Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-03-15, 18:01
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Utan Grekland

Jag var senast i Grekland i september 2014, det var en rundresa på Kreta. Det var ett speciellt år för då var jag faktiskt två gånger i Grekland för jag var även på Lesvos i maj. Så vilket fint år det var! Men, bläää, nu ser det ut att bli det tredje året utan Grekland och det känns ju inte bra. Men det är ju bara att bita i det sura äpplet och vänta på bättre tider.

Hur är det med er andra? Är det någon annan som inte kan eller kanske vill, om det nu är möjligt, , resa till Grekland i år? Hur många år utan Grekland är rekordet för er? Själv skulle jag komma ihåg att jag var första gången i Grekland 1992 och sen följande 1997. Men då var jag inte ännu så Greklandstokig så det räknar jag inte riktigt med här.

Undrar hur länge man kan klara sig utan att bli helt crazy?

/ Anne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-03-15, 18:19
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Utan Grekland

Klarar mig inte ens i några månader utan en Kretaresa.... Hade 2,5 månader hemma nu från mitten av december till slutet av februari och det var väl helt ok eftersom det var sådant oväder där nere just då Men nu har jag max 4 veckor mellan resorna fram till november Bästa tiden på hela året att ha allt framför sig...
Men jag har haft åååår utan Grekland också. Mellan 1990 och 2002 var jag till större delen av tiden ensamstående småbarnsförälder och då fanns inte samma möjligheter till att prioritera resor. Så var sak har sin tid... nu ser jag fram emot pensionen så jag slipper åka hem och jobba emellanåt ;D


// Malin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-03-15, 19:35
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 319
Standard Sv: Utan Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Det var ett speciellt år för då var jag faktiskt två gånger i Grekland för jag var även på Lesvos i maj. Så vilket fint år det var!

/ Anne
Jag har full förståelse. Det var ett toppenår med andra ord!

Här är det heller inte en självklarhet när/om en hett eftertraktad Greklandsresa blir av. Semestrar ska samordnas, får man överhuvudtaget semester när man vill, kassan ska räcka, husdjuren ska ha barnvakt osv. Ja, det är många frågor som behöver svar innan något bokarfinger krafsar här hemma i varje fall.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-03-15, 21:47
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Utan Grekland

Sedan Emilio och jag gifte oss -99,har vi varit i Grekland varje år (ibland 2 gånger),utom 2001,då vi var i Spanien och England.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-03-16, 03:34
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Utan Grekland

Från 1973 till 1996 var jag där varje år, ibland längre perioder. Sedan kunde jag inte åka förrän 2013, alltså 17 års uppehåll, vilket torde vara rekord här? Då bar det iväg till Amorgos (varifrån jag lovade resebrev, men blev sjuk och orkade inte hålla detta löfte - en klump av dåligt samvete finns för detta). Sen var jag "hemma" på Rhodos hösten 2015 och 2016. Ingen planerad resa i år. Men det kan ju bli en oplanerad.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-03-16, 07:19
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 733
Standard Sv: Utan Grekland

För 17 år sedan inför min födelsedag blev jag "kidnappad" till en greklandsresa av min familj. Min kroniska flygrädsla...jo så är det faktiskt... gjorde att egna önskemål om medelhavsresor hade gått i ide
Vi hamnade på Kreta och jag blev störtförälskad!!💙💜💛
Efter att ha återhämtat mig i 5 år blev jag övertalad av man och vänner att FLYGA.....dit igen!
Efter den resan har vi varit i Grekland 2 gånger om året i 12 år.
Flygrädslan finns där i varierande styrka men på senare år har det gått väldigt bra. Jag fokuserar på målet och när vi landat brukar jag känna att jag lätt skulle kunna flyga vart som helst
på direkten igen
Konstigt det där med psyket
/ Kajja 👱
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-03-16, 08:55
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Utan Grekland

Har rest regelbundet/en gång per år till Grekland sedan 1991, de senaste åren har det blivit flera resor. Förra året var vi först o firade jul/nyår, tillbaka igen i maj, bjuden på bröllop o dop i juli, sedan höstsegling i oktober. Så det blev rekord förra året med 4 resor. I år bär det av o fira påsken i Grekland, blir nog kvar till slutet av maj. Sen ner igen i september för segling, hemresa i november.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-03-16, 12:25
Inger-Mariann Inger-Mariann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2014
Ort: Fredrikstad, Norge
Inlägg: 64
Standard Sv: Utan Grekland

Ha vært i Hellas omtrent hvert år siden 1984. Noen ganger 2 ganger pr år. Siden 1998 har det vært for det meste øyloffing. I 2013 var hele fam med barn og barnebarn samt min mann og jeg på Kreta.

Imidlertid var siste gang vi var Hellas i mai 2014. Øyloffing i Dodekanesene med hovedopphold på Leros.
Nå er vi klare for nye opphold i Hellas og satser på at det blir i løpet av 2017...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-03-16, 13:01
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Utan Grekland

Hade grekfritt i några år i slutet av 90-talet och början av 00-talet. Visserligen var vi en sväng på Cypern, som dämpade behovet lite, men visst gnagde det. Men nu har vi varit där 13 år i rad. Årets resmål har varit föremål för livliga diskussioner. Såtillvida att vi inte lyckats bestämma oss. Min hundra hustru, började till slut lägga fram idén att vi skulle åka nån annanstans och svamla om Mallorca och Kroatien. Då blev det fart på gubben Tre minuter senare var en Kreta-flight bokad o betald...

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-03-16, 14:04
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: råå
Inlägg: 171
Standard Sv: Utan Grekland

Jag har åkt 1-2 ggr / år till GR sedan 1999. I år blir det en retur till östra Kreta.
Vi skall bl a testa nya boende i Ierapetra och Sitia. Det blir 14 dagars billuff med avslut i Chania/ Nea Chora.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-03-16, 16:07
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 733
Standard Sv: Utan Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Min hundra hustru, började till slut lägga fram idén att vi skulle åka nån annanstans och svamla om Mallorca och Kroatien.

/Netwolf
Precis samma scenario har utspelat sig hos oss
Mannen min har nämnt både Mallorca och Kroatien!!
Jag blev lite svettig då😰😓😥
Jag bockar av varje år som jag har "klarat mig"!👍
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-03-16, 16:18
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Utan Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Från 1973 till 1996 var jag där varje år, ibland längre perioder. Sedan kunde jag inte åka förrän 2013, alltså 17 års uppehåll, vilket torde vara rekord här?
Ja, 17års uppehåll är kanske rekordet? Någon som slår det? Hoppas du kommer iväg snart igen LaRose.

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Konstigt det där med psyket
/ Kajja 👱
Konstigt är det. Men så fint att du har börjat resa och njuta igen!


Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Årets resmål har varit föremål för livliga diskussioner. Såtillvida att vi inte lyckats bestämma oss. Min hundra hustru, började till slut lägga fram idén att vi skulle åka nån annanstans och svamla om Mallorca och Kroatien. Då blev det fart på gubben Tre minuter senare var en Kreta-flight bokad o betald...

/Netwolf
Bra gjort Netwolf! Jag var i Kroatien 2015 och visst var det trevligt, men det var ju inte Grekland.



Citat:
Ursprungligen postat av dromprinsen Visa inlägg
Jag har åkt 1-2 ggr / år till GR sedan 1999. I år blir det en retur till östra Kreta.
Vi skall bl a testa nya boende i Ierapetra och Sitia. Det blir 14 dagars billuff med avslut i Chania/ Nea Chora.
Billuff på Kreta. En av mina drömmar. Det blir säket fint!

Det är så fint om man kan resa flera gånger om året som många av er gör. Så är det ju att livet är som det är och ibland kan man resa och ibland inte. Jag hoppas bara att så många som möjligt orkar och vill berätta om sina resor och låter oss andra som sitter hemma vara med lite på ett hörn.

/ Anne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-03-16, 18:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Utan Grekland

Reste till Grekland första gången 1979, och har sedan dess varit där nästan varje år. Ett år var jag på Cypern i stället och det var inte alls som Grekand. Tågluffade i Östeuropa ett år. Annars har jag nog varit där varje år. Undantagen är 2012 då vi valde att stanna hemma, och förra året då jag inte kunde åka pga ryggen. Hade en resa bokad till Peloponessos i maj förra året, men den fick vi ställa in.

Hur det blir i år vet jag inget om ännu. Men det kommer...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-03-17, 09:15
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Utan Grekland

Var 2 v på Kos 1988 innan jag gjorde lumpen. Sen studier så 1995 var jag 3 v i Grekland, åkte med Hellas Tours som gick i KK, minns ni det? Varit nere alla år sen dess med undantag av år 2000 då jag såg Fotbolls EM i Holland/Belgien. Hade D-mark, Gulden, Franska och Belgiska France i midjeväskan. Sen 2011 är jag nere 2 gg per år. Kan bli 3resor i år pga klämdag 5e juni, ta 3 dagar få en vecka. Sen 2 v i juli, hösteveckan på det runt v 40


Köpte en hel del på bokrean... Bara välja ort o strand.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-04-27, 07:06
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Grundvik Piteå
Inlägg: 104
Standard Sv: Utan Grekland

Vi var till Grekland senast 2009. Sedan har vi varit i Indien 2008-2017 vi har bokat för 2018 också, men längtan till Grekland har alltid funnits. Så i vinter beställde jag en flygresa till Aten. Vi har beställt Båt till Naxos vidare till Koufonissi för att avsluts i Kini på Syros, det blir roligt att återse Grekland Glenn & Berit
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-04-28, 10:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Utan Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av glenn_f Visa inlägg
det blir roligt att återse Grekland Glenn & Berit
Det var verkligen på tiden! Grattis!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT