Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-11-30, 14:43
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Karpathos eller Rhodos??????

Sitter här som åsnor mellan 2 hötappar,kan inte bestämma oss för vilken ö vi ska åka till i sept.
Vi väger för- och nackdelar men blir ändå inte kloka på vilket som är det bästa valet.
På Karpathos är det hotel Oasis som är på tapeten och på Rhodos är det Elvita. Hur är den lilla orten Lothiarika igentligen är den för liten och lugn?
Kräver väl inte nå' hålligång precis men tavernor och affärer i ett lagom utbud. Det verkar ju ialla fall finnas i Pigadia.
Sen är det ju stränderna, får för mig att klapperstenstranden i Lothiarika är bättre än stranden i Pigadia. Närheten till stranden är ju ett plus på Elvita.
Blåsten har det ju skrivits mycket om i Karpathosforumet hur är det i sept.
och hur är det på Rhodos? Ja det är mycket som spelar in och ju mer man funderar desto mer + och - kommer man på, det väger just nu väldigt jämt. Snälla, hjälp behövs och det snabbt!

Hälsn. från Kerstin i ett mycket murrigt Sala.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-11-30, 19:15
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Karpathos eller Rhodos??????

Ni KAN ju faktiskt välja både och om ni bokar endast flygstolar och har mer än en vecka på er. Det gjorde vi ett par år sedan och för oss var det en toppenresa. Men om ni åker charter är det kanske svårt att kombinera. Har själv åkt två ggr med Apollo på kombi-resor (Poros-Egina och Parga-Lefkas) men har ingen aning om det går att kombinera Rhodos med Karpathos.

Måste ni välja, så handlar det om två öar som båda har mycket att ge, men på olika sätt...det beror på vad ni är ute efter. Det har skrivits mycket om båda öarna här på Forumet. Börja gärna med att läsa beskrivningarna under "Snabbval resmål" så blir det kanske lite lättare att välja!

Ivi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-11-30, 20:58
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Karpathos eller Rhodos??????

Tenkte akkurat på det samme som Ivi når jeg satt og leste ditt dilema..., hvorfor ikke reise til begge steder om du/dere har 10 dager el. mer.
ut torsdag og hjem søndag og man trenger bare 2 ekstra feriedager...

Flyet mellom Rhodos og Karpathos er billig og lettvindt å ta.
Flygstol til Rhodos er ofte lettere å finne til en rimelig pris. Hotel bestiller du på egenhånd hjemenifra om du vil vite hva dere kommer til..., enten dere velger det dere har funnet eller andre hoteller.

Da jeg og ungene reiste (var borte lengre) var vi både på Symi, Faliraki på Rhodos og i Pigadia og Lefkos på Karpathos..., og hadde flygstol t/r Rhodos

Ia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-11-30, 21:35
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 200
Standard Sv: Karpathos eller Rhodos??????

Jag väljer Karpathos framför Rhodos. Stränderna är mycket bra på Karpathos och det gäller även för stranden i Pigadia. Det är visserligen länge sen jag var på Rhodos, men Karpathos är en mycket mera genuin ö med ett helt annorlunda utbud och även annorlunda människor och turister än på det överexploaterade Rhodos.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-11-30, 21:58
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Karpathos eller Rhodos??????

Kan du inte boka en kombinationsresa, så kan du kanske resa 14 dagar till en av öarna, och sedan åka på egen hand några dagar till den andra ön (mitt i semestern). Ta det som en utflykt.

Rhodos och Karpathos är ju två väldigt olika öar, tycker jag, men fina öar var för sig. Mycket beror ju också på var på ön man bor och vad man vill på sin semester. Fint att bada på båda öarna.

Angående vädret så kan ju ingen spå om det, tyvärr. Jag läste ett resebrev från Rhodos, skrivet av Thalassa ett år i september (tror jag det var), hon hade haft mycket regn på den semestern. Jag var på Rhodos i oktober i år och hade PERFEKT väder med enbart sol och helt vindstilla (ja, ja, regn en kväll i tre timmar, men det räknas nästan inte). På Karpathos var jag också ett år i oktober, jättefint hade vi det, bra väder, lite blåst, men inget som generade oss något speciellt.

Så det kan bli hur som helst på båda öarna, sol, vindstilla, regn, blåst, åska och blixtar - men mest tror jag på sol och helt underbart härligt väder!

Senast redigerad av Marianne den 2007-11-30 klockan 22:00.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-12-01, 15:14
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Karpathos eller Rhodos??????

Tack för svaren!
Nu har vi iallafall bestämt oss och det blir Karpathos.
Skönt för nu är åsneöronen borta.
18 sept. åker vi och blir borta 2 veckor hoppas nu att vädret blir kanon!
Tack igen och ha en riktigt bra 1:a advent!

//Kerstin//
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT