Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2024-02-13, 19:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Bada bastu i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Förresten, vilken härlig bild det är av dig!
Tack Birgitta!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2024-02-14, 05:33
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Bada bastu i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Hej Anne!

Ja, jag brukar läsa sportbladet i allmänhet och travsidorna i synnerhet
Temperaturen? Ja, det är väl 85 kanske? Jag har en termometer, men brukar sällan kolla. Det är ju ett elektriskt aggregat iaf. Bastun rymmer väl 4 personer, så den är ganska liten.
Jodå, jag brukar inte slösa mer än en skvätt någon enstaka gång på stenarna.... jag njuter av det mesta själv

Vad har du själv för bastu?

//Conny
Hej Conny! Fint att du har en egen bastu, det är väl inte sååå vanligt i Sverige? För oss finländare är det lite svårt att förstå att man läser tidningar i bastun, men ok, man får göra som man vill.
Vi bor sen för ungefär 10 år sedan på stugan och har 3 st bastun. En inne i själva huset, en "stor" strandbastu och en liten strandbastu. Alla vedeldade förstås. Vi har tillgång till egen ved så det är inget problem med den saken.

/ Anne
som badar bastu varje dag
Svara med citat
  #23  
Gammal 2024-02-14, 11:20
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Bada bastu i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Hej Conny! Fint att du har en egen bastu, det är väl inte sååå vanligt i Sverige? För oss finländare är det lite svårt att förstå att man läser tidningar i bastun, men ok, man får göra som man vill.
Vi bor sen för ungefär 10 år sedan på stugan och har 3 st bastun. En inne i själva huset, en "stor" strandbastu och en liten strandbastu. Alla vedeldade förstås. Vi har tillgång till egen ved så det är inget problem med den saken.

/ Anne
som badar bastu varje dag
Hej Anne, vi fick den "på köpet" när vi köpte huset för 20 år sedan. Men det var ju perfekt, och vi har verklgen avänt den (och tom reparerat aggregatet vid ett par tillfällen).
Njae, många hus/villor i sverige som byggdes på 60-70 talet byggde in en bastu. De flesta använde nog dessa, när nyhetens behag lade sig efter några år, till att hänga tvätt i eller som förråd.
Det blir ju inte riktigt lika bra som i en riktig finsk vedeldad bastu, men det är ju bättre än inget. Jag var faktiskt i en liten by i mellersta österbotten i Finland och badade bastu i en sådan, i slutet av 80-talet. Där gick man in direkt från vardagsrummet (!) in i en liten "avklädningsdel" och sen in i bastun. Jag tror inte att det hade varit lika tillbörligt där att läsa en tidning. Men det gick ju bra att dricka en öl, (om man inte väntade för länge så att man brände läpparna av sig ). Det var iaf en riktigt perfekt "miljö" i den bastun. Min egen, eluppvärmda dito, blir ju tyvärr lite för "torr". Men lite vatten för fuktigheten och en skvätt öl för kanelbulle-lukten gör ju det hela lite bättre .

Oj, badar du bastu varje dag! Ja, det hade ju skapat en astronomisk elräkning för oss de senaste 2 vintrarna då vi kör med vattenburen elvärme i hela huset. (En del av det är oxå direkt-el).
Men 3st bastur oxå.... det var ju rejält. .

//Conny
Svara med citat
  #24  
Gammal 2024-02-17, 06:35
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Bada bastu i Grekland

Om vi skulle ha elaggregat i bastun skulle inte jag heller använda bastun varje dag. Vi har börsel så man får passa på, för övrigt så värmer vi hela huset med ved. Vi har direktverkande elvärme så batterierna har vi inte på om det inte är frågan om undantagsfall. Men som sagt, vi har egen ved. Mycket bärande av ved blir det nog.

Sköt om och njut av din bastu Conny!

/ Anne
Svara med citat
  #25  
Gammal 2024-02-20, 12:49
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Bada bastu i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Om vi skulle ha elaggregat i bastun skulle inte jag heller använda bastun varje dag. Vi har börsel så man får passa på, för övrigt så värmer vi hela huset med ved. Vi har direktverkande elvärme så batterierna har vi inte på om det inte är frågan om undantagsfall. Men som sagt, vi har egen ved. Mycket bärande av ved blir det nog.

Sköt om och njut av din bastu Conny!

/ Anne
Tack detsamma Anne

//Conny
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT