Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2016-09-22, 14:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Grekland med Simon Reeve

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
En liten bit från Nikoletas...fast det är väl mer likt en vårdcentral.
Ok. Tack!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2016-09-23, 23:10
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 360
Standard Sv: Grekland med Simon Reeve

Är fortfarande berörd av dokumentären. Hade velat att det var fler avsnitt. Simon Reeve är ju bara så duktig i sitt jobb som resereporter (van från att rapportera från över 100 länder).

Jag tänker att om grekerna själva inte vill bli tillsagda hur de ska göra med så personliga saker (eller skitsaker? ) som sopor och avfall, så har vi som turistar landet ändå ansvar för sopbergets storlek. Det kommer ju två gånger så många turister som Greklands egen befolkning varje år. 24 miljoner besök. Tänk bara alla extra plastflaskor...

Jag skrev och frågade på en webbsida som ger allmänheten sopsorteringstips vad man kunde tänka på när man turistar i Grekland och fick det här svaret:

"Som turist är det inte lätt att påverka ett helt system. Men genom att fundera över vad man konsumerar kan man ändå göra en del. Undvik gärna hotell med all inklusive, det brukar innebära bufféer med stora mängder ätbar mat som måste slängas varje dag. Undvik snabbmat som genererar mycket avfall av förpackningar eller engångstallrikar/-muggar. Om du köper vatten på flaska (vilket man ju ofta måste göra utomlands), köp stora flaskor som du fyller över i en mindre flaska som kan återanvändas. Och se till att det avfall som du trots allt ger upphov till lämnas på rätt ställe, nedskräpning och illegala deponier är ett stort problem i Grekland - du kan t ex be ditt hotell att informera om vart de skickar sitt avfall, och själv lägga sopor i papperskorgar."

Oj, vad beskäftig jag låter, men jag kan inte sluta tänka på detta. Vill göra något!!!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2016-09-24, 08:24
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Till Monica P

Janne, jag känner inte den där mannen. Inte heller har jag sett programmet, men är väl införstådd med den undermåliga sophanteringen. Om detta skulle man kunna säga mycket, men var ska man börja?
Svara med citat
  #24  
Gammal 2016-09-25, 17:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Till Monica P

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Janne, jag känner inte den där mannen.
Okej. Tänkte att han var känd, för det ju kan inte finnas många tvättsvampsfiskare kvar.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2016-09-27, 10:24
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Till Monica P

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
I teveprogrammet får man följa en tvättsvampsfiskare och hans son. De är från Pserimos. Mannen heter Agelis Trikilis. Är det någon du känner till Monica?




Agelis.



Agelis och son.

Programmet finns att se här.
Särskilt intressant med avsnittet om badsvampsfiskaren...

När jag var på Pserimos i somras träffade jag på "Badsvampsmannen" (som jag tror kan vara ytterligare en familjemedlem, kanske farfar...?). Jag kunde naturligtvis inte låta bli att ta ett kort och lovade köpa svamp av honom lite senare... han kände naturligtvis igen mig på tillbakavägen så jag köpte några mindre svampar av hans fru (hade redan inhandlat några större i Kalymnos). Perfekt att ge bort när man kommer hem, dessutom luktar de gudomligt gott när man blöter ner dom, kan gå och sniffa på en hur länge som helst...





Simetra
Svara med citat
  #26  
Gammal 2016-09-28, 10:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Till Monica P

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg

Vilka enorma tvättsvampar!

Var det sådana du köpte?
Svara med citat
  #27  
Gammal 2016-09-28, 20:41
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Till Monica P

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vilka enorma tvättsvampar!

Var det sådana du köpte?
Nej, riktigt så stora var de inte… väldigt mycket mindre faktiskt

Natursvamparna härifrån (och övriga Medelhavet) är ju rätt så dyra vilket man kanske kan förstå när man hör storyn bakom, hur de växer och plockas upp och de olika procedurerna de går igenom.

Tror väl inte så många numera använder badsvamp men tycker det är roligt att ha en äkta natursvamp från en plats man varit på.

En del tycker de är perfekta att tvätta bilen med har jag hört… men då hade jag nog valt den betydligt billigare varianten från Karibien.

Men det var ju inte detta tråden handlade om, så ursäkta för det...

Suveränt bra dokumentärserie, synd den bara var i två delar… skulle verkligen ha velat se mera!

Senast redigerad av simetra den 2016-09-28 klockan 20:46.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2016-09-28, 20:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekland med Simon Reeve

Jag använder mina tvättsvampar dagligen I duschen. De där riktigt oblekta, bruna.

Lissi
Svara med citat
  #29  
Gammal 2016-09-29, 17:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Till Monica P

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Men det var ju inte detta tråden handlade om, så ursäkta för det... Suveränt bra dokumentärserie, synd den bara var i två delar… skulle verkligen ha velat se mera!
Här på Kafé Kalimera får det handla om vad som helst, och ämnen får gärna bytas ut i samma tråd.

Håller med dig om att det var en suverän serie som gärna fick vara längre. Han har gjort många dokumentärserier om andra länder. Vissa finns på YouTube.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2016-10-01, 10:59
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 360
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg

Suveränt bra dokumentärserie, synd den bara var i två delar… skulle verkligen ha velat se mera!
Hej! Fick tips på de här kortfilmerna, som är en serie med verkliga historier från världen - nu är det Greklands tur (framtagna med hjälp av Johnnie Walker... )

Följ länken här:

Scrolla ner på sidan, kortfilmerna på några minuter är på grekiska men med engelsk text.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2016-10-01, 16:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Grekland med Simon Reeve

Tack för det, Getpinglan. De såg intressanta ut
Svara med citat
  #32  
Gammal 2016-10-02, 08:59
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Grekland med Simon Reeve

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
Hej! Fick tips på de här kortfilmerna, som är en serie med verkliga historier från världen - nu är det Greklands tur (framtagna med hjälp av Johnnie Walker... )

Följ länken här:

Scrolla ner på sidan, kortfilmerna på några minuter är på grekiska men med engelsk text.
Jättefina kortfilmer, Getingpinglan! Tack för dem!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT