Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-27, 12:56
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Graviditet och alkohol

Livsmedelsverket har en hel del att fundera på om de vill behålla sin trovärdighet. T ex avråder man väl fortfarande kategoriskt gravida från att äta mozarella, åtminstone gjorde man det för ett och ett halvt år sedan, vilket är mycket märkligt eftersom inga opastöriserade mjölkprodukter får säljas i Sverige.
Samma sak med alkoholen, där man låtit folk tro att det är pga risken för fosterskador man avråder från att dricka när man är gravid eller ammar, trots att människan har en sluten placenta och alkoholen omöjligtvis kan passera från mamman till barnet. Nu har man väl släppt på tyglarna vad gäller amningen och säger att något glas är ok, men samma sak där - bröstmjölken har inget med blodomloppet att göra, och det är alltså omöjligt för barnet att få i sig alkohol. Varför inte istället pusha på det olämpliga i att dricka när man ammar, eller egentligen har med sitt barn att göra, för att man tappar omdömet, reagerar sämre, blir fumlig och riskerar tappa barnet, osv?

Nu börjar det väl hända en del på det här området, mycket tack vare att folk har lättare att hitta information själva idag, jämfört med för bara något decennium sedan. Jag förespråkar fortfarande en fast folkhälsopolitik, men den får inte bygga på felaktig skrämselpropaganda. Och kanske ännu viktigare måste den ju vara konsekvent, vi kan inte ha fritt flöde av alkohol utan att informera om risker och ta konsekvenserna som samhälle. Eller varför inte spelandet, som vi matas med reklam för dagligen, men där man lite skämtsamt kan upplysa via likadels reklam om att man ska kontakta Svenska Spel om man tror man spelar för mycket. Som om Systembolaget skulle bedriva kampanjer där man uppmanas ta kontakt med dem om man tror man dricker för mycket. Ingår inte den bristen på insikt i sjukdomsbilden, liksom?
Häromdan ringde de från Postkodlotteriet och ville jag skulle teckna nåt abonnemang på ett gäng lotter och hej och hå och "plötsligt händer det". (För övrigt borde det väl egentligen heta "det var f-n på tiden!"). Med "nyktra" spelmissbrukare i min närhet fann jag det måttligt roande, och ungefär lika lockande. Ringer Absolut runt på måfå till folk och frågar om de vill sätta upp sig på ett helrör i månaden?

Sådärja, det var dagens spy-galla-inlägg. Hoppas ni har överseende med att det skenade off-topic...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-05-27, 13:42
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Sådärja, det var dagens spy-galla-inlägg. Hoppas ni har överseende med att det skenade off-topic...
Du er iallfall tilgitt av meg, selv om det er off-topic! Meget bra innlegg!!!
Og mht de mikroskopiske sjansene for at "noe" skal gå galt: Det er (for eksempel) farlig å gå over veien også...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-05-27, 16:48
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

HenricG, jag kan glädja dig med att det du skriver bygger på gammal information. Livsmedelsverkets rekommendationer när det gäller amning och alkohol är numer så här: ”Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten. Däremot bör förstås den som ska ta hand om barnet, vare sig det är mamman eller pappan, inte vara så påverkad att omdömet och omsorgen om barnet försämras."

När det gäller alkohol och graviditet är det dock en helt annan sak. Den gravida och hennes foster delar samma blod, och den mängd alkohol som finns i mammans blod finns alltså även i barnets blod. Fostret är känsligare för alkohol än vad mamman är. Livsmedelsverkets rekommendation är att helt avstå från alkohol så snart man misstänker att man kan vara gravid.

För att återgå till frågan om listeria så är livsmedelsverkets rekommendation både enkel och tydlig, och inte alls överdriven:
”Det finns två infektioner som kan smitta via mat och som är speciella när man är gravid – listeria och toxoplasma. Risken att smittas är mycket liten, men om man blir smittad kan infektionerna i värsta fall orsaka missfall eller skador på fostret. Detta är mycket ovanligt.

Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn, men listeria överlever frysning.
Här är några råd som ytterligare kan minska risken att smittas:
- Förvara kylvaror kallt, ha gärna +4°C i kylskåpet.
- Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter.
- Kontrollera förpackningsdatum.
- Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt.
- Undvik skivat smörgåspålägg och kall färdigmat mot slutet av hållbarhetstiden.
- Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter.
- Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta.
- Tvätta händerna innan du börjar laga mat, mellan olika råvaror och efter trädgårdsarbete. Diska skärbrädor och köksredskap mellan olika råvaror.
- Skölj frukt och grönsaker."


Enkla råd som knappast borde vara svåra att följa när man har fått den stora förmånen att bära på ett människoliv.

Och som sagt, så gott som all fetaost och youghurt i Grekland är gjord på pastöriserad mjölk numer. I affären läser man på förpackningen och på tavernor är det bara att fråga, och om man ändå känner sig osäker, be att få titta på förpackningen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-05-27, 20:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Citat:
Ursprungligen postat av Katta Visa inlägg
Plus att misstänker man tex efter en resa att man kan ha blivit smittad av listeria (influensasymptom) så tas ett enkelt blodprov och om det visar positivt (mycket osannolikt) så sätts antibiotika in (ingen fara för barnet).


Mycket skrämselpropaganda där alltså!!!

Så jag håller med Henric där - mumsa på du bara!!!

/Katta
Det finns mycket som går att kommentera i den här tråden men Elisabet har ju fått med det väsentligaste. När en eventuell fosterskada uppstår vid en infektion kan vara mycket svårt att klart avgöra så ovanstående resonemang skulle jag inte lita till.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-05-28, 14:37
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Samma sak med alkoholen, där man låtit folk tro att det är pga risken för fosterskador man avråder från att dricka när man är gravid eller ammar, trots att människan har en sluten placenta och alkoholen omöjligtvis kan passera från mamman till barnet.
Fast nu är du väl ändå ute och cyklar?

Det du skriver är fel. Alkohol går ju definitivt över till fostret. Hur förklarar du annars FAS? Har själv sett flera exempel på vilka skador barn till alkoholiserade mödrar kan få. Ruggigt säger jag.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-05-28, 15:59
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Nu talar jag inte om alkoholiserade mödrar, utan om "ett-glas-vin-till-maten"-drickande. Är man alkoholiserad eller dricker sig berusad är det ju självklart att fostret kommer drabbas också, eftersom moderns kropp inte klarar av att ta hand om alkoholen själv. Men människan HAR en sluten placenta, dvs de båda blodomloppen är skilda åt. Det är alltså en missuppfattning att fostret och modern delar på samma blod. Självklart passerar ju bl a näringsämnen över, men den mängden alkohol du talar om är INTE vad jag talar om.
Så ja, jag får väl be om ursäkt för att jag uttalade mig väl kategoriskt i den frågan. "Omöjligtvis" var fel ordval.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-05-28, 18:48
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
människan HAR en sluten placenta, dvs de båda blodomloppen är skilda åt. Det är alltså en missuppfattning att fostret och modern delar på samma blod.
Jag vill gärna veta vilka källor du har till detta.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-05-28, 19:24
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag vill gärna veta vilka källor du har till detta.
Han kanske är läkare?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-05-28, 19:38
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag vill gärna veta vilka källor du har till detta.
First hand experience. Vi förlorade ett barn för tolv år sedan av placentaavlossning. Då fick vi ingående förklaringar till hur det fungerar. Barnet dog av syrebrist, alltså inte av blodförlust som hade varit fallet om det hade varit ett och samma system. Källa: http://www.embryology.ch/anglais/fpl...ml#placentaire
Dessutom slutledningsförmåga, det är relativt sällsynt att barn HIV-smittas av en smittad moder. I de fall så sker inträffar det vid förlossningen.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-05-28, 19:45
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Han kanske är läkare?
Nej, bara truckförare, halv sociolog och allmänt vetgirig.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-05-28, 20:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Otroligt intressant. Samtidigt är jag glad att jag var så ovetande när jag väntade mina barn, oroade mig inte alls, sorglös och nöjd med min roll. Kan det kanske vara en stressfaktor att veta för mycket?
Lycka till , du som väntar barn, försök att inte oroa dig, se fram emot en fin tid!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-05-28, 20:16
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Nej, bara truckförare, halv sociolog och allmänt vetgirig.
Det är väl inte så bara? Mycket intressant att läsa det du skriver hur som helst.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-05-28, 21:52
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Det är riktigt att det finns en barriär i moderkakan som hindrar mammans och barnets blod från att mötas. Därför är det egentligen fel att säga att de delar blod. Jag har faktiskt inte tänkt på det tidigare. Att man ändå så ofta uttrycker det så, beror väl på att så gott som alla ämnen från mammans blod passerar denna barriär och går in i barnets blod. Det gäller självklart livsviktiga ämnen som syre, näringsämnen, hormoner och annat som fostret behöver för att utvecklas. Några ämnen stoppas, framför allt från att föras över från fostret till modern.

Om även alla gifter hade stoppats hade det kanske varit bra, men så är det ju inte. Läkemedel, gifter i cigarettrök, droger och alkohol går obehindrat över till fostrets blod och påverkar det, ofta mer än mamman påverkas eftersom halterna blir högre i den lilla kroppen och fostret är känsligare. Även om små mängder kanske inte ger skador och abstinens, så vet man inte hur det påverkar barnet i långa loppet. Var och en avgör själv vilka risker man vill ta och vad man vill utsätta sitt barn för.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-05-28, 23:23
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Dessutom slutledningsförmåga, det är relativt sällsynt att barn HIV-smittas av en smittad moder. I de fall så sker inträffar det vid förlossningen.
Sant ju, om blodomloppet/blodet var det samma så skulle ju 100% av barn till HIV-smittade mödrar födas med smittan..
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-05-29, 06:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Otroligt intressant. Samtidigt är jag glad att jag var så ovetande när jag väntade mina barn, oroade mig inte alls, sorglös och nöjd med min roll. Kan det kanske vara en stressfaktor att veta för mycket?
Antar att du som jag väntade barn för några årtionden sen och då var det självklart för alla normalt socialt fungerande kvinnor att avstå från alkohol under graviditeten och vinkosumtion bland kvinnor var inte särskilt utbrett varken i Sverige eller Grekland. Själv slutade jag också att röka under mina graviditeter och så gjorde även flera av mina vänninor. Vi visste långt före den stora vågen av hälsoupplysning att den lille mådde bra av en nikotinfri miljö.

En graviditet är en mycket kort period i en människas liv och förmånen att få bära och föda ett barn gör att det för de allra flesta är lätt att skippa både vinglaset och andra eventuellt farliga saker som vi känner till. Inte behöver det vara en stressfaktor att veta för mycket men visst vi som arbetat eller arbetar i yrken där kontakten med de som det inte går så bra för påverkas naturligtvis till viss del av det vi vet och ser. Personligen är jag helt för 0 tolerans beträffande alkohol, droger och tobak under graviditet vilket är ett självklart förhållningssätt för de flesta av oss oavsett profession i arbetslivet.


Tyvärr har det den sista tiden kommit signaler på att gravida kanske konsumerar mer alkohol än tidigare och då pratar jag inte bara om sedan tidigare kända riskgrupper. Klart oroande.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-05-29, 08:21
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Visst är det oroande. Det var väl Lars Von Trier som sa att folk är till 70% idioter, det påståendet bevisas väl till en del av det du skriver. Men en del av skulden lägger jag på exempelvis Socialstyrelsen. Man har i alla år gått ut med nolltolerans, när nu folk börjar hitta info själva tror de att ''svaga bevis för att måttlig alkoholkonsumtion kan skada fostret'' betyder att det är fritt fram att BIB-pimpla hela graviditeten igenom. Hade man från början varit klar och tydlig hade vi inte haft det har dilemmat idag.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-05-29, 08:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Vad måttlig konsumtion(och vad nu det är) hos gravida i en större befolkningsgrupp betyder för barns framtida hälsa vet vi idag väldigt lite om.
Det får vi svar på i framtiden.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-05-29, 08:52
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Ja- vad är måttlig konsumtion- vem sätter måttstocken?
BIB-pimplande anser inte jag vara måttlig konsumtion ens om man inte är gravid- vet däremot flera stycken som tycker att det är helt ok med några glas vin ett par gånger i veckan.
Alla "vaningar" man får som gravid tycker jag bara är bra, avstå helt från det som kan vara farligt under graviditeten, det är ingen uppoffring
Håller med om Evas resonemang att ev. skador av dagens rekommendationer i kombination med allt äldre mödrar ser vi först senare.
// Helén
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-05-29, 12:12
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Nu talar jag inte om alkoholiserade mödrar, utan om "ett-glas-vin-till-maten"-drickande. Är man alkoholiserad eller dricker sig berusad är det ju självklart att fostret kommer drabbas också, eftersom moderns kropp inte klarar av att ta hand om alkoholen själv. Men människan HAR en sluten placenta, dvs de båda blodomloppen är skilda åt. Det är alltså en missuppfattning att fostret och modern delar på samma blod. Självklart passerar ju bl a näringsämnen över, men den mängden alkohol du talar om är INTE vad jag talar om.
Så ja, jag får väl be om ursäkt för att jag uttalade mig väl kategoriskt i den frågan. "Omöjligtvis" var fel ordval.
Ja, människor har en sluten placenta. Ja, det är en missuppfattning att mamman och fostret delar blod. Men NEJ, det hindrar inte alkohol från att passera över till fostret. Så snälla, sluta påstå att alkoholen inte kan skada fostret. Vid stora mängder alkohol kan blir barnet svårt skadat, men mycket tyder få att även små mängder alkohol kan vara skadliga vi fel tillfällen i graviditeten. Tänka också på att lite alkoholm för en kvinna som väger 70 kilo är MYCKET alkohol för ett foster som väger 700 gr.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-05-29, 14:41
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Vänligen visa var jag påstår att alkohol inte kan skada fostret. Jag skriver att det finns *få bevis för* att små mängder alkohol kan ge fosterskador. Du får gärna presentera de källor du har, ämnet intresserar mig.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT