med citat
  #56  
Gammal 2015-06-04, 09:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Nu har jag dessutom hunnit lägga upp en ny packe bilder i albumet "SKOPELOS 150601 - 150603". Föga överraskande så är det mest strand- och matbilder, men kanske kan det intressera någon.
Mig till exempel.

Jag älskar Skopelospaj, och ännu mer Alonissospaj. Borde finnas på alla öar.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2015-06-04, 11:20
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Hej Masse! Härlig läsning! Önskar vi hade "Masseväder" även i Mälardalen. Jag ska inte klaga efter två veckor på Tilos och en på Kreta. Men jag fryser och längtar tillbaka till Grekland.

Ha en fortsatt fin vistelse på Skopelos, och hälsa Birgit.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2015-06-04, 17:38
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Vilken av tavernorna i Agnodas Masse? Agnodas är ett av våra favoritställen, vi har bara ätit på den ena tavernan där, den som ligger närmast stranden o caféet.
ElisabethK
Svara med citat
  #59  
Gammal 2015-06-04, 18:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Hej Masse! Härlig läsning! Önskar vi hade "Masseväder" även i Mälardalen. Jag ska inte klaga efter två veckor på Tilos och en på Kreta. Men jag fryser och längtar tillbaka till Grekland.

Ha en fortsatt fin vistelse på Skopelos, och hälsa Birgit.
Visst är det härligt Masse , att få väder uppkallade efter sig!

Masseväder och Lissiväder

Lissi - som njutit Masseväder i Kalmar idag.
Svara med citat
  #60  
Gammal 2015-06-04, 23:29
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

TORSDAG 4 JUNI 2015

Tack alla för hälsningar och uppskattande ord!

Elisabeth: I Agnontas ligger tre tavernor vägg i vägg längs stranden och bryggorna. Om man kommer söderifrån in i byn så har jag inte koll på vad den första heter. Den andra tror jag heter Pavlos Fisktaverna. Den tredje, i norra änden, närmast själva stranden och den som har solsängarna heter kort och gott Taverna Agnontas, och det är på den vi håller tiil. Det är den som nog pga badgäster är mest frekventerad totalt över dagen. Men under timmarna kring lunchtid är alla ganska välbesatta. Många tycks komma hit enbart för att äta lunch.

Lissi: Jo visst är det häftigt med ett "eget väder". Särskilt när det som för mig nu har behagat infinna sig under många dagar.

Så till dagens rapport. Även idag strålande sol och en bit över 30 grader mitt på dan. Ikväll noterade vi klockan 18.00 på vår balkong 28 grader. Härligt!

Nu är vi inne på upploppet på vår resa och då handlar det om att prioritera, och om att maxa favoriterna. Föga överraskande innebar det för vår del ännu en dag med moppen till Panormos och en av de stränder som vi gillar mest här. Men jag hade kvar en sak att uppleva innan vi lämnar Skopelos. Jag ville se den kända Agios Ioannis, MamaMia-kyrkan, och inte minst den omtalade vägen dit.

Eftersom Birgit sedan massor med år plågas av en kroniskt mycket smärtsam rygg så är omfattningen av hennes moppeåkande på skumpiga vägar begränsat. Jag fick därför lämna henne på Panormos Beach medan jag åkte vidare norrut. Vilket hon alls inte hade något emot.

Jag for så vidare på "egen maskin" längs vägen som redan mellan Panormos och Glossa är mycket vacker. Därifrån så 5 km längs smal och underbart vacker väg ned mot klippan med det kända kapellet. Moppen parkerades och den svettiga promenaden uppåt vidtog.

Jag räknade och kom till att det var c:a 220 trappsteg från parkeringen till kapellet. De sista 100 var ganska höga och smala trappsteg direkt på klippan. Jag kan förstå de som tvekade att dra upp här innan räcket kom till. Däruppe fann jag kapellet, ett stort gäng helentusiastiska amerikaner som dansade och sjöng Mama Mia, och en vidunderlig utsikt.

Sedan samma väg ner och snabb tur genom det vackra landskapet tillbaka till Panormos. Jag noterade både vid foten av kapell-klippan och tidigare vid kajen i Agnontas en rymlig betongplatta. Högst troligt, anser jag, har de tillkommit för att landa helikoptertransporter vid filminspelningen.

Åter i Panormos var det lunchdags och vi njöt av dagsfärska och nykokta blåmusslor. Härligt. Kvällens måltid blev ett återbesök hos Stergios. Denna gång beställde vi till förrätt endast Tzatsiki eftersom vi, helt riktigt, befarade att huvudrätten Lamb Kleftiko skulle bli mäktig.

Självklart nöjde sig inte generöse Stergios med det. On the house förstärkte han förrätten med några ostbollar och ett fat av den goda fisk-mezen, och efter maten bjöds på Metaxa.

Proppmätta och nöjda vandrade vi hemåt genom den ljumma natten. Denna vår näst sista dag här var också tänkt som sista dagen av 10 med hyrd moppe. Men med nyvunnen insikt och eftertanke så stannade vi i eftermiddags på vägen hem från Panormos hos uthyraren och förlängde med en extra dag så att vi kan använda också den sista dagen till något som vi gillar mest.

Ett knippe bilder från dagens övningar återfinnes i albumet SKOPELOS 150604.

Masse

Senast redigerad av Masse den 2015-06-05 klockan 00:15.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT