Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-08-14, 19:27
annelie1 annelie1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 110
Standard Samariaravinen

Har varit på Kreta väldigt många gånger men aldrig gått Samariaravinen, nu ska vi åka dit en vecka i månadsskiftet sept/okt. Om man vill gå den men inte åka med resebolagens utflykt hur ska vi göra gör att det ska bli bra? Vi kommer att bo i Platanias den här gången.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-08-14, 20:44
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Samariaravinen

Citat:
Ursprungligen postat av annelie1 Visa inlägg
Har varit på Kreta väldigt många gånger men aldrig gått Samariaravinen, nu ska vi åka dit en vecka i månadsskiftet sept/okt. Om man vill gå den men inte åka med resebolagens utflykt hur ska vi göra gör att det ska bli bra? Vi kommer att bo i Platanias den här gången.

Åk med vanliga bussen från Chania till Omalos där ravinen startar... När ni gått klart tar ni båten till Chora Sfakion och bussen hem till Chania igen därifrån. Bussen väntar till sista färjan med alla vandrare kommit.


//Malin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-08-15, 09:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Samariaravinen

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Åk med vanliga bussen från Chania till Omalos där ravinen startar... När ni gått klart tar ni båten till Chora Sfakion och bussen hem till Chania igen därifrån. Bussen väntar till sista färjan med alla vandrare kommit.
Eller välja någon lokal resebyrå som är mycket billigare än charterbolagens utflykter.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-08-15, 13:23
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Samariaravinen

Om jag hade kunnat gå Samariaravinen skulle jag anlita en lokal resebyrå, som Janne skriver. Det är mycket billigare och jag skulle tro att man då har en försäkring av något slag. Man kan ju stuka foten längs vägen,,,,

Under vintern och våren har jag läst om mycket otäcka händelser med bland annat dödsfall och vilsegående i Vita bergen. Greklands ekonomi är inte heller den bästa så man har svårt att ha en läkare stationerad på slutstationen, Agia Roumeli alltid. Men förfäras inte över vad jag har skrivit. Det måste vara en fantastisk upplevelse, trots hettan, att gå denna vandring. Besöksantalet har gått ner detta år (bara 1000 personer per dag nu i högsäsong) så Kreta behöver denna inkomst.

Och köp den fina honungen i Agia Roumeli som getaherdens bin producerar!

Birgitta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-08-15, 21:13
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Samariaravinen

Priset om du åker lokalbussen, inträde till ravinen och färjebiljett är totalt 33 euro. Åker du med Apollo är priset 45 euro + inträde 5 euro + färjebiljett 12,30... Färja och inträde ingår alltså inte i de organiserade utflykterna. Räkna med att en lokal resebyrå ligger i pris någonstans mittemellan... Och jag tvivlar på att det skulle ingå någon försäkring hur du än väljer att åka men försäkrad är man ju hemifrån.


// Malin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-08-15, 21:59
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Samariaravinen

Det är hur enkelt som helst att åka med lokalbussen.
Försök vara på plats i Omalos när de öppnar, alltså tidigt på morgonen. Ta reda på när det öppnas och anpassa bussresan (avgång från Chania) efter det. Det är betydligt färre besökare under första och andra timma efter öppningen. Det är dessutom riktigt skönt tidigt på morgonen, större delen av vandringen görs i skuggan, bara de sista kilometrarna mot Agia Roumeli görs under sol.
Tag med massor med vatten! Och bekväma skor! Får INTE klämma åt tårna under den långa nedstigningen för då blir det läkarbesök i Chania för att operera bort någon tånagel (mycket vanligt enligt läkaren som opererade bort stortånageln på en familjemedlem!).
Försäkring har man hemifrån.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-09-13, 06:16
annelie1 annelie1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 110
Standard Sv: Samariaravinen

Tack för alla svar 😊 höstresan närmar sig nu så nu längtar vi verkligen till Kreta.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-09-13, 14:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Samariaravinen

Citat:
Ursprungligen postat av annelie1 Visa inlägg
Tack för alla svar 😊 höstresan närmar sig nu så nu längtar vi verkligen till Kreta.
Vi körde upp med bil och gick upp och ner på samma dag, och körde sedan hem till Chania igen. Jobbigt, men absolut värt det.


Du kan läsa om det här.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-12-02, 06:20
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Samariaravinen

En fråga: jag har precis bokat resa till Kreta i Juni (), har alltid villjat vandra Samaria och funderar på att göra såhär: ta bilen till Ravinens början i Omolos, gå ravinen ner, ta in på hotel i Agia Romeli och sen dan efter gå ravinen tebax o köra vidare, men frågan är kan man göra så?

Enda problemet jag ser är att jag inte vet om man kan / får stå parkerad över natten vid ingången, samt en liten risk att ravinen kan stängas dag 2, men det får man ju lösa då isåfall. Eller missar jag något? redan bokat hotel en natt i agia Romeli till priset av 27 euro för en natt, det blir klart billigare än att köpa en utflykt dessutom samt så tänker jag att det kan vara en trevlig upplevelse att gå den åt båda hållen,
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-12-02, 14:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Samariaravinen

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
ta bilen till Ravinens början i Omolos, gå ravinen ner, ta in på hotel i Agia Romeli och sen dan efter gå ravinen tebax o köra vidare, men frågan är kan man göra så?
Vi gick ju upp och ner samma dag. Men det du tänker göra är så klart mycket trevligare.

Fråga biluthyraren om det är säkert att parkera utanför ravinen under natten. Det borde vara det. Säg till vakterna att din bil står där under natten, så att de inte tror att någon har fastnat i ravinen, och börjar leta efter dig.

Vandringen upp är lika fin som på vägen ner. Dock är sista partiet grymt jobbigt.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-12-03, 07:38
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Samariaravinen

Att släpa på en massa tunga vattenflaskor som någon rekommenderade behövs inte, en flaska räcker gott då det finns ganska många vattenposter med gott och drickbart källvatten längs hela ravinen, bara att fylla på sin tomma flaska .
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-12-05, 10:05
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Samariaravinen

Kanon, tack för tipsen, antar även att det inte ska vara någon fara att vandra ensam genom Samaria (folk i rörelse och att man inte lär kunna gå vilse) ?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-12-05, 14:27
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Samariaravinen

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Kanon, tack för tipsen, antar även att det inte ska vara någon fara att vandra ensam genom Samaria (folk i rörelse och att man inte lär kunna gå vilse) ?
Trots att jag aldrig har gått Samariaravinen kan jag dock säga. Du kan aldrig gå vilse där. Inte den tid på året du ska gå. Ett lämmeltåg av turister brukar det oftast vara. Samt en del lokala personer som erbjuder åsneritt.

Tyvärr är min tid "ute" för att gå i ravinen. Jag önskar dig lycka till, det blir nog en upplevelse. Om dy av någon anledning skulle skulle ändra dig kan du ta färjan från Agia Roumeli till antingen Chora Sfakia eller Paleochora och sen ta bussen upp till Chania. Hur du sen kommer till bilen vid Omalos har jag ingen kunskap om.

Birgitta, som om 5 dar styr kosan till Chania och Paleochora.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-12-05, 14:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Samariaravinen

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Kanon, tack för tipsen, antar även att det inte ska vara någon fara att vandra ensam genom Samaria (folk i rörelse och att man inte lär kunna gå vilse) ?
Som Birgitta skriver så kan du inte gå vilse. När du går tillbaka lär du inte möta så många i början, men du kommer garanterat göra det i slutet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT