Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-06-06, 18:51
Spejas avatar
Speja Speja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Västerbotten
Inlägg: 41
Standard Skopelos pärlor

Om nio dagar åker jag för första gången till Skopelos för två veckors välbehövlig vila och semester. Har lusläst e-guiden från Kalimera, bokat hyrbil, fixat semesterläsning och extra minne till kameran. Ni som har varit där tidigare: vad får man inte missa? Man brukar ju hitta sina smultronställen - kanske någon vill dela med sig av just sin pärla.

Iiiiiiiiiiiiiihhhh, vad jag längtar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-06-06, 21:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Skopelos pärlor

Jannes e-guide över Skopelos har nog med alla pärlor..vi hade aldrig hittat den gamla gravplatsen Sendouka(? tror jag att den hette) utan e-guiden. Vilken utsikt! Det finns många små stränder längs huvudvägen t ex efter Agnondas man ser dem knappt från vägen högt ovanför. Har man bil eller vespa så ska man gärna stanna och klättra ner. Då kan man t ex bada så här fint:
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-06-06, 22:00
Spejas avatar
Speja Speja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Västerbotten
Inlägg: 41
Standard Sv: Skopelos pärlor

Åååh, det ser ju helt underbart ut!!! Tack snälla, för att du delade med dig av bilden - den karamellen kan jag suga på ett tag
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-06-06, 22:03
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Skopelos pärlor

E-guiden är toppen och den klarar du dig länge på! En bil eller vespa för att kunna stanna var och när man vill är perfekt! Skopelos är en fantastisk ö, långt bättre än Skiathos (tycker jag ).
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-06-06, 23:22
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Skopelos pärlor

Vi har varit på Skopelos de två sista åren, 2 v varje resa. En helt underbar ö, kommer att åka dit igen. Kalimeraguiden är verkligen toppen, vi har den alltid med vilken ö vi än åker till. Min man skämtar och kallar den bibeln. Har inte varit missnöjd med något på Skopelos. Förra sommaren hyrde vi cyklar 12 dagar, sommaren före hade vi vespa. Ett besök i byn Glossa och den helt underbara restaurangen som jag tappat namnet på, hjälp mig någon. Den med den underbara utsikten samt lika underbar mat, den är omtalad ni hittar den. En dagsutflykt till grannön Alonissos är härligt. Fina stränder finns runt hela Skopelos, åk runt och njut. Vandra i gränderna i staden, så vackert och rofyllt. Åk/vandra upp till klostret högt över staden. När ni åker på utflykter åk olika vägar från staden, det finns så fantastiska vägar, se guiden. Maten är lika fantastisk som allt annat. Njut, ni blir nöjda. Vi provar Tilos i år, längtar!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-06-07, 14:37
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Skopelos pärlor

Håller med föregående kalimeraguiden finns allt ni behöver veta!

Citat:
Ursprungligen postat av elisabethk Visa inlägg
Ett besök i byn Glossa och den helt underbara restaurangen som jag tappat namnet på, hjälp mig någon. Den med den underbara utsikten samt lika underbar mat, den är omtalad ni hittar den. !
Agnanti heter den och är ett måste!

Miliastranden var min favorit!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-06-07, 21:43
Spejas avatar
Speja Speja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Västerbotten
Inlägg: 41
Standard

..
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-06-07, 21:44
Spejas avatar
Speja Speja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Västerbotten
Inlägg: 41
Standard Sv: Skopelos pärlor

Tack för alla fina tips!

Ett besök i Glossa blir det definitivt - låter ju hur härligt som helst. Sitta i en mysig by nånstans, njuta av god mat och vacker utsikt är precis vad jag behöver just nu!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-06-07, 21:55
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 150
Standard Sv: Skopelos pärlor

Rekommenderar också Skopelos före Skiathos! Underbara gränder i stan och likaså stränder.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-06-10, 19:36
ander ander är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 35
Standard Sv: Skopelos pärlor

Nyss hemkommen från Skopelos så kan jag rekommendera Limonari, Panormos och Stafilos när det gäller stränder. Agnontas när det gäller att lojt sitta och fika och läsa en god bok vid stranden. Och Rodi när det gäller mat i Skopelos stad. :-)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-06-10, 20:38
gunsan52 gunsan52 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 60
Standard Sv: Skopelos pärlor

Rekommenderar öven Mamma Mia-kyrkan med alla trappsteg upp. Mycket vackert och ett besök hos nunnan i klostret nära Skopelos stad.
Kom hem från Naxos i lördags - men Skopelos är nr ett! Trevlig resa!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-06-11, 08:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 364
Standard Sv: Skopelos pärlor

Citat:
Ursprungligen postat av ander Visa inlägg
Agnontas när det gäller att lojt sitta och fika och läsa en god bok vid stranden.
Håller med till 100 %! Agnontas hör till mina absoluta favoriter i hela övärlden. Där kan jag sitta hur länge som helst.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-06-11, 09:52
Gunhild Gunhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 9
Standard Sv: Skopelos pärlor

Panermos ble vår favorittstrand. Lett å komme seg ditt, hyggelige tavernaer, nydelige stener, deilig utsikt. Vi gikk en liten tur langs stien til venstre på standa når du kikker mot havet. Anbefales! Frodig, masse blomster, sommerfugler, olivenlunder og ro. Slike stier finnes overalt, det er bare å gå en kort tur og så komme tilbake til standa etterpå. Vi gikk også fra Kastani (Mamma Mia-standa) til Milia for å spise på tavernaen der og slippe unna den polerte Mamma Mia-snackbaren. Kastani er en nydelig strand, men baren som er bygd er sjarmløs og trist. Men det tar bare 10-15 minutter å gå langs den fine stien til Milia. Vi reiste med små barn, og de likte også disse småturene
fra strendene.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-06-11, 10:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Skopelos pärlor

Ju mer jag läser om Skopelos, desto mer längtar jag tillbaks fast jag varit där sammanlagt nästan 4 veckor. Kanske en kombination Skopelos-Alonissos nästa gång! Ett är i alla fall säkert: Finare vatten får man leta efter!

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-06-11, 16:36
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Skopelos pärlor

Håll utskik efter delfiner. Vi var på Velaniostranden förra veckan och såg flera delfiner hoppa en bit ut, två dagar såg vi dem. En liten kikare att ta med är ett tips. Delfinerna blir lite större då.
Vad glad man blir när man ser delfiner, det är något speciellt med dem.

Middag på Klimataria vid "kommunhuset" i hamnen är också ett måste. Jättegod mat som man går in och väljer från grytorna.

Ha en trevlig resa till en av våra favoritöar.

Carina
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-06-11, 18:02
Spejas avatar
Speja Speja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Västerbotten
Inlägg: 41
Standard Sv: Skopelos pärlor

Åååh, vilka härliga tips som strömmar in Tack så hjärtans mycket för det! Fyra dagar kvar till avresa och det känns som fyra dagar för länge ;-) Går här hemma och funderar över vad den första måltiden på grekisk mark ska bestå av, hehehe. Kanske saganaki (är smått beroende) eller keftedes...eller moussaka, eller varför inte allt på samma gång. Men jag hoppas hitta några nya favoriter också, kanske tiropita eller vad nationalpajen på Skopelos nu heter. Den här gången ska vi bo på hotell med frukost. Det enda jag sörjer är att jag då inte behöver gå till bagaren på morgonen - det är annars ett av mina grekiska semesternöjen Nåja, det blir nog bra ändå. Skopelos verkar ju vara ett riktigt paradis av era tips att döma. Lovar att rapportera åter om mina
upplevelser.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-06-12, 08:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 364
Standard Sv: Skopelos pärlor

Citat:
Ursprungligen postat av Speja Visa inlägg
Det enda jag sörjer är att jag då inte behöver gå till bagaren på morgonen - det är annars ett av mina grekiska semesternöjen
Du kan ju gå dit ändå, utan att köpa bröd. Jag är precis likadan, det är en härlig början på dagen att gå till bagaren.

Citat:
Lovar att rapportera åter om mina upplevelser.
Det ser vi fram emot!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-07-02, 20:32
Henrik.E Henrik.E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Ort: Skövde
Inlägg: 7
Standard Re: Skopelos pärlor

Hejsan!

Vi har siktat in oss på Limnonari och undrar om någon har koll på busshållplatser dit. Går man av i Agnontas eller kan man hoppa av vid vägen in till Limnonari?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-07-03, 11:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 364
Standard Sv: Re: Skopelos pärlor

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.E Visa inlägg
Går man av i Agnontas eller kan man hoppa av vid vägen in till Limnonari?
Jag skulle tro att du kan gå av längs vägen. Det brukar aldrig vara några problem att få busschauffören att stanna längs vägen i Grekland.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-08-19, 11:20
kepa kepa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: järfälla
Inlägg: 27
Standard Sv: Skopelos pärlor

Citat:
Ursprungligen postat av ander Visa inlägg
Nyss hemkommen från Skopelos så kan jag rekommendera Limonari, Panormos och Stafilos när det gäller stränder. Agnontas när det gäller att lojt sitta och fika och läsa en god bok vid stranden. Och Rodi när det gäller mat i Skopelos stad. :-)
Ser här att du har varit på Agnnodes.Åker dit om 2 veckor och stannar i en vecka ev.längre.Vore trevligt om du kunde berätta lite om stället och ev. om hotellet TO KIMA som ligger nära stranden.Tack på förhand .r
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT