Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-10, 17:10
Mica Mica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 76
Standard Boken "Längtans ö" blir film

Boken av Victoria Hislop som det har skrivits om här på kalimera ska filmatiseras. Författarinnan har tackat nej till ett saftigt erbjudande från Hollywood och väljer i stället en grekisk produktion.

http://crete.wordpress.com/2010/05/0...uns-hollywood/

Mica
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-10, 17:44
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Boken "Längtans ö" blir film

Kul! Boken var jätterbra, läste den förra året!
Katitzi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-10, 21:06
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Boken "Längtans ö" blir film

Jag läste denna fantastiska bok i vinter och min man avslutade boken kvällen innan vi åkte "på tur" till Spinalonga nu i maj för att se och försöka uppleva lite av det som beskrivits i boken. Vi åkte med en lokal arrangör som hämtade oss 7 på morgon i Georgioupoli och lämnade av oss 12 timmar senare.
Det var en duktig guide som underhöll oss med spännande fakta under bussturen på tyska och engelska.

Det var spännande att se Spinalonga och att försöka sätta sig in i hur det hade varit att leva där i total isolering.

Enligt vad guiden sa skulle boken filmas och bli TV-serie i Grekland.

Vi vill verkligen rekommendera en tur dit!

Lena
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-10, 21:29
skrikiss avatar
skrikis skrikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Sala
Inlägg: 40
Standard Sv: Boken "Längtans ö" blir film

Åhh! Den boken är underbar! Läste den förra sommaren. Hoppas det blir en bra filmatisering!
Någon gång ska jag ta mig dit och se Spinalonga.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-09-29, 13:43
Ingabritt Ingabritt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2009
Ort: Naousa, Grekland
Inlägg: 18
Standard Sv: Boken "Längtans ö" blir film

Läste ut Längtans ö igår och nu väntar jag med spänning på att tv-serien som grekisk TV gjort på boken ska börja om någon vecka eller så. Jag tyckte det var otroligt intressant att få läsa om att det funnits spetälskekolonier i Europa så sent som på 50-talet, det visste jag faktiskt inte.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-09-29, 18:51
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Boken "Längtans ö" blir film

Det är en underbar läsning man får en längtan till grekland.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-09-29, 22:45
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Boken "Längtans ö" blir film

Start 11okt 21.30 på Mega
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-07-20, 23:47
NaxosNille NaxosNille är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Norge
Inlägg: 98
Standard Sv: Boken "Längtans ö" blir film

To av mine greske venner har fortalt meg at denne fortellingen har gått som TV-serie på gresk TV i vinter, med veldig stor suksess. Folk i Hellas var helt oppslukt av serien og svært glade over at man hadde valgt å ha greske skuespillere. Historien var svært godt fortalt, og hadde klart å bevare stemningen i boken. Håper svensk og norsk TV vil vurdere å kjøpe inn serien.

Hvis det er noen som besøker Bergen i Norge, har denne byen et Lepra-museum, St. Jørgens Hospital, som var et hospital for leprasyke fra hele Norge. Hospitalet er Norges eldste stiftelse, og en av skandinavias eldste sykehusinstitusjoner. Den var den norske legen Armauer Hansen som oppdaget lepra-basillen i 1873, og hans arbeid ble banebrytende for den videre forskning på denne fryktede sykdommen. Interesserte kan google, så kommer det opp mye interessant informasjon. Hospitalet ble drevet til langt inn i "vår tid", og jeg mener jeg har lest et sted at den siste leprasyke i Norge døde på slutten av 1970-tallet.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-07-21, 09:01
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Boken "Längtans ö" blir film

Jag älskade också boken och en tur till Spinalonga är på min önskelista. En fruktansvärt grym sjukdom, och människorna blev förvisade till denna ö...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-07-21, 10:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boken "Längtans ö" blir film

jag var till Spinalonga i början av 90-talet och det är verkligen en tur jag rekommenderar alla att göra. Lokal arrangör och guidningen var på engelska, tyska och grekiska.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-07-21, 12:47
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Boken "Längtans ö" blir film

Jag kan bara instämma med Eva och som Kretaälskare
är det naturligt att ha varit där.

Känslan under vandringen gav åtminstone mig kalla kårar efter ryggraden
och "man" hör historiens vingslag. Vi var bara 9 personer under turen, britter och jag. Guidinnan/föreläserskan var av grekisk härkomst, men uppväxt i England så att diskussionen och berättelsen fördes på en mycket avancerad nivå om ni jämför med en grek som lärt sig engelska. Kvinnan (Helen) är tyvärr avliden idag, och hon var runt 60 år då, men hon satte ett fotavtryck 1996 i mitt liv.

Boken är en av de bättre jag läst även om den är fiktiv. Det kunde ha varit verklighet. Men den är väl värd att läsa och läsas om igen.

Om jag har förstått allt rätt så är ön ett minnesmärke idag och kan liknas med ett reservat som Theodoro uppe vid Xania. Får ej besökas på egen hand utan bara i arrangerade former.

Angående filmen har jag inte fått något svar från min kanal "Alexandros Films" vilken är min samarbetspartner i Grekland om den kommer att släppas på DVD.

"El Greco" kommer aldrig att släppas i Europa, men för de Kalimeror som vill se den med svensk text föreslår jag ett PM direkt till mig.

Det finns två dramadokumentärer om Spinalonga
1: http://www.imdb.com/title/tt1411958/
2: http://www.imdb.com/title/tt1446172/
som båda är omöjliga att få tag i.
Jag har en stående köporder på båda och har haft det sedan 2005. Som ni vet är film mitt största intresse och hobby.
Det finns även en spelfilm "To nisi tis siopis" från 1958 som också är omöjlig att få tag i.

//Uffe
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-07-21, 17:57
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Boken "Längtans ö" blir film

Det pågår just nu en utställning om den grekiska filmens tillkomst i centret för Medelhavets Arkitektur i "Arsenalen" i Venetianska hamnen i Chania. T.o.m. den 24.7 . Stängt under siestan till 19.

/Stefan. Som bor i Chania.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-07-22, 09:20
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Boken "Längtans ö" blir film

Jag har sökt denna bok men verkar vara slut överallt? någon som vet var den kan finnas?

Camilla
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-07-22, 22:18
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Boken "Längtans ö" blir film

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Jag har sökt denna bok men verkar vara slut överallt? någon som vet var den kan finnas?

Camilla
Hej Camilla,
Jag köpte boken i våras och hade jättesvårt att få tag på boken...Jag sökte på nätet och det var där jag upptäckte att bokia och några få butiker hade den. Min bok fick levereras från en Kristianstad till HBG... Jag upptäckte också på nätet att boken var med i årets bokrea och därav hittade jag till bokia. Om du inte nödvändigtvis vill / behöver äga den så varför inte biblioteket? Lycka till med sökandet!

K - som tar med sig sitt exemplar till Skiathos om dryga två veckor!!!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-07-30, 11:29
Mica Mica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 76
Standard Sv: Boken "Längtans ö" blir film

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Jag har sökt denna bok men verkar vara slut överallt? någon som vet var den kan finnas?

Camilla
Bokus och Adlibris har boken på engelska om det är ok. På svenska verkar den vara helt slutsåld men kolla på bokborsen.se då och då, där brukar många böcker dyka upp efter hand även om Victoria Hislops bok inte finns där just nu.

Mica
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-08-28, 12:34
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Boken "Längtans ö" blir film

Har i morse avslutat denna fantastiska bok! Helgen har tillbringats med ögonen konstant i boken. Den var helt omöjlig att lägga ifrån sig. En liten tår fälldes i slutet över dessa gripande människoöden. Jag sökte själv efter boken med ljus och lykta men lånade den till slut på biblioteket. Det går ju bra det också ! Om jag någon gång ska åka till Kreta är ett besök på Spinalonga ett måste. Kanske blir det Kreta nästa år, vi har pratat om det ett antal gånger med det har aldrig blivit av.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-08-28, 12:43
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Boken "Längtans ö" blir film

Citat:
Ursprungligen postat av NaxosNille Visa inlägg
To av mine greske venner har fortalt meg at denne fortellingen har gått som TV-serie på gresk TV i vinter, med veldig stor suksess. Folk i Hellas var helt oppslukt av serien og svært glade over at man hadde valgt å ha greske skuespillere. Historien var svært godt fortalt, og hadde klart å bevare stemningen i boken. Håper svensk og norsk TV vil vurdere å kjøpe inn serien.
TV-serien med engelske subtitles ligger ut på youtube!

http://www.youtube.com/watch?v=nxDAZUinJ30
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-08-28, 13:09
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Boken "Längtans ö" blir film

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
TV-serien med engelske subtitles ligger ut på youtube!

http://www.youtube.com/watch?v=nxDAZUinJ30
Tack! Den ska jag se! Har redan tjuvtittat på första delen.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-09-10, 10:42
KerstinMaria KerstinMaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 1
Standard Sv: Boken "Längtans ö" blir film

Hej,
någon som har boken till salu?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-02-15, 05:20
Grekofil Grekofil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Inlägg: 3
Standard Sv: Boken "Längtans ö" blir film

Citat:
Ursprungligen postat av Mica Visa inlägg
Boken av Victoria Hislop som det har skrivits om här på kalimera ska filmatiseras. Författarinnan har tackat nej till ett saftigt erbjudande från Hollywood och väljer i stället en grekisk produktion.

http://crete.wordpress.com/2010/05/0...uns-hollywood/

Mica
http://www.spinalonga.info/Film/OYA-...oya---dvd.html
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT