Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2015-02-05, 18:56
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Laero, jag är på din sida.

Jag tänker i alla fall inte ansluta mig till Greklands "rockstjärnors" fanclub. Syriza skulle kunna vara helt bra för Grekland men just nu ser det dåligt ut. Jag tror att de under sin Europaturné har gjort mera skada än nytta. Tyvärr. De tycks tro att det handlar bara om dem, men tyvärr finns det andra EU- och euroländer med problem och då kan man inte behandla Grekland annorlunda. DET borde först och främst vara självklart. Grekland kan inte diktera villkoren. Dessutom så drog Tsipras fram rysslandskorten idag igen. Det gör mig illamående.

Nej,Tsipras och Varoufakis, lite mindre kaxighet och mera realism, tack!

Måste säga att jag blev lite upprörd idag närmast på grund av att Tsipras lär ha ringt till Putin.

/ Anne
  #42  
Gammal 2015-02-05, 20:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Det där med Ryssland är knepigt. Enligt vad jag läst av uttalandet från Tsipras stab hade han och Putin pratat om att 'förbättra samarbetet'. Om det ska innebära att Ryssland löser ut Grekland verkar det bara spekuleras om.

Zeit online igår slutade sin intervju med Varoufakis så här:


ZEIT ONLINE: Will you ask Russia for help?

Varoufakis: I can give a clear answer to that: That is not up for debate. We will never ask for financial assistance in Moscow.
  #43  
Gammal 2015-02-05, 22:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Här uppges det att Tsipras has publicly rejected the idea of receiving aid from Russia to help solves Greece's debt problem.
  #44  
Gammal 2015-02-05, 22:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jag tycker det framgår rätt bra i slutet av artikeln var han står politiskt. Nån slags anarkosyndikalist, skulle jag gissa på. Man behöver givetvis inte hålla med om allt han skriver (det gör inte jag heller), men det kan ju vara intressant läsning ändå. Precis som jag läser GP:s ledarsida varje dag utan att vanligtvis hålla med om speciellt mycket som står där.
Nu har jag läst hela. Anarkosyndikalist låter passande, ja. Intressant med kritik mot Syriza även från det hållet. Och Pasoks historia visste jag inget om.
  #45  
Gammal 2015-02-06, 07:36
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Behöver ju inte bli mer sant för att en sån som Göran Persson säjer det.
Guld i år?
Jag är inget större G Persson fan men i detta fall har han rätt när det handlar om för stora statsskulder. Att Grekland är ett bevis på att man förlorar sin egen handlingsfrihet borde vi kunna vara överens om?

Tolkar jag dig rätt nu Charleston?
Förespråkar du dels att även ett land som Grekland ska låna mer för att få fart på ekonomin, samtidigt som du anser att långivarna är skurkar ("fabeln" om mannen utanför bolaget)

Svårt att bedöma IFE i år, känns som att det kan gå hursomhelst.
  #46  
Gammal 2015-02-06, 07:47
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Laero, jag är på din sida.
Anne
Tack Anne!
det behövs lite mer motvikt i tråden gentemot alla som tydligen charmas av "vänster-idéerna"
  #47  
Gammal 2015-02-06, 08:22
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Tack Anne!
det behövs lite mer motvikt i tråden gentemot alla som tydligen charmas av "vänster-idéerna"
http://www.kalimera.nu/forums/images/smilies/gilla.jpg
  #48  
Gammal 2015-02-06, 16:18
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Tack Anne!
det behövs lite mer motvikt i tråden gentemot alla som tydligen charmas av "vänster-idéerna"
Ja, jag tyckte att kommentarerna var lite ensidiga. Men jag förstår ju att folk här på Kalimera är stora greklandsvänner och vill att landet skall komma på fötter. Men det vill ju alla andra också! Det är ok att diskutera olika metoder också, ingen vet den bästa lösningen. Men nyckeln till öppnandet av dörren till ljusare dagar finns i Grekland. Och de är i alla fall lite på väg nu och det skulle vara dumt att förstöra det jobb de gjort hittills. Sen så tror jag att många i Sverige tycker att det kan vara lite si och så med stödlånen. Sverige är inte med i euron och har heller inte lånat till grekerna. Här i Finland är det där mycket känsligare och också vi har val i vår. Det hade vi för fyra år sen också och det var Grekland, Grekland, Grekland... Det vill jag inte att det skall var nu, vi har tillräckligt med egna problem.

Men, jag har inte förlorat hoppet ännu, köpte ouzo idag! Får väl skåla för Grekland. Jag hoppas att det görs seriöst jobb bakom kulisserna så att alla kan komma fram till någon vettig lösning. Men, stay away from Putin, mr Tsipras!

/ Anne
  #49  
Gammal 2015-02-06, 17:07
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Samma tidning har flera intressanta artiklar om grekiska valet. T.ex. den här:
http://arbetaren.se/artiklar/greklan...-vantas-rosta/
Tack för ännu en informativ artikel där jag lärde mig en hel del nytt, trots att jag redan kände till att grekerna måste "resa hem" för att rösta. Det lärde jag mig 2012 i juni då den lilla ön jag besökte valhelgen fylldes av hemvändande väljare. Då låg valdeltagandet på ön på ca 50% av de röstberättigade, detta vinterval blev det bara 37%. Det som kändes bäst för mig var att antalet röster på Gyllene Gryning sjönk från 10 röster till 3 i senaste valet! Först tog jag för givet att de sju som ändrat sig hade ändrat sina åsikter, vilket kändes skönt, men efter nån dag insåg jag att det lika gärna kan vara så att de inte hade råd med båtbiljetter!

Jag tycker verkligen att valsystemet i Grekland är föråldrat, att det bara går att rösta på hemorten, med tanke på hur landet ser ut och hur andra länder löser det. Föreställ er att samma system skulle införas i Sverige - nog skulle det bli ramaskri?! Bottnar det grekiska systemet i rädsla för röstfusk? Hur stort är i så fall röstfusket t ex i Sverige?
Våga
  #50  
Gammal 2015-02-06, 18:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Det vill jag inte att det skall var nu, vi har tillräckligt med egna problem.
Jag visste inte att ni hade problem i Finland, tills jag läste denna intervju med Anders Borg (som även handlar om Grekland).

DN skriver om att Varoufakis liknades vid en rockstjärna när han var i London, och om Tsipras som inte gillar att bära slips.
  #51  
Gammal 2015-02-08, 08:51
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Jovisst har vi problem i Finland. Skulle kunna skriva mycket om dem, men tråden handlar ju om Grekland och skulle jag börja skriva om Finland skulle det bli en lååång historia.

Men får se vad Grekland nu har tänkt sig göra eftersom de inte vill ta emot mera stödlån. De lär ska föreslå något nästa vecka. Så vitt jag har förstått tillsvidare vill de ha något slags kortvarigt lån först för att klara sig till en ny "deal" i vår. De vill ju inte ha mera stödlån från EU/IMF för att det betyder att de måste fortsätta med försäljning av statsbolag osv.

I princip är det ju uppfriskande med politker med nytänkande och fräscht uppträdande, men jag tycker att det inte riktigt passar sig för ett bankrutt land att komma och påstå att med deras metoder kan de inte bara få Grekland på fötter utan också liksom hela Europa. Det behövs nog lite mera tid till det än några dager efter att man har vunnit valet (som faktiskt bara gällde Grekland).

/ Anne
  #52  
Gammal 2015-02-08, 09:34
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
I princip är det ju uppfriskande med politker med nytänkande och fräscht uppträdande, men jag tycker att det inte riktigt passar sig för ett bankrutt land att komma och påstå att med deras metoder kan de inte bara få Grekland på fötter utan också liksom hela Europa. Det behövs nog lite mera tid till det än några dager efter att man har vunnit valet (som faktiskt bara gällde Grekland).

/ Anne
Men det kan de ju inte ha sagt ändå?
Ingen levande själ tror väl på att det skulle handla om några dagar? Och det tror naturligtvis inte heller grekerna.
Syriza blir ganska ofta felciterade i media och mitt intryck är att EU-vänliga medier gärna vill förlöjliga Syriza. Man har t.ex ofta spunnit långt vidare på Syrizas uttalande att "Nu är det slut på förödmjukandet" (i ett sånt uttalande är det lätt att lägga in elaksinnade tolkningar gjorda av meningsmotståndare). Det får man nog ha i åtanke när man läser det som skrivs om dem.

Senast redigerad av Thira den 2015-02-08 klockan 09:42.
  #53  
Gammal 2015-02-08, 10:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Efter några sjukdagar försöker jag uppdatera mig i nyhetsflödet kring Grekland igen ... Idag ska tydligen Tsipras hålla ett tal efter "Europaturnén" (artikel här), och frågan blir nog inte bara vad han säger, utan hur det tas emot.

Jag har hela tiden varit orolig för vad som händer när/om hans väljare börjar vädra att han inte alls levererar vad han lovat. Frågan är om det börjar nu - turnén gav väl inget positivt alls för Grekland? Efter något dygns skenbar uppmjukning från båda sidor satte både ECB och Tyskland ner foten på sin sida häromdagen.
  #54  
Gammal 2015-02-08, 10:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg

I princip är det ju uppfriskande med politker med nytänkande och fräscht uppträdande, men jag tycker att det inte riktigt passar sig för ett bankrutt land att komma och påstå att med deras metoder kan de inte bara få Grekland på fötter utan också liksom hela Europa. Det behövs nog lite mera tid till det än några dager efter att man har vunnit valet (som faktiskt bara gällde Grekland).
Där får du nog väga in att han är nationalekonom. Med professors grad, dessutom. Tydligen har han skrivit böcker om spelteori, som jag inte vet mer om än att det är ett vanligt begrepp som många nationalekonomer ägnar sig åt, och det handlar mycket ungefärligt bl a om hur parter med olika intressen agerar mot varann för att själva komma bäst ut.

Då ser han naturligtvis på ekonomi inte bara som en fråga för Grekland, utan på Europa och till och med världen. Inte mycket konstigare än att Anders Borg pratar om Finland
  #55  
Gammal 2015-02-08, 10:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Man har t.ex ofta spunnit långt vidare på Syrizas uttalande att "Nu är det slut på förödmjukandet" (i ett sånt uttalande är det lätt att lägga in elaksinnade tolkningar gjorda av meningsmotståndare). Det får man nog ha i åtanke när man läser det som skrivs om dem.
Det där är så väldigt grekisk retorik! Och som valfläsk betraktat finns det nog ingen mer välsmakande souvlaki. Ett folk som känner sig plågat, som ÄR plågat även om uppfattningarna om varför går kraftigt isär - naturligtvis är det precis vad de vill höra.
  #56  
Gammal 2015-02-08, 11:10
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Jag har kanske uttryckt mig lite otydligt, menar naturligtvis inte att Varoufakis skulle ha sagt att de kan lösa problem på bara några dagar, utan att de kommer och säger bara några dagar efter valvinsten att de liksom har lösningen. Nationalekonom eller inte. Teorier löser inte problem, utan praktiska handlingar. Och om man jämför honom med Anders Borgs uttal om Finland så är ju dessa herrar inte i riktigt samma situation, eller hur. Och på tal om media, så visst man får ta mycket med en nypa salt, men i detta fall har jag själv sett intervjuver med Varoufakis.

Tsipras och Varoufakis har helt enkelt inte visat sig vara riktigt samarbetsvilliga. Möjligt är att de tänker att om de går hårt ut genast så kommer de att få mera eftergifter till slut, vad vet jag. Eller är detta bara en show för hemmapubliken? Men är det ett bra sätt att börja med att man retar upp sina samarbetspartners? Sånt kommer man ihåg.

Men, vi får hoppas att det går bättre i fortsättningen.

Nä, nu ska jag sätta på Haris Alexiou, tända Smålandsspisen och laga Briam i kastrull.

God söndag alla!

/ Anne
  #57  
Gammal 2015-02-08, 12:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Snarare än tiden det tar att förändra var det nog detta jag svarade på:

Citat:
men jag tycker att det inte riktigt passar sig för ett bankrutt land att komma och påstå att med deras metoder kan de inte bara få Grekland på fötter utan också liksom hela Europa.
Det var där jag menade att det nog inte är konstigt om Varoufakis inte bara pratar om Grekland utan om hela Europa (eller världen). Hans förankring i spelteori gör förmodligen att han även här ser parter som agerar med och mot varann. Tanken med EU och euron är ju dessutom samarbete, inte att en medlem isolerat gör något som inte påverkar andra.

Show för hemmapubliken tror jag också att det handlar om. Det är där den nya regeringen har en svår balansgång. Den ska leverera åt två motsatta håll samtidigt. Inte ens Jonas Sjöstedt är nog avundsjuk på Alexis Tsipras idag, innerst inne
  #58  
Gammal 2015-02-08, 12:43
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Vid EMU-omröstningen gick nej-sidan ut hårt med att EU i sig inte är ett optimalt område för gemensam valuta. Det var för stora skillnader redan då i hur ekonomin fungerade, vilka typer av ekonomiska system man hade i respektive medlemsstat osv. Och oj så rätt de hade! Nu har vi svart på vitt i hur grekers, portugisers och spanjorers ekonomi fallit i spillror.


Och all den tid som läggs på detta från EU:s sida hade istället kunnat läggas på hur vi exempelvis ska hantera den nämnde Putin osv.

Genom Syriza kan man nu få bort de kleptokratisystem som omgav Papandreo och Mitsokakis. Men för att lyckas med det så måste Syriza få stöd från EU så jag förmodar att deras emellanåt tuffa argumentationstaktik och retorik i mycket syftar till att skapa sig ett förhandlingsläge. "Ifall vi kräver detta så kanske EU åtminstone kan gå med på något mindre än detta för att kompromissa"?

Besparingar har gjorts tidigare. Det är ju helt sant att Grekland var på väg mot ett något bättre ekonomiskt läge. Landet var på väg framåt. Japp, landet ja. Men till priset av vad och på bekostnad av vem?!
För första gången hör jag nu att man vill dra in pengar genom att beskatta de allra rikaste i landet. Däribland exempelvis skeppsredarna som tidigare varit befriade från skatt, trots de hårda besparingskraven. Det är på tiden, om man säger så.

Men återigen, utan EU:s stöd (i form av att bl.a avskriva räntekostnaden eller skjuta den på framtiden för att betalas då landet kommit på fötter igen, såsom Syriza föreslog) så kommer det nog inte att gå (såvida man inte drar sig ur eurosamarbetet?). Så för det grekiska folkets skull, landets skull och i längden hela det just nu oroliga Europas skull så önskar jag att EU nu kan visa lite välvilja de med.
  #59  
Gammal 2015-02-08, 13:25
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Många intressanta inlägg i denna tråd och jag måste tillstå att jag inte läst alla länkar ni lagt in (långt ifrån). Men en tanke som far in i mig är huruvida herr och fru Grek verkligen vill föra en "EMU-ekonomisk politik"? Som historiker tycker jag det är viktigt att påminna om att såväl Grekland som Spanien och Portugal var diktaturer ända in på 1970-talet. Stora delar av Europa levde dessutom under kommunistdiktatur till 1989. Nu försöker dessa länder samarbeta med länder som haft demokrati i snart 100 år (om man bortser från fascistiska Italien och nazistiska Tyskland). Det är inte konstitg om mentaliteten är olika med så spridda erfarenheter...

Sedan tänkte jag på det som några skrev om PASOK under 1970-talet och att de var radikalare än Syriza. Jag tror man ska vara försiktig med att göra raka komparationer mellan olika tider. Ord byter betydelse, språkbruket förändras. Baserar man dessutom sina åsikter på skriftliga källor riskerar man att hamna riktigt fel. Se t.ex detta citat angående ekonomisk demokrati: "I detta syfte vill socialdemokratin så omdana samhället, att bestämmanderätten över produktionen och dess fördelning läggs i hela folkets händer". "Förstatliga hela skiten" alltså . Nu kommer detta från Socialdemokraternas partiprogram 1990 och ni får svårt att finna någon som kan bevisa eller påstå att det var det socialdemokratin ville ända in på 2000-talet...

Ytterligare en historisk grej, även om det är en parantes är att "Den som är satt i skuld är icke fri" är faktiskt inte ett citat som Göran Persson kom på. Det var Ernst Wigforss som myntade uttrycket långt tidigare...

Senast redigerad av Rojo72 den 2015-02-08 klockan 13:36.
  #60  
Gammal 2015-02-08, 19:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Ja jisses ... Här en bit ned finns en engelsk översättning av talet som Tsipras håller ikväll. Tydligen ska det uppdateras allteftersom. Men så långt som det översatts hittills viker han inte en tum. Hur fasen ska han ro detta i hamn?
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT