Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kalymnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-09-04, 12:32
Josefine_Linden Josefine_Linden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Inlägg: 5
Standard Hjälpa flyktingar på Kalymnos

Jag är författare och ska åka ner till Grekland och skriva ett par dagar. Jag skulle till Lesbos men de har fullt av volontärer så nu åker jag till Kalymnos 13-17 september. Jag har bokat in mig på Olympic Hotel i Pothia. Det känns viktigt för mig att göra en insats och att kunna kombinera jobb med att hjälpa är en ynnest.

Alla tips och kontakter är välkomna! Jag reser ensam och tar med så mkt packning som SAS tillåter och som jag kan bära. Dessutom insamlade pengar jag tänker att jag använder på plats till mat, vatten, hygienartiklar etc.

Tacksam för all input!
Josefine Lindén
Stockholm
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-09-04, 14:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hjälpa flyktingar på Kalymnos

Hej Josefine!

Du kan ju börja med att klicka på Fb-sidan "Immigrant and Refugee Support Group in Kalymnos". Mest är det text på grekiska, men ibland har man översatt meddelandena till engelska.
Sen kommer du ju att bo precis där allt händer, nere i hamnen och nära hamnpolisens område. Hit kommer båtarna med de flyktingar man plockat upp på olika ställen runt Kalymnos och Pserimos, dit de dumpats av "slavhandlarna" som man kallar de turkiska transportorganisatörerna, bland många andra namn...
Det har inte varit lika kaotiskt här som på Lesvos och Kos, men hela tiden kommer det flera och flera flyende, de flesta från Syrien. De ska registreras och får sen åka till Aten med reguljär båt eller med Elefterios Venizelos som hämtat hundratals i , tror jag, fyra omgångar nu.
Förutom att man kan sova på madrasser lite överallt runt hamnpolisens hus, finns en förläggning i det som kallas "Svagia" , gamla slakteriet, inget trevligt namn, men man har gjort byggnaden så pass i ordning att det är acceptabelt.
Svagia ligger precis där badstranden Kazonia är, trehundra meter från stan, söderut. Där finns volontärer mellan kl 11 och 13. Mat kommer från kyrkans kök och privatpersoner, och extraförtäring som drycker och bröd och sånt finns att dela ut. Volontärerna brer mackor och fördelar annat till behövande.
Många av de som kommer har råd att bo på hotell och behöver ingen hjälp.

Jag tror, utan att veta det, att när dessa människor en dag , från trygga hem och arbeten någonstans i väst, ser tillbaka på sin otroliga resa, kommer de att minnas Grekland med värme. Sånt kan du nog ta reda på om du kommer i nära kontakt med dem, så att de kan berätta...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-09-04, 17:09
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hjälpa flyktingar på Kalymnos

Lite bilder från "svagia" och reportage (på grekiska) idag på www.kalymnosola.wordpress.com
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-09-05, 00:35
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Hjälpa flyktingar på Kalymnos

Jag är på Lesbos nu och inte kryllar det av volontärer. Ditt val av plats är säkert helt rätt men vill nyansera bilden. Jag fick veta att bara igår mellan sex och tio på morgonen kom 70 båtar. Runt 24 000 väntar på att få sina papper och det är total misär på uppsamlingsplatserna och blodiga slagsmål mellan dem som väntar på att bli registerade. Om någon känner sig manad att komma hit kan jag lova att med en ö med 80 000 invånare och över 30 000 flyktingar - och massor som kommer in varje dag på grund av gynnsamt väder - finns inte nog med hälp att få.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-09-08, 11:36
Josefine_Linden Josefine_Linden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Inlägg: 5
Standard Sv: Hjälpa flyktingar på Kalymnos

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Lite bilder från "svagia" och reportage (på grekiska) idag på www.kalymnosola.wordpress.com
Tack snälla för info! Jag anländer söndag kväll, på måndag vill jag ge mig ut. Då jag nu samlat in nästan 30000 kr är frågan hur jag bäst gör, känns knivigt att gå in i en affär och köpa filtar etc för så mkt?

Ska jag donera och isf vart och hur? Fixa en check på plats?
Tar med mig skor och filtar i väskorna då jag förstått att detta är prio?

Bor du på ön? Stort stort tack igen!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-09-08, 11:38
Josefine_Linden Josefine_Linden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Inlägg: 5
Standard Sv: Re: Hjälpa flyktingar på Kalymnos

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Jag är på Lesbos nu och inte kryllar det av volontärer. Ditt val av plats är säkert helt rätt men vill nyansera bilden. Jag fick veta att bara igår mellan sex och tio på morgonen kom 70 båtar. Runt 24 000 väntar på att få sina papper och det är total misär på uppsamlingsplatserna och blodiga slagsmål mellan dem som väntar på att bli registerade. Om någon känner sig manad att komma hit kan jag lova att med en ö med 80 000 invånare och över 30 000 flyktingar - och massor som kommer in varje dag på grund av gynnsamt väder - finns inte nog med hälp att få.
Åh Gud mitt hjärta vrider sig Molyvos Volunteers som jag pratat med gav mig uppgiften att det var fullt. Detta blir dock bara den första av flera resor under hösten så Lesbos i oktober tänker jag.
All kärlek!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-09-08, 14:06
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Re: Hjälpa flyktingar på Kalymnos

Citat:
Ursprungligen postat av Josefine_Linden Visa inlägg
Åh Gud mitt hjärta vrider sig Molyvos Volunteers som jag pratat med gav mig uppgiften att det var fullt. Detta blir dock bara den första av flera resor under hösten så Lesbos i oktober tänker jag.
All kärlek!
Ja det kanske är fullt vid lägren. Hade jag haft möjlighet hade jag åkt ner bara för att skjutsa människor så de slapp gå den långa, hemska vägen. Lycka till därnere! Skönt att det finns godhet också.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-09-08, 14:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Hjälpa flyktingar på Kalymnos

Citat:
Ursprungligen postat av Josefine_Linden Visa inlägg
Då jag nu samlat in nästan 30000 kr är frågan hur jag bäst gör, känns knivigt att gå in i en affär och köpa filtar etc för så mkt?
Har inga tips tyvärr. Ville bara säga att du gör en fantastisk insats!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-09-08, 15:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hjälpa flyktingar på Kalymnos

Josefine, pengarna kommer nog bäst till nyttaom man handlar lokalt. Hoppas du fått kontakt med volontärerna, annars kan jag följa med och prata när du kommer . Jag skickar min tel i PM.
Monica
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT