Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2016-09-18, 12:50
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Sondag 18.9
Idag haver jag varit hos English Jons hus i Laspoma,dels for att laemna en bok och dels for att lana..
Nu pa Zephyros for lite snack med Alice and Steven, som laemnar Karpathos idag...
Jag ska strax till Nenas for lite lunch, och sen bort till Zorianas for lite fika...
Varmt idag, runt 30 grader, men ingen vind, soeau man blir lite kladdig. Daeremot aer det skont att aka scooter....sa kanske det blir en liten utflykt idag...
Imorrn kl nio ska jag till tandkirurgen Andreas Makris.....
Mikke
Svara med citat
  #42  
Gammal 2016-09-18, 16:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Varmt idag, runt 30 grader, men ingen vind, soeau man blir lite kladdig.
Det är en del moln på ingång Mikke, så snart blir det lite svalare. Lycka till hos tandläkaren!
Svara med citat
  #43  
Gammal 2016-09-18, 18:27
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

'''nu aer klockan strax efter sju, och det flaektar litegrann....tempen aer nu 28.3 soaeu det haver borjat svalna nu mot kvaellen. Det skiljer ganska mycket mellan t.ex Zephyros och Zorianas Place nan km laengre bort mot Aperi. Daer flaektade det mycket mer...
Nu haver jag ockso tillbringat nan timme med danska Alice och engelske Steven pa El Greco,som ligger naera Zephyros...
Sen ska jag flytta upp till Garden Villa nu peau onsdag. Var uppe daer och kikade pa stora grinden som ska svetsas, och motte Marias pappa Minas,som kom farande pa sin scooter i motsatt riktning, men han sag mej forst och tutade glatt...
Mikke
Svara med citat
  #44  
Gammal 2016-09-19, 17:07
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Mandag 19.9
Fortfarande varmt, och ganska lite vind.....runt 30 grader, fast nu vid sextiden ar det borjat molna, och det pratas allmaent bland folk om regn imorrn...
Ivaeg till tandkirurgen Andreas Makris kl 09.00, fast jag var daer tjuge minuter innan....
Efter att ha forklarat hur kronan kaendes, grejade Andreas litegrann och lade pa nan sorts gel, som skulle lindra ilningarna....sen fick jag en lapp med gelens namn, och sen skulle jag kopa en tub och anvaenda pa tanden en vecka...Sen kollade han over alla gaddarna, samt forklarade dom helt ok, och sen vare klart...
Sen bort till Nenas, som var staengt, fortsatte till Zorianas, daer jag kaekade lunch, och sen dok Jonathan upp, och da blir man sittnas, pratnas, och lyssnas till alla mojliga historier i nagra timmar....
Sen en svaeng till Pelagos med batterier till kocken Petros, plus en ny slipmanick med industriella diamanter,soeau att knivarna aer skarpa....
Imorrn tar Stamatis pa AutoMotoCenter med sig sin lilla enfas svets, soeau kanske det kan svetsas, om vi har tillraeckligt langa kablar, men det visar sej....
Mikke
Svara med citat
  #45  
Gammal 2016-09-20, 16:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Fortfarande varmt, och ganska lite vind.....runt 30 grader, fast nu vid sextiden ar det borjat molna, och det pratas allmaent bland folk om regn imorrn...
Kom det något? Det har regnat litevarstans i Grekland idag, och igår faktiskt.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2016-09-20, 18:44
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

tisdag 20.9
Idag har det faktiskt regnat av och till hela dan, med en del dunder och brak....Jag klarade mej, da jag lunchade hos Nena, naer det brakade loss...Sen blev det ett uppehall,da passade jag peau att dra nagra hundra meter till Zorianas Place, daer Jonathan satt som vanligt,sa da passade det finfint med lite kaffe...Sen kom norske Bjorn knallande, han hade varit ute och promenerat, sa han var lite blot...
Som tur var hade Zoriana lagt upp presenningar pa pergolan, for inimellan kom det en storskur som drev upp min decibelmaetare i telefonen upp mot 70 decibel, naer det trummande mot presenningen....
Just nu .19.20 lokal tid aer det uppehall, men kolsvart over Aperi, sa sista regndroppen haver nokk ikkje fallit,far vi hoppas....luften aer hog och klar, och Karpathos ser gronare ut....Sammanlagt har det nog blivit raett mycket vatten som kommit ner, och tur aer vael det, for det har varit vaeldigt torrt i marken....
I morgon flyttar jag upp till Garden Villa, och om det inte regnar, ska jag forsoka fa svetsat porten, men man vet ju aldrig hur det blir, forraen efterat, och deau kan det vara for sent....:-)
Mikke
Svara med citat
  #47  
Gammal 2016-09-21, 12:04
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Onsdag 21.9
Nu installerad pa Garden Villa i rum nr 10, d.v.s den hogra lagenheten i den mittersta stavlon....Trevliga grannar fran Holland. Var nere i kaellarn och haemtade upp nya naet, som ska bytas ut peau solsaengarna...Sen hittade jag och Minas ett metallror som passade till grinden, plus en stor rulle elkabel...Sen naer jag stod och pratade med grannarna, kom det in en hjord med far,som jag raskt jagade ut...Sen tog jag roret och satte fast det temporaert med staltrad, tills jag svetsat fast det....
Stamatis kommer till AutoMotoCenter med svetsen idag, sa allt jag behover aer fixat, forutom en vinkelslip, men en san har Andreas nan stans....
Nu till Nena for lite lunch, innan jobbet....
Vaedret fint, lite moln och en aning svalare, men det kom visst ca 10 mm igar, sa allt aer gront och fint....
Mikke
Svara med citat
  #48  
Gammal 2016-09-21, 14:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
for inimellan kom det en storskur som drev upp min decibelmaetare i telefonen upp mot 70 decibel, naer det trummande mot presenningen....
Vilken app har du, och varför har du en decibelmätare? Tinnitus?
Svara med citat
  #49  
Gammal 2016-09-21, 18:26
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Jo, Janne, jag har lite tinnitus, men har laert mej att sleau dovorat till,haha....d.v.s inte soeau stark tinnitus, om man nu kan saega soeau...
Appen som jag laddade ner aer bara en av manga decibelmaetare som finns.Det enda jag tittar efter aer vilken bedomning den har...max aer vael fem,va?? Den som jag laddade ner hade 4.3....
Nu har jag varit i Arkassa och haemtat svetsen. Inte den jag trodde, utan en annan, soeau jag har forstas en plan b, ifall strommen inte raecker till, da skruvar jag fast roret i grinden....Jag fick vaenta en stund pa Stamatis i Arkassa, men han hade en trevlig kille, Argiri, som ringde honom, och soueau dok det upp en arabisk kille, som fick en pris snus av mej. Han beraettade att det snusas i Egypten, fast mest i underlaeppen, och sa bad han artigt om en pris, och det fick han, forstas...:-)
Sen for jag osterut med svetsen nere vid fotterna, och stannade till i Menetes, och tittade in hos Elias Livadiotis och hans pyttekafeneion, som forstas var full av aeldre men, som lirade kort. Han beraettade att han vaentade ett saellskap turister, sa han var i full gang att forbereda deras ankomst. Han hade haft fullt upp i sommar, och blivit alltmer kaend, sa fler turister hittade dit...Jag tog en fika, och sen rullade jag mot Pigadia. Nu har Andreas och jag varit nere i kaellarn pa Zephyros, sa nu har jag svetselektroder,samt en vinkelslip....
Fin kvaell, molnen aer borta och skyn aer nu svagt rosafaergad och det aer svalt och skont....
Mikke
Svara med citat
  #50  
Gammal 2016-09-21, 23:27
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vilken app har du, och varför har du en decibelmätare? Tinnitus?
Jag har sedan länge Arbetsmiljöverkets app. Inbillar mig att just den borde vara bäst. Lite kul att leka med ibland på sta'n; hundratals brölande, medelålders fotbollsfans på T-baneperrong fick mätaren att generaltoppa (och mina tinnitusöron att sloka i samma mån...)
(Ursäkta OT, Mikke.)
Svara med citat
  #51  
Gammal 2016-09-22, 10:53
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Jag har sedan länge Arbetsmiljöverkets app. Inbillar mig att just den borde vara bäst. Lite kul att leka med ibland på sta'n; hundratals brölande, medelålders fotbollsfans på T-baneperrong fick mätaren att generaltoppa (och mina tinnitusöron att sloka i samma mån...)
(Ursäkta OT, Mikke.)
Torsdag 22.9
Tack for decibelmaetartips,Pnyx...visste inte om att en dylik fanns, ska kika peau den vid tillfaelle...;-)
Haver nu borjat mickla med porten...tyvaerr var roret jag fick av Minas av koppar, men Andreas trollade fram ett av jaern...
Sen blev det en snabbutryckning ner till Zephyros, for frysfacksluckan i ett rum hade fallerat, men nu vet jag hur den fixas, soeau det jobbet gick pa fem minuter. Soeau jag hann saega hej deau till Riittas och Leifs dotter Mia, som med sin boyfriend Terra laemnade Zephyros nyss for att flyga hem. Fortfarande frisk luft efter regnet, och en del moln, sen brisar det haerligt ockseau....
Det glammas vid baren, for fyra syskon plus deras moder haver anlaent idag.Dom har varit haer manga ganger,och aer ett haerligt gaeng. Dessutom haver Jan och Ina kommit, och dom aer ocksoeau ofta haer....Det verkar som om veteranerna gaerna kommer lite senare peau saesongen....
Nu ska jag sticka och kopa en olivtval eller tva, och sen aer det vael lunch nu,va???
Mikke
Svara med citat
  #52  
Gammal 2016-09-22, 14:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Jo, Janne, jag har lite tinnitus, men har laert mej att sleau dovorat till,haha....
Haha!

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Jag har sedan länge Arbetsmiljöverkets app. Inbillar mig att just den borde vara bäst.
Den har jag också. Mycket bra! Även jag har tinnitus. Är många som har utan att man vet om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Det verkar som om veteranerna gaerna kommer lite senare peau saesongen....
Börjar inte säsongen lida mot sitt slut på Karpathos? Det är ju ändå den 22 september idag. Hur länge stannar du förresten?
Svara med citat
  #53  
Gammal 2016-09-22, 17:35
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Hej!
Nu har jag vurt hemma hos Jonathan Preece och lanat flera bocker, och seau fick han en som jag laest ut pa Zorianas Place. Det aer svalare idag,sa snart dax att dra pa sej en t-shirt under skjortan....
De sista gaesterna pa Zepyros och Garden Villa laemnar den sjunde oktober,saeger Maria Diakidis,och vad anbelangar min framtida hemresa, soueau haver jag inte funderat soeau mycket peau den....Det blir som det blir, och naer det borjar dra hemover, sa sticker jag nog till Rhodos, och soker biljett hem daer.....men det drojer nog nagra veckor tills dess.....Sen svetsade jag grinden fore lunchen.Det gick soeau daer, da det svarta glaset man skall ha framfor ansiktet,var for svart, soeau jag sag inte VAR jag svetsade, men det gick till slut....
Forresten, sa fann jag TVA plasthallare for kaffefilter i min lagenhet......
Mikke
Svara med citat
  #54  
Gammal 2016-09-23, 11:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Forresten, sa fann jag TVA plasthallare for kaffefilter i min lagenhet......
Haha!
Svara med citat
  #55  
Gammal 2016-09-23, 14:09
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Fredag 23.9
Idag kom jag faktiskt upp raett soeau tidigt, och fikade som vanligt peau min pytteveranda...Tvaetten jag haengde igar kl elva, var forstas torr...
Sen bort till pergolan och poolen for att kika peau solsaengarna, varfor dom kallas solstolar aer for mej obegripligt, men ju aeldre jag blir, desto mer forstar jag vad lite jag vet...
Det visade sig ( som vanligt) att det var ngt mer komplicerat aen vaentat, men med farsans lilla nollnolla ( Bacho skiftnyckel) samt min trogna Laederman, fick jag dit de nya textilnaeten, men forst efter att ha lossat ena sidan, ety det nya stycket var vaeldigt tajt....
Sen dok Ina och Jan som bor peau Zephyros upp, och han stack ner till hotellet och haemtade lite baettre verktyg, soeau nu har jag fixat tva solsaengar av sju....
Nexta projekt aer platlocket over poolens maskineri....Sa ner till AutoMotoCenter och haemta tillbaka svetsen, sen ner i kaellarn och plocka fram elkabeln....
Det ska bli intressant att se om jag fixar detta gangjaern, som inte fatt olja peau laenge....men har nu liten handslaegga samt en huggmejsej, som ska fungera som kil....Men det blir imorrn....
Jo, Antoni Panaretos med sonen Manoli, 2.5 ar, kom ocksa upp till Garden Villa och haelsade pa nan timme....
Nu dax for sen lunch....
Mikke
Svara med citat
  #56  
Gammal 2016-09-24, 11:54
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Lordag 24.9
Fin kvaell igar peau Pelagos....ett gaeng fran Thessaloniki dansade mycket, och ibland t.o.m ute peau gatan....!!
Idag,lordag har jag borjat svetsa peau poolmaskineriets lock....forsta forsoket misslyckades,for glaset man ska se igenom aer alldeles for svart,soeau egentligen svetsar jag blint...Hursomhelst, jag svetsade peau, och sen naer det kallnat, rorde jag locket i hopp om att s.a.s lossgora gangjaernet, men ack och ve, svetsen sprack...Sa nu aer jag nere peau Zephyros, for att lana Andreas svetsglas, och ocksa leta efter en slagghacka eller liknande...Sen far det bli lunch, och sen dax att svetsa igen.....Fint vaeder, lagom varmt och friska flaektar.....
Mikke
Svara med citat
  #57  
Gammal 2016-09-25, 13:25
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

sondag 25.9
Andreas svetsglas var lite baettre, men trots detta soeau misslyckades jag ytterligare tva ggr...soeau nu funderar jag peau att helt enkelt byta ut baegge gangjaernen mot en annan typ, som aer laettare att olja och med storre yta,vilket blir laettare att svetsa....
Daeremot sa bytte jag tyget/naeten pa ytterligare tva solsaengar, sa nu finns det fyra faerdiga....Fick saellskap vid poolen av en trevlig dam fran Holland, som heter Ruth, och da gick forstas jobbet laettare. Nu nere peau Zephyros, har konfererat med Andreas och ska nu ivaeg till Nenas for lite lunch.....
Svara med citat
  #58  
Gammal 2016-09-27, 13:16
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

tisdag 27.9
Grannarna i stavlon bredvid, Anne och Bo hade bussigt nog med sej en plastmoj att saetta kaffefiltret i, den stod pa mitt utebord naer jag kom ut pa mandag formiddag...
Sen har Ann kommit peau ett mer humant saett att slippa den katt,som envist forsoker komma in i koket och ocksa pa verandan.Den katten kaekade upp min makrill....Grannen Anne skvaette lite vatten, och vips var katten borta...Sofia saetter ut mat till katterna vid stora huset,sa det gar ingen nod pa dom...sa jag kopte tva vattenpistoler i stan, som vi ska laemna kvar till naesta gaester som kommer....
.Dom aer spaenstiga, mina danska grannar, idag gick dom till Amopi,men innan dess gick jag over med lite lagrad praestost fran Allerum ( 18 manaders lagring) Sen har jag faktiskt ett helt paket Lofbergs kaffe kvar ocksa...kul att grejerna raecker sa laenge, jag har varit hemifran Karlstad sen den forste september....
Idag fixade jag ytterligare en solsaeng, sa nu finns det sex stycken faerdiga. Inte sa manga tyg eller plaststycken kvar, sa alla kommer till anvaendning, och haller saekert i nagra ar till.
Nu nere pa Zephyros, och igar var det barbecueafton haer, som jag missade, for jag somnade, haha...Iallafall var det bra, sa en hollaendsk gaest, som jag pratade med nyss. Soligt idag, med friska vindar, och forresten sa kom Dimitri Panaretos upp till Garden Villa for att laesa av elmaetarna, for han har ocksa ett dagjobb, plus att han jobbar som servitor pa Pelagos varje kvaell i veckan...Det aer fortfarande raett fullt daer pa kvaellarna, kanske drar dom peau staengningsdagen denna saesong.Forra aret tror jag dom staengde 7 oktober.....
Mikke
Svara med citat
  #59  
Gammal 2016-09-28, 09:33
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Hej Mikke...

Har ni fått användning av vattenpistolerna ännu
Hur är vädret idag?

//Conny
Svara med citat
  #60  
Gammal 2016-09-28, 10:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Det aer fortfarande raett fullt daer pa kvaellarna, kanske drar dom peau staengningsdagen denna saesong.Forra aret tror jag dom staengde 7 oktober.....
Känns som att säsongen är sen i år, eller så minns jag fel.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT