Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-05-21, 17:19
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Färjor och biljetter information

Landar kl 2 på natten på Santorini den 21 juni, tisdagsmorgon. Vi ska med en båt, så tidigt som möjligt, vilken som helst till Ios. Vet någon om alla färjor går att söka på nätet eller finns det färjor som "bara finns där" i hamnen? Vart tittar man enklast och säkrast efter biljett och båttider? Måste man boka i förväg på nätet? Eller vågar man chansa? Vi är 3 vuxna och 3 10-åringar....
Sen en fråga till, är det enkelt att ta sig till Koufinissi från Ios alla dagar? Tex en måndag? 26 juni? Hur lång tid tar det? Pris vuxen/barn? Hur lätt är det sen att ta sig tillbaka till Santorini? Tex 2 juli. Många frågor blev det, men mycket har hänt i Grekland sen jag luffade runt sist.
Måste man alltid boka båtbiljetter i förväg på nätet under tiden juni juli?
Tacksam för alla svar!
Ioslina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-05-22, 01:25
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Re: Färjor och biljetter information



1) Gå in på gtp:s hemsida (www.gtp.gr), välj Ferry Schedules, och kolla upp olika båtavgångar från Santorini den dag ni önskar åka iväg. Väljer du/ni bara månaden (juni) så får ni en massa olika alternativ
2) I tabellen som visas upp med olika alternativ finns namn och länk till hemsidan för rederiet. T ex. Sea Jets Consortium (http://www.seajets.gr) står med förkortning "IJ" och har avgångar till Ios varje dag kl. 8.
3) Gå in på rederiets hemsida och kolla upp pris. Det går att boka om du/ni vill.

Alltså, lek med gtp:s tabeller lite grand så hittar ni säkert en bra och lämplig lösning som passar er.


Jag skulle inte boka något i förväg.

Lycka till

Senast redigerad av RobEri den 2016-05-22 klockan 01:32.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-05-22, 05:57
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Färjor och biljetter information

Tänkte på den här som går kl 8, lite sent tyvärr tycker jag. Men det är en speedboat. Är det inte risk att den blir full? Vi är 3 vuxna o 3 barn. Enda Anledningen till att jag inte bokar i förväg är att jag optimistisk och tror och önskar att det finns en tidigare båt. Det är ju den 21/6 då o nära till midsommar - mkt resande....
För övrigt tusen tack för svar!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-05-22, 07:55
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Färjor och biljetter information

Folk börjar resa under juni, dock inget jämfört med resandet från mitten av juli och framåt mot slutet av augusti, tycker jag. Är du/ni orolig(a), boka i förväg. Men händer det något med flyget, kraftiga förseningar etc, då har ni kastat mycket pengar i sjön. Snabba båtar är ganska dyra. Ett annat problem är att snabba båtar är mycket känsliga för vind, börjar det blåsa så ställs turerna in. Visst är det jobbigt att semestra?
Har ni kollat upp olika alternativ med gtp.gr? T. ex. komma i väg från Santorini till en annan ö och därifrån vidare till Ios?
En bra sökning med gtp.gr är att ni skriver in start i Santorini och sedan det exakta datumet men ingen destination. Klicka en gång på "search" och sedan en gång till, då kan ni se alla destinationer för den dagen. Välj sedan några lämpliga öar, t ex Naxos/Paros/Mykonos och gör sedan samma sökning från valda öar till Ios.

Senast redigerad av RobEri den 2016-05-22 klockan 08:05.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-05-22, 09:53
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Färjor och biljetter information

Jag har laddat ner appen från Open Seas, så jag har kolla på tidtabeller för båtarna. Rekommenderad.

Tobbe
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-05-22, 11:25
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Färjor och biljetter information

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
Tänkte på den här som går kl 8, lite sent tyvärr tycker jag. Men det är en speedboat. Är det inte risk att den blir full?...Enda Anledningen till att jag inte bokar i förväg är att jag optimistisk och tror och önskar att det finns en tidigare båt. Det är ju den 21/6 då o nära till midsommar - mkt resande....!!
Båtarna är sällan fulla, och det går ju flera båtar samma dag från Santorini till Ios om den första skulle vara fullbokad. Söndag 19/6 är det grekisk pingst så runt den helgen är det många greker som reser till öarna från Athen. Det kan tänkas att en del av dem är på väg hem den 21:a.

Det ser just nu ut som att det inte går någon direktbåt från Ios till Koufonissi under sommaren, men det kanske dyker upp avgångar längre fram. Annars får ni väl åka via Naxos.
Lycka till med båtresorna!
Våga
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-05-22, 20:30
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Färjor och biljetter information

Vilket är bäst? Chansa på att vi får plats på speedboaten kl 8? Eller boka innan? hemifrån alltså? Eller ska man inte göra det ifall den blir inställd? Hur tidigt öppnar båtkontoret i hamnen ? Vart ska man vara innan båten går? Vi landar alltså kl 2! Men innan transporten till hamnen, så har väl kl blivit lite mer. Hur lång tid tar taxin ner? Eller går det bussar numera också? Vad kostar bussen resp taxi? Vad är rimligt? Nu är vi ju 3 vuxna o 3 barn, så vi får dela upp oss 3 o 3 tror jag..
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-05-22, 22:05
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Färjor och biljetter information

Lite info (busstidstabeller, priser, taxi, o s v) hittar du i följande länk under "Useful information" och sedan "How to move around".
http://www.santorini.net/

Kanske någon som vet om det går att köpa båtbiljet på flygplatsen vid ankomsten på Santorini?

Leta fram "turist information" på flygplatsen och ring och ställ några frågor.
Länk till flygplatsen:

http://www.santoriniairportguide.com/

Kolla upp "Contact"

Vi har aldrig bokat båtbiljett i förväg, inte ens när vi båtluffade med tre små barn. Det har aldrig varit något problem. Rum/hotell har vi aldrig bokat i förväg, aldrig varit något problem. Ibland tog det lite tid att hitta något, men det ordnat sig.

Senast redigerad av RobEri den 2016-05-22 klockan 22:23.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT