Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-11-22, 16:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Aten/ Pireus 14-24 nov.

Det har blivit en årlig god vana att vara I Aten och Pireus I november . Så även I år. Nu med maken.Även Obama var I Aten samtidigt! I oktober var jag här nio dagar själv I slutet på min drygt månadslånga resa till Tinos, Syros och Aten.. Aten är ljuvligt denna tid på året och vi har denna gång gjort milslånga vandringar till och I nya förorter till Aten, som Nea Smirni, Kallithea, Neas Kosmos och Kifissia. Så underbara alla!! Vi såg musikparader I söndags på Syntagmaplatsen med musikårer från flottan, armén och flygvapnet, samt dansare.Minnesdag av något slag. Underbart fint. Alpha- tv var och filmade där och även oss, men vi kunde inte se på kvällen för då var vi på Iera Odos och såg Giannis Parios och Eleni Baltsis. En underbar 5 timmar lång konsert. Idag fick jag sms från min väninna Clery på Tinos att hon sett mig och Claes på TV. Tyvärr har vi inte sett Clery eller Nikoleta I Aten som vi alltid brukar för Nikoletas man och Clerys pappa, Markos, dog 15 oktober, bara några dagar efter att jag lämnat Tinos. Sorgligt!!!!! Vi brukade ju träffas alla även I Aten I november då säsongen på Tinos var över. En god vän som vi kommer att minnas med glädje.
I fredags var jag med och bidrog med mat till hjälporganisationen som lagar mat varje fredag vid Agora Barbakeio, på Athinas vid saluhallen. Det var underbart att kunna hjälpa till igen och att bidra med ca 40 portioner mat...Tänk, därigenom det volontärjobbet har jag lärt känna fyra sanna änglar till I Aten, Maria, Felipe, Hassan och Antonis...och några till.... Frappe här på forumet är en av de änglar som ofta ställer upp och även
Thira....
Nu har vi några underbara dagar kvar här I Pireus, innan vi åker hem på torsdag. Vi bor som vanligt på Lilia. Idag har vi gått förbi hamnen mot Peramahållet, I gamla slitna område med verkstäder och delvis misär. Den delen av Grekland som också finns SÅ tydligt!!! En måltid på Rakadiko har det också blivit. Idag var det 25 grader I solen, men kvällar är kyligare.

Ha det gott hälsar Lissi- med knappt 2 dagar kvar I paradiset.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-11-22, 17:54
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är uppkopplad nu
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 359
Standard Sv: Aten/ Pireus 14-24 nov.

Antar att du sett både paradiset och skymtat dess motsats. Tack för din beskrivning och att du hjälpt till.

Vad roligt med Parios-konsert och att få ha varit med på tv, och att det uppmärksammades!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-11-22, 18:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Aten/ Pireus 14-24 nov.

Härligt Lissi!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-11-22, 20:26
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Aten/ Pireus 14-24 nov.

Ni verkar som vanligt hålla grytan kokande med Greklandsupplevelser. Hälsningar från Koutsounari / Jannis och Ylva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-11-22, 23:55
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Aten/ Pireus 14-24 nov.

Ha en fin avslutning i Pireus Lissi!

Känner mycket speciellt för Pireus eftersom det var där som jag för mycket mycket länge sedan som 16-åring mötte Grekland för första gången, och förlorade mitt hjärta till stan.

Den har sedan dess varit mycket speciell för mig utan att jag för den skull kan ens en bråkdel av vad du kan om Pireus. Men känner mycket gör jag varje gång jag är där. De som känner mig väl säger att de kan se det i mitt ansikte.

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-11-23, 07:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aten/ Pireus 14-24 nov.

Tack alla..!
Jo Pireus är en mycket mysig plats och vi trivs så bra på Hotel Lilia vid Pasolimani, Zeas. Här finns mysiga barer, tavernor mm bara runt hörnet och havet nära. Nu byggs tram ut från Syntagma så den kommer att stanna I centrum ist för N Faliro. Jag checkade ju ut senast här på Lilia 19 okt från mitt rum med jättealtan efter 9 dagars vistelse. Nu blev det bara 3 nätter. Vi kortade en natt pga konserten med Diannis Parios. I Aten bodde vi på Adonis. tt bo I Pireus ist för Aten är ett bra alternativ. Buss och mero och snart tram går ju snabbt in till Aten och det är kul att åka. Så har man havet nära.
Idag går vi längs havet söderut som vi brukar när vi är här.. blå himmel även idag! Det blir svårt att komma hem till mörkret även om det bara är för 17 dagar. Men advent blir mysigt!!!

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-11-23, 10:22
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 889
Standard Sv: Aten/ Pireus 14-24 nov.

Härligt att du nu skriver här också. Har njutit av ditt berättande och dina fina bilder på Fb. Men inget slår ju riktiga Kalimera!

/ Anne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-11-23, 16:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aten/ Pireus 14-24 nov.

Oj så mycket stavfel det blev I förra inlägget. Pilligt med androidtangentbord. Men ni kan säkert läsa. Idag har vi gått runt hela Pireus förbi Pasolimani, yachtklubben, Turkolimani, minsta hamnen vid kanalen...runt en av OS-anläggningarna vid Nea Falliro, runt hela Olympiakos Aten's stadion , vidare ner till stora färjehamnen och sen Saluhallen och vidare őver kullen ner till Zeas igen...mat på mysiga Makedoniko, (tror jag det heter) ett ställe I en arkad efter en gata där vi ätit flera ggr. Gyros pita, stor morots/vitkålssallad och ett havt kg vin och bröd....9,80 euro...Det är billigt I Grekland....

Planer för vårresan börjar ta form och har ändrats många ggr sen jag köpte biljett redan då jag var på Tinos I oktober. Claes och jag börjar på Tinos tillsammans 29 mars
. Så åker Claes hem 10 april. Han måste bevaka fotboll, bostadsrättsförening mm . Så ser han till våra mammor också. Jag stannar några veckor till. Men sista 10 dagarna ska jag fördela på andra ställen. Jag har ju blivit så tråkig så jag nästan blivit enbart återvändare. Mina tankar har varit Nafplio, denna underbara stad, eller Loutraki, lika fint. Men så idag bestämde jag mig för EGINA! Egina har bara fått ett dagsbesök år 2000 från Angistri och nu har jag ju sett Egina från Pireuspromenaderna dagligen. Så nu hlir det en vecka där efter Tinos. Bra med båtförbindelse via Syros- Pireus. Så har jag tre dagar här på Lilia I Pireus innan hemfärd 6 maj....Kan väl bara bli bra???

Men innan dess Barcelona I december, Teneriffa I januari och Italien I februari.
Kaló vrádi!
Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-11-23, 16:51
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 748
Standard Sv: Aten/ Pireus 14-24 nov.

Härligt Lissi!!!!
Jag är inte ett dugg avundsjuk
Var på Teneriffa kommer ni att bo?
Har kikat lite men även på Puerto Rico där jag heller
inte har varit.
/Kajja
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-11-23, 17:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aten/ Pireus 14-24 nov.

Kaijja, vi ska för tredje året I rad bo på norra Teneriffa I Puerto de la Cruz. Där har vi haft supertrevligt och har haft vansinnig tur med vädret. Men DET vet man ju aldrig ...Vi har dock olika boende var år.

Lissi.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-11-23, 18:09
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 748
Standard Sv: Aten/ Pireus 14-24 nov.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Kaijja, vi ska för tredje året I rad bo på norra Teneriffa I Puerto de la Cruz. Där har vi haft supertrevligt och har haft vansinnig tur med vädret. Men DET vet man ju aldrig ...Vi har dock olika boende var år.

Lissi.
Den orten har jag åxå tittat på och det ser fint ut.
Vi får se vad tomten säger ...och min chef...
Annars är det bara å vänta till våren
/Kajja
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-11-23, 23:37
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Aten/ Pireus 14-24 nov.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men så idag bestämde jag mig för EGINA! Egina har bara fått ett dagsbesök år 2000 från Angistri och nu har jag ju sett Egina från Pireuspromenaderna dagligen.
Jättekul att du hedrar Egina med ett besök Lissi! Ska bli kul att höra vad du tycker. Kanske blir det en sittning på en av småtavernorna i fiskmarknaden. Ha det gott!

Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-11-25, 15:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Aten/ Pireus 14-24 nov.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det blir svårt att komma hem till mörkret även om det bara är för 17 dagar.
Och nu är ni hemma.

Tack för alla rapporter, både här och där!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-11-25, 15:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aten/ Pireus 14-24 nov.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
då var vi på Iera Odos och såg Giannis Parios och Eleni Baltsis. En underbar 5 timmar lång konsert.
Sångerskan heter Eleni Bitali och inget annat!

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-11-25, 15:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aten/ Pireus 14-24 nov.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Och nu är ni hemma.
Ja nu är vi hemma och allt är precis som vanligt dvs tvätt, betala räkningar, sitta i timslånga telefonköer för att hjälpa lilla mamma med olika ärenden som färdtjänst,( hon ska komma hit på julafton) ringa försäkringsbolag (mamma ramlade och bröt handleden en vecka innan vi åkte och skadan ska ju anmälas och det ska bli ersättning för sjuktransport , sveda och värk etc) samt beställa fotvård och tala med hemtjänst om saker som inte riktigt fungerar. I morgon ska jag dit och hjälpa till att adventspynta och helst ska jag ju pynta lite hemma också....Så väntar mys med barn och barnbarn och vi är bortbjudna till vänner nu 2 lördagar så behöver Claes gamla mamma i Mönsterås hjälp också veckan som kommer , även om hon är piggare än min mamma och så ska jag jobba. Jag har 8 dagar inbokade....Så allt rullar på och snart behövs lite semester i Barcelona 11 dec.

MEN SEN är det julpyssel, bak julklappsinköp och andra roliga saker hemma som väntar innan jul... Det är kul att vara pensionär!!

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-11-25, 17:18
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Aten/ Pireus 14-24 nov.

Hur fasen ska du hinna med allting!

Pia
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-11-25, 17:24
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Aten/ Pireus 14-24 nov.

Visst har Aten allt! I min lilla rapport glömde jag Athens Marathon , två dar med Obamauppståndelse och en dag med demonstrationer, detta hade till följd att många av de mest trafikerade gatorna var nästan trafiktomma egendomligt och skönt. Nab kunde gå mitt på gatorna och bara enstaka moppar kom förbi.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-11-26, 19:44
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Aten/ Pireus 14-24 nov.

[QUOTE=Lissi;392799]Oj . Men så idag bestämde jag mig för EGINA! Egina har bara fått ett dagsbesök år 2000 från Angistri och nu har jag ju sett Egina från Pireuspromenaderna dagligen. Så nu hlir det en vecka där efter Tinos. Bra med båtförbindelse via Syros- Pireus. Så har jag tre dagar här på Lilia I Pireus innan hemfärd 6 maj....Kan väl bara bli bra???



Bra val jag var ju ett par dagar på Egina I September, bodde I Agia Marina!

Camilla
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT