Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-12-09, 12:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Somrar på Peloponnesos, 1.

Grekiska övärlden är ju välkänd och dokumenterad både med text och fotografier av Kalimeras medlemmar. Inte fullt så bekant är fastlandet.

Här finns potential för nya upptäckter! Grekland har så otroligt många intressanta platser och en väldigt växlande natur. Hav och berg och platåland, små byar och stora städer. stora skillnader i klimat.

Åren 1986-2000 var vi nästan varje sommar på en strand på västra Peloponnesos. I början tältade vi, så småning drog vi med oss husvagnar som fick stå kvar över vintern på våra vänners bakgård.

Vår son var en liten kille första sommaren och en vuxen man vid sista besöket...Han lärde sig dyka, fiska, sköta en båt, prata grekiska, umgås med folk från olika håll, naturvett, sparsamhet, för att inte tala om att byta däck, laga alla möjliga maskiner och att räkna med D-mark, drachmer och lire.

De två äldre barnen hade annat att göra på somrarna, men de tog sig ner en del somrar med tågluff eller på annat sätt.

Jag tänker berätta lite om de här somrarna, ganska rapsodiskt och inte alls i tidsföljd, mest för att kanske väcka intresset hos någon Kalimeravän.

Det finns ett utmärkt program på NET som heter "Menoume Ellada", "Vi bor i Grekland", vanligtvis i ett-tiden på vardagar. För den som kan få in den kanalen på sin TV finns mycket att se som den "vanlige" turisten missar. Inte sällan visar man bilder från fastlandet och där finns hur mycket som helst att upptäcka för den intresserade.

Vi såg bara en pytteliten del av Peloponnesos, så det blir långt ifrån någon bra turistguide, detta! Du som har Google Earth tillgänglig kan ju ta en flygtur över området...

Det finns flera utmärkta bloggar från nordbor som bosatt sig helt eller delvis på Peloponnesos, bara att leta upp dem.

Vårt intresse för Peloponnesos kom sig av att vi ville köra bil till Grekland, och då blev det väldigt omständigt, tidskrävande och dyrt att åka till Kalymnos. I Aten ville vi inte vara och barnens farmor hade bara en liten lägenhet i ett stökigt kvarter. Vi hade redan varit i norra Grekland men inte hittat något ställe som passade allas önskemål. Vid ett besök hos bekanta 1986 såg vi stranden Lagouvardos, och då var beslutet enkelt.

Lagouvardos heter alltså en jättelång sandstrand som ligger mellan Pyrgos och Pylos på västra kusten. Det finns en ö, Proti, lite utanför, en av få öar på denna sida av Grekland. Närmaste stad är Marathopolis, eller Marathos i folkmun. En bit norrut finns Filiatra och lite längre norrut Kyparissia. Uppe på berget öster om Lagouvardos ligger Gargalianos, som delar "ägandet" av stranden med Filiatra.

Havet är mäktigt här, hämtar fart från Sicilien ungefär. När västanvinden ligger på blir det stora surfingvågor.Efter en storm är det stark dyning i flera dar, farligt baksug och lockande men förrädiska vågor.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-12-09, 14:04
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 766
Standard Sv: Somrar på Peloponnesos, 1.

Da er det bare å se fram mot fortsettelsen..........
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-12-09, 16:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 370
Standard Sv: Somrar på Peloponnesos, 1.

Citat:
Ursprungligen postat av kirtor Visa inlägg
Da er det bare å se fram mot fortsettelsen..........
Jag ser också fram emot fortsättningen. Spännande!

Tänk att ni var där varje år mellan 1986 och 2000! Saknar du inte inte Lagouvardos Monica?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-12-09, 19:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Somrar på Peloponnesos, 1.

- Nästan varje sommar...Janne, visst saknar jag de där somrarna. Man får fler begränsningar runt sig vartefter, av hälsoskäl, ork, skyldigheter. Men det var faktiskt väldigt fina upplevelser och man blir inte av med de trevliga minnena i alla fall! Dessutom har vi flera vänner som fortfarande håller kontakt med oss, sånt värmer också. Jag hoppas min berättelse ska ge andra impulsen att inte bara låta sig transporteras utan våga göra egna turer.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-12-09, 21:47
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Somrar på Peloponnesos, 1.

Det skall bli ett nöje och läsa om upplevelserna där
Menoume Ellada är ett bra program, tycker jag också Tittar ganska ofta på det. Ibland har man sett snuttar från Kalymnos och Karpathos också

Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-12-10, 08:10
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Somrar på Peloponnesos, 1.

Så kjekt å lese om vestkysten, Monica!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-12-10, 10:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 370
Standard Sv: Somrar på Peloponnesos, 1.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
- Nästan varje sommar...Janne,
Läste lite slarvigt där.

Citat:
Jag hoppas min berättelse ska ge andra impulsen att inte bara låta sig transporteras utan våga göra egna turer.
Det hoppas jag också. Jag ser verkligen fram emot fortsättningen.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-12-10, 10:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Somrar på Peloponnesos, 1.

Efterson det hällregnar här nu och jag inte kan åka och handla, fortsätter jag väl.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT