Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-05, 10:43
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sugartown

Var det någon annan som såg programmet i lördags som hade titeln "Sugartown" ?

SVT hade kärlekstema i lördags kväll på 2:an. Sugartown var staden Zacharo på Peloponnesos (ungefär i höjd med Zakynthos) där det föddes alldeles för många gossebarn. Borgmästaren sökte stöd i staden och ordnade till det så att ett antal giftaslystna ensamma män skulle få möjligheten att hitta en fru. Således arrangerades en resa till staden Klin i Ryssland efter att både Ukraina och Moldavien hade "ratats".

Några män fick resa för att träffa kvinnorna på en fest och sedan kom kvinnorna till Zacharo. Det hela slutade med att kvinnorna öppet talade om att männen faktiskt inte var någonting att ha, de reste hem igen. Inget giftermål blev resultatet av resorna, uppenbarligen återgick staden Zacharo till sin vardag igen.

Kunde vara kul om någon såg programmet och vad ni tyckte ?



Hasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-05, 10:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sugartown

Var det verkligen bara att det föddes så många gossebarn som var orsaken? Normalt brukar det ju vara så att det är för att kvinnorna söker nya möjligheter och flyttar medan männen stannar kvar som det blir ett kvinnounderskott. Ovasett låter det som ett intressant program och liknande försök har ju gjorts även här hemma ex i Pajala. Kanske det går i repris för oss som missade programmet.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-02-05, 11:07
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Sugartown

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Var det verkligen bara att det föddes så många gossebarn som var orsaken?

Eva


Nej det fanns flera orsaker. Borgmästaren utlovade resan om invånarna röstade på honom. Men det var även det faktum att många kvinnor tröttnade på en by där ingenting förändrades så de "satt hellre i kassan på en supermarket i Aten" som var en av kommentarerna i filmen. Många män hade också pga. traditioner och arv fastnat i byn i ett litet lantbruk eller annat och kunde därför inte annat än göra det bästa av situationen.

Jag får titta i tv-tidningen i kväll om det blir repris.



Hasse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-02-05, 11:55
Wargens avatar
Wargen Wargen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Romakloster, Gotland
Inlägg: 24
Standard Sv: Sugartown

Jag såg programmet. Jag fastnade för en kommentar av en av motståndarna till "jippot" som sa något i den här stilen: "Det handlar ju inte om att åka till nästa by och köpa en get"!
Mitt intryck var att männen inte var tillräckligt intresserade av att förändra sina vanor och inrotade föreställningar om t.ex. kvinnor...
Men en del av dem var riktigt gulliga och jag kände empati för mannen som blivit sviken för länge sedan, trots att han (kanske på skämt) sa att det enda som återstod var att enlevera kvinnan!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-02-05, 18:17
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Sugartown

Jag såg också filmen, tyvärr är det så många platser i Grekland. Kvinnorna sticker till storstaden och männen blir kvar i byn för att ta hand om jordbruk, gamla föräldrar m.m. Och har kvinnorna nu för en gångs skull kommit bort från byn återvänder de inte gärna.

Yvonne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT