Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2015-02-09, 16:16
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Obama støtter Syriza og Hellas:

"Over the last two weeks, Obama has publicly supported the new Greek PM Alexis Tsipras’ decisions to end austerity in Greece, and he even noted during a CNN interview that “you cannot keep on squeezing countries that are in the midst of a depression.”


Se hele artikkelen her: http://greece.greekreporter.com/2015....lee2XTrz.dpuf

Nu tror jag iofs att Obama har en hel del egenintresse i att det inte blir någon Grexit av (som också framgår av artikeln) eftersom det kan skaka om världsekonomin. Men han hade ju lika gärna kunnat vända på det och försökt förmå Grekland att ändå betala om det bara handlat om det.
Jag tror ändå att risken för en Grexit kryper allt närmare. Men vi får se.

Senast redigerad av Thira den 2015-02-09 klockan 16:31.
  #82  
Gammal 2015-02-09, 17:18
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Nu har jag vid ett par tillfällen de senaste dagarna sett teckningar/banderoller med We are all Greeks, på olika språk, med grekiska avsändare. Gissar att det anspelar på Je suis Charlie. Och förutom att jag tycker att det är en osmaklig jämförelse så undrar jag om inte upphovspersonerna överskattat stödet från andra europeiska länder i den här frågan ...

Tror det er sitat av enten Tsipras eller kompisen hans. De to er dyktige på PR-siden, korte og tydelige slagord Det fikk m e g til å tenke på Kennedys 'Ich bin ein Berliner'; litt mer på sin plass historisk sett ...
og Churchills 'blod, svette og tårer' litt mer kraftfull på motivasjonssiden- om man kan sammenligne med Tsipras siste setning i gårsdagens tale mht. 'historie, verdighet og stolthet' (fritt etter hukommelsen). Sånt sier man ikke høyt ustraffet . Men tenke det kan man jo.
  #83  
Gammal 2015-02-09, 17:37
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Tror det er sitat av enten Tsipras eller kompisen hans. De to er dyktige på PR-siden, korte og tydelige slagord Det fikk m e g til å tenke på Kennedys 'Ich bin ein Berliner'; litt mer på sin plass historisk sett ...
og Churchills 'blod, svette og tårer' litt mer kraftfull på motivasjonssiden- om man kan sammenligne med Tsipras siste setning i gårsdagens tale mht. 'historie, verdighet og stolthet' (fritt etter hukommelsen). Sånt sier man ikke høyt ustraffet . Men tenke det kan man jo.
Nej nej nej! "We are all Greeks" är ett namn eller snarare ett "talessätt"/slagord som använts länge av en kampanj som funnits åtminstone sedan 2012 ( så som jag mins det och kanske ännu längre tillbaks). Kampanjen var till för att visa sin solidaritet med det Grekiska folket i krisen." We are all Greeks" användes långt innan Je suis Charlie och långt innan Syrizas regeringsposition. Vem/vilka som startade det en gång i tiden vet jag dock inte. Inte helt otroligt att det var en vänsterrörelse av något slag men det låter jag vara osagt.
Ifall någon av de nämnda herrarna var inblandad i detta redan då det begav sig har jag ingen aning om.
Det var f.ö den brittiske poeten Percy Bysshe Shelley som myntade uttrycket genom meningen."We are all Greeks. Our laws, our literature, our religion, our arts have their root in Greece."
Källa Google m.fl

Senast redigerad av Thira den 2015-02-09 klockan 18:23.
  #84  
Gammal 2015-02-09, 18:01
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Men högst troligt är väl iofs att det har återupptagits nu. Såg just att det fanns en fb-sida med namnet som verkar nyskapad.
  #85  
Gammal 2015-02-09, 18:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Intressant Thira, tack! Det är jag som är historielös (vilket iofs inte förvånar mig). Här är ursprunget tydligen - på 1800-talet!

Aha, nu skrev jag samtidigt som du redigerade
  #86  
Gammal 2015-02-09, 18:35
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Aha, nu skrev jag samtidigt som du redigerade
  #87  
Gammal 2015-02-09, 19:19
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg

... "We are all Greeks"...
Svenske og danske videnskabsfolk fandt for nogle år siden DNA materiale i 5000 år gamle skeletter af de første bønder, som opdyrkede jorden i Danmark.

Disse gamle skeletter, danskernes forfædre, delte DNA med nutidens grækere. Så ja, i Danmark er vi alle grækere...
  #88  
Gammal 2015-02-09, 20:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Pappa i Mitt stora feta grekiska bröllop skulle vara helt enig!
  #89  
Gammal 2015-02-09, 23:24
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Jag ÄLSKAR den pappan!
  #90  
Gammal 2015-02-10, 19:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Jag ÄLSKAR den pappan!
Ja, det går inte att göra annat
  #91  
Gammal 2015-02-10, 19:55
larstommy larstommy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 504
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Jag kan hålla med om att intervjun är intressant. Om nya finansministern är sympatisk har jag ingen aning om och om han är klok kommer framtiden att utvisa. Men man kan ju inte tro på allt som låter bra, att försöka bilda sig en uppfattning om vad som är realistiskt kan kanske ha ett visst värde.

Om jag tolkar intervjun rätt så är hans huvudspår omfördelning av resurser från övriga Europa till Grekland (och andra fattiga eu-medlemmar). GP;s kulturartikel som Inkfish länkar till, bekräftar den tolkningen. Alltså: man vill få pengarna istället för att nödlåna dem. Vi pratar om gigantiska belopp som då kan kallas för bistånd.
Och visst, den politiken skulle funka om Syriza samtidigt sviker sina vallöften (vilket en hel del redan tyder på) och i framtiden håller ordning i statsfinanserna.

Det är bara en hake, att de skulle få till denna omfördelning/bistånd är helt orealistiskt och kommer inte att ske. Senast i natt kom nyhet från TT om att ECB från 11/2 inte godkänner Grekiska statspapper som säkerhet. Jag orkar inte länka men om ni läser notisen så ser ni att kontentan av det är ett bestämt nej till omförhandling av nuvarande lånevillkor.

Sedan måste jag säga att det finns en stor moralisk betänklighet mot biståndstanken. Om Europa skulle avsätta nya stora pengar till bistånd så finns det många, många oändligt mycket fattigare länder än Grekland att ge biståndet till.

Lars
  #92  
Gammal 2015-02-10, 20:04
larstommy larstommy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 504
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

intressant dag i morgon vad gäller spörsmålet om Grekland och EU-samarbetet: http://www.di.se/finansiell-informat...3-96449559837c
  #93  
Gammal 2015-02-10, 21:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Haralampos Karatzas analyserar läget inför morgondagen på sin blogg.
  #94  
Gammal 2015-02-11, 19:01
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Oroande!
Hur mycket jag än önskar att Grekland skall få skuldnedskrivning och hur fel jag än tycker det är att åtstramningspaketet drabbat de redan utsatta och medelklassen värst (tycker det är skit att inte de rikaste beskattats hårdare t.ex).
Och hur lite jag än tror att det nuvarande besparingsprogrammet faktiskt är något som skulle gynna Grekland i längden, så hoppas jag verkligen inte att de vänder sig till Ryssland för ekonomiskt bistånd.
Tsipras har redan sagt att det inte är intressant. Men vad ska de göra om de inte får igenom sina önskemål och så länge de får kalla handen av övriga Euroländer?
Och bråttom är det också.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/har...s-stodprogram/
  #95  
Gammal 2015-02-11, 20:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Nog har jag förstått att Grekiska krisen var illa, men inte att det var så illa ställt. Tjockskärmar - 2015!
  #96  
Gammal 2015-02-12, 02:34
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Nej nej nej! "We are all Greeks" är ett namn eller snarare ett "talessätt"/slagord som använts länge av en kampanj som funnits åtminstone sedan 2012 ( så som jag mins det och kanske ännu längre tillbaks). Kampanjen var till för att visa sin solidaritet med det Grekiska folket i krisen." We are all Greeks" användes långt innan Je suis Charlie och långt innan Syrizas regeringsposition. Vem/vilka som startade det en gång i tiden vet jag dock inte. Inte helt otroligt att det var en vänsterrörelse av något slag men det låter jag vara osagt.
Ifall någon av de nämnda herrarna var inblandad i detta redan då det begav sig har jag ingen aning om.
Det var f.ö den brittiske poeten Percy Bysshe Shelley som myntade uttrycket genom meningen."We are all Greeks. Our laws, our literature, our religion, our arts have their root in Greece."
Källa Google m.fl

Nei,Tsipras skal ikke skyldes for dette . Men Varoufaki har faktisk brukt 'We are all Greeks' som overskrift/heading på et av sine blogginnlegg i mai 2011 . Derav min tolkning. At Shelley er opphavsmannen har jeg lest. -Varoufaki ser ut til å like både sitater og metaforer, han bruker også en del egne opplevelser som 'illustrasjon' for politiske betraktninger og analyser i bloggen.

Senast redigerad av malou den 2015-02-12 klockan 02:41.
  #97  
Gammal 2015-02-12, 07:04
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Varoufaki ser ut til å like både sitater og metaforer, han bruker også en del egne opplevelser som 'illustrasjon' for politiske betraktninger og analyser i bloggen.
Det där med liknelserna är intressant (citat har jag inte hört honom göra ännu). Det kanske är läraren (professorn) i honom som får honom att använda dessa uttryck som s.k "pedagogoska hjälpmedel" för att förklara olika situationer och problem?

Tänker t.ex på historien om den sjuka kon jag hört honom berätta i en intervju. På frågan om det nuvarande åtstramningsprogrammet som ålagts Grekland och varför det inte kommer att fungera, svarar han sammanfattat ungefär så här; - Tänk dig att du har en sjuk ko och vill att hon skall producera mer mjölk. Du piskar henne om och om igen för att hon ska göra just det. Till slut så dör kon.

Senast redigerad av Thira den 2015-02-12 klockan 07:22.
  #98  
Gammal 2015-02-12, 10:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Det där med kon var med i ett inslag i Aktuellt igår.

Jag tycker att Varoufakis användning av liknelser, och hans sätt att prata målande, är väldigt, väldigt grekiskt. Känner igen tonen från andra.
  #99  
Gammal 2015-02-12, 12:31
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det där med kon var med i ett inslag i Aktuellt igår.

Jag tycker att Varoufakis användning av liknelser, och hans sätt att prata målande, är väldigt, väldigt grekiskt. Känner igen tonen från andra.

Interessant. Påminner meg om religion/kristendomsundervisningen på barneskolen, alle lignelsene og flanellografbildene. Enkle virkemidler .
Kanskje Varoufakis malende og (etter min mening) noe pompøse språk kan være effektfull i fht. forhandlings-partnerne fra det mer nøkterne/kjølige nord? - Noe jeg har savnet fra Hellas' side er en slags solidaritet, ut fra det media formidler. Det finnes så mye fattigdom og elendighet i andre eu-land, ikke minst i de østlige.
  #100  
Gammal 2015-02-12, 13:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Jag undrar lite om hans sätt att brodera med språket mest väcker otålighet hos det som blivit motparten. När t ex euroländerna eller ECB har satt ner foten har de verkat göra det ganska bryskt. Jag har fått intryck av Ja ja, snacka går ju, men nu får vi se till att det händer något.
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT