Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-05-21, 15:58
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Karta Skopelos

Strax dags att plocka fram resväskan. Då kom jag på en liten sistaminutenfråga till er som känner Skopelos.

Det kan ju vara bra om man slipper dra omkring alltför många dagar innan man hittar en bra karta över Skopelos. Så min fråga är, var i Skopeols stad kan jag köpa en bra karta över ön?

Har ni dessutom tips om bra moppeuthyrare så tar jag tacksamt emot det också. Vet att priserna varierar en del så att det lönar sig att kolla runt lite.

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-05-21, 16:14
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Karta Skopelos

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med kartfrågan/moppeuthyrare. Har bara varit där över dagen. Men vill önska dig och Birgit många härliga dagar på Skopelos.

Hälsningar Sjöborren- som i morgon klockan 06.30 går ombord på planet som ska ta oss till Kreta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-05-21, 17:16
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Karta Skopelos

Kartor från SKAI brukar vara bra och på Tilos och Karpathos fanns de på ortsbutikerna.
Hasse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-05-21, 17:41
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Karta Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med kartfrågan/moppeuthyrare. Har bara varit där över dagen. Men vill önska dig och Birgit många härliga dagar på Skopelos.

Hälsningar Sjöborren- som i morgon klockan 06.30 går ombord på planet som ska ta oss till Kreta.
Tack detsamma! Är säker på att det blir en höjdare för dig att få resa med dotter och dotterdotter. Ha det jättebra o hälsa maken!

Masse o Birgit
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-05-21, 18:02
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Karta Skopelos

Jag köpte en "ROAD Edition" karta i någon affär utmed hamnpromenaden. Minns tyrvärr inte exakt i vilken affär, men kartor brukar finnas i souvenirshoppar och bokhandlar/tobaksaffärer.

Kartan var jättebra och lätt att använda, ganska detaljerad. På baksidan finns tips på fina turer man kan göra!

Ha en trevlig resa till vackra Skopelos!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-05-21, 18:51
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Karta Skopelos

Hej!
Karta köpte vi första året vi var där, tror det var i en supermarket, nej, nu kom jag ihåg, den fanns på flygplatsen på Skiathos, den har vi fortfarande kvar. De gånger vi har hyrt moppe där har vi gjort det efter korsningen på väg ut från stan, i slutet av hamnpromenaden ligger ett supermarket i en trevägskorsning. Hamnpromenaden fortsätter iofs bortåt men väg finns ut från stand, där ligger bageri, tavernor samt en lite större uthyrare, de har varit bra, på höger sida på väg ut från stan. Mitt emot ligger en liten mysig taverna som vi fastnade för sist vi var där.
Vi åker dit igen 14/6, 4:e gången, ska 2 v till Tilos först.

Ha det så bra på Skopelos!
ElisabethK
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-05-21, 19:01
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Karta Skopelos

Hasse, Smultron och Elisabeth,

Tack för era tips. Det blir säkert inga problem att hitta bra karta förstår jag. Låter bra också med tipsen om moppeuthyrare, supermarket mm längs vägen ut från stan. Vi ska bo på DelSol så då lär vi se det längs vägen.

Nu får vi se om det blir ännu en ö att lägga till på vår Återvändarlista. På den listan finns redan Egina, Karpathos och Tilos. Sen finns ju en jättelång lista på många andra trevliga öar som vi har besökt. Men alltid lite spännande att fylla på med en ny ö då och då.

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-05-21, 19:04
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Karta Skopelos

Vi köpte en Road edition karta på nån av supermarket som finns i stan, minns ej vilken, men du hittar nog nån. Moppe hyrde vi i höstas på Magic cars som ligger en liten bit efter huvudvägen ut från stan. Dom var väldigt trevliga och hjälpsamma. Vi betalade 90 euro för 10 dar inkl full försäkring för en 125 cc.

Ha en jättetrevlig semester på Skopelos! Är inte det minsta avundsjuk...

Maria
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-05-21, 21:20
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Karta Skopelos

Vi brukar hyra moppen på Discovery, som ligger efter hamnpromenaden. Vi har varit väldigt nöjda, fräscha maskiner och trevligt bemötande. Nu hälsar de oss välkomna för nu är vi ju kända.

Carina
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-05-21, 23:40
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Karta Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Vi köpte en Road edition karta på nån av supermarket som finns i stan, minns ej vilken, men du hittar nog nån. Moppe hyrde vi i höstas på Magic cars som ligger en liten bit efter huvudvägen ut från stan. Dom var väldigt trevliga och hjälpsamma. Vi betalade 90 euro för 10 dar inkl full försäkring för en 125 cc.

Ha en jättetrevlig semester på Skopelos! Är inte det minsta avundsjuk...

Maria
Oj då, det låter som ett väldigt bra pris utifrån vad jag är van vid från andra öar. Tack för tipset.

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Vi brukar hyra moppen på Discovery, som ligger efter hamnpromenaden. Vi har varit väldigt nöjda, fräscha maskiner och trevligt bemötande. Nu hälsar de oss välkomna för nu är vi ju kända.

Carina
Det innebär att vi går förbi Discovery när vi går hem till DelSol från stan. Det ska kollas. Tack!

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-05-22, 06:28
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Karta Skopelos

Masse, jag måste rätta mig själv. Vi betalade 90 euro exkl försäkring, den kostade 27 extra ser jag nu när jag tittar på kvittot. Men ändå bra pris, 117 euro totalt. Discovery har vi också hyrt hos, de är också bra!

Hoppas du direkrapporterar lite från Skopelos

Maria
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-05-22, 14:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Karta Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Masse, jag måste rätta mig själv. Vi betalade 90 euro exkl försäkring, den kostade 27 extra ser jag nu när jag tittar på kvittot. Men ändå bra pris, 117 euro totalt. Discovery har vi också hyrt hos, de är också bra!

Hoppas du direkrapporterar lite från Skopelos

Maria

Jovisst, surfplattan får följa med, så lite rapporter då och då ska jag försöka åstadkomma.
Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-08-31, 16:48
Eva As avatar
Eva A Eva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Ronneby
Inlägg: 131
Standard Sv: Karta Skopelos

Hej, undrar hur det var att köra moppe på Skopelos. Jag har moppe från Skiathos och tar båten till skopelos stad (stannar 1 natt), men sen? Kommer sova i staden och tänkte avsluta med Mamma Mia kyrkan innan återresa från Glossa.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-08-31, 18:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Karta Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av Eva A Visa inlägg
Hej, undrar hur det var att köra moppe på Skopelos. Jag har moppe från Skiathos och tar båten till skopelos stad (stannar 1 natt), men sen? Kommer sova i staden och tänkte avsluta med Mamma Mia kyrkan innan återresa från Glossa.
Jag tycker att Skopelos är en av de bästa öarna som finns att köra moppe på. Enda väg som vissa tycker är lite läskig är den som går till Mamma Mia kyrkan, men det tycker inte jag.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-08-31, 19:59
Eva As avatar
Eva A Eva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Ronneby
Inlägg: 131
Standard Sv: Karta Skopelos

Läskig, det fixar jag nog . Men hur "stor" moppe behöver man? Någon sa 50cc för det är platt och en servitör sa 125-150cc pga backe.Det är ju bara jag för mamma och hennes brutna ben får stanna på skiathos.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-08-31, 20:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Karta Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av Eva A Visa inlägg
Men hur "stor" moppe behöver man? Någon sa 50cc för det är platt och en servitör sa 125-150cc pga backe.Det är ju bara jag för mamma och hennes brutna ben får stanna på skiathos.
Vi har hyrt 50 cc på Skopelos och klarat oss bra med det, och då har vi varit två personer, och du kör ju själv, så det bör räcka för dig. Bild på en moppe vi hyrt på Skopelos finns här.

Hoppas mamma mår okej efter omständigheterna.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-09-01, 08:50
Eva As avatar
Eva A Eva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Ronneby
Inlägg: 131
Standard Sv: Karta Skopelos

En sista fråga, tror jag är det bökigt att ta med moppen på färjan?
Är det något mer jag behöver veta? Det var inte igår jag reste själv.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-09-01, 09:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Karta Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av Eva A Visa inlägg
är det bökigt att ta med moppen på färjan? Är det något mer jag behöver veta? Det var inte igår jag reste själv.
Det är inte säkert att du får ta med mopeden. Uthyrare brukar inte gilla att man man tar med moppen till en annan ö. Försäkringen kanske inte gäller då. Förra sommaren hyrde jag moped på Antiparos och åkte över till Paros. Jag fick göra det, men på egen risk, om något skulle hända hade jag fått fixa allt själv. Så fråga uthyraren vilka regler som gäller.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-09-01, 09:36
Eva As avatar
Eva A Eva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Ronneby
Inlägg: 131
Standard Sv: Karta Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är inte säkert att du får ta med mopeden. Uthyrare brukar inte gilla att man man tar med moppen till en annan ö. Försäkringen kanske inte gäller då. Förra sommaren hyrde jag moped på Antiparos och åkte över till Paros. Jag fick göra det, men på egen risk, om något skulle hända hade jag fått fixa allt själv. Så fråga uthyraren vilka regler som gäller.
Tusen tack Janne för all info :-)
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-09-01, 10:16
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Karta Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag tycker att Skopelos är en av de bästa öarna som finns att köra moppe på. Enda väg som vissa tycker är lite läskig är den som går till Mamma Mia kyrkan, men det tycker inte jag.

Instämmer helt med Janne! Utmärkt moppe-ö! Och en tur till MamaMia-kyrkan är trevligt. Särskilt de sista fem kilometerna från Glossa till kyrkan är vackert. Och du, kan du klämma in en stunds promenad i Glossa när du ändå passerar så kommer du inte att bli besviken.


Om uthyraren inte tillåter att du tar med moppen på färjan så finns ju möjligheten att hyra moppe på Skopelos för den dag du är där. Kanske inte så mycket dyrare än kostnaden för att ta moppen på färjan?


Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT