Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-04-14, 10:35
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sikinos

Vilka av er har varit på Sikinos och vad tyckte ni?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-04-14, 15:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Sikinos

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Vilka av er har varit på Sikinos och vad tyckte ni?
Jag älskar Sikonos! Det är lite som förr i världen. Inget är direkt turistanpassat, inte om man jämför med många andra öar i Kykladerna. Fina vandringar, god mat och mysiga byar. Dock inte jättefina stränder, men det gör ju inte mig något.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-04-14, 15:50
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Sikinos

Tack Janne! Jag förstod att det skulle vara bra där.Vi reser dit i september.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-04-14, 17:10
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Sikinos

Jag var där i början av juli 2010. Stranden vid hamnen är mycket bra, kanske den bästa på hela ön, och det fanns avgiftsfria "kommunala" parasoller (stora!). Mycket fin ö.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-04-15, 07:30
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Sikinos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag älskar Sikonos! Det är lite som förr i världen. Inget är direkt turistanpassat, inte om man jämför med många andra öar i Kykladerna. Fina vandringar, god mat och mysiga byar. Dock inte jättefina stränder, men det gör ju inte mig något.
Det var ganska längesen vi var på Sikinos,hösten 2001, så en del kan kanske ha ändrats.
Jag håller med Janne att det är en mysig och genuin ö. Läs gärna vårt resebrev från hösten 2001, så får ni en uppfattning om hur ön är!

Här har ni den kommunala badstranden vid hamnen med fria solparasoller.




Till Tasos studios vid hamnen kom åsnor och fyllde på vatten. Ni må tro att vi var rädda om vårt vatten!



På kvällarna hade vi en underbar utsikt uppe i chora.



Ni kommer inte att ångra er för valet av ö. Och så går det ju att kombinera med Santorini, Malina,,,,,,

Birgitta (som idag drar till Kretas sydkust)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-04-15, 10:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Sikinos

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Tack Janne! Jag förstod att det skulle vara bra där.Vi reser dit i september.
Vi brukar bo i hamnen (Alopronia) och ta bussen upp till underbara Kastro på kvällarna för att äta middag. Där är så fint! Ibland äter vi i hamnen också.

Jag har lagt några stora bilder från Sikinos här.

Sikinos på Kalimera finns här.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-04-15, 11:15
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Sikinos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi brukar bo i hamnen (Alopronia) och ta bussen upp till underbara Kastro på kvällarna för att äta middag. Där är så fint! Ibland äter vi i hamnen också.
Vi var där i slutet av september 2012. När vi skulle ta bussen upp till Chora, kom den inte, trots anslagen tidtabell. Vi frågade i Minimarket, och de bekräftade att den skulle gå. Efter en halvtimmes väntan pratade vi med dem i MM och de ringde busschauffören, och då kom han körde upp oss. Vi frågade om vilken tid bussen skulle gå ner till hamnen, och fick en tid. Vid den tiden kom chauffören med som privatbil och körde ner oss! Inser ju att säsongen var på väg att ta slut men ändå!
Thoper
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-04-15, 11:58
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 495
Standard Sv: Sikinos

Jag var där i månadsskiftet juni-juli 2011. Tyckte bäst om att ta badbåten till Agios Georges-stranden. Fanns några gratisparasoll där och en mysig strandtaverna. Kvällarna i Choran och utsikten var magisk 😃
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-04-15, 14:17
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Sikinos

Kan varmt rekommendera ön.
Vi bodde på Ostria Studios Agnanti strax ovanför hamnen med underbar utsikt.
Gillar ni utsikt måste ni bara ta er till vingården, i skymningen var det som ett mini Santorini.
//
KR
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-04-15, 22:25
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Sikinos

Tack ni som svarat! Det förstärker min övertygelse om Sikinos som en charmig ö. I år skippar vi troligen Ios. Vi brukar ju ha en ganska invand rutt. Den börjar med en natt på Honeymoon Santorini,så vidare till Amorgos med Skopelitis. Där är vi 5-6 dagar och så vidare till Naxos. De senaste åren har vi varit på Ios några dagar. Jag ville ju återse min gamla hippieö ... MEN, i år kände jag att Sikinos kunde vara fint.Fick fin kontakt med Maria på "The rock". Det verkar vara ett boende i vår stil.Det ska bli spännande att uppleva Sikinos! Vi brukar alltid avsluta våra 3 veckor med 5-6 dagar hos Julia och Paris på Honeymoon - annars är inte semestern fulländad!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-09-20, 15:26
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Sikinos

Nu är vi hemma efter 3 veckor i Cykaderna.

Vi var som vanligt på Santorini och Amorgos och som ni vet,även på Sikinos.

Vårt intryck av Sikinos är mycket bra! Det är en VÄNLIG ö.Vi mötte inte en enda sur människa på 7 dagar! Lugnet ligger som en yogamatta överallt och det är mycket tyst

Vi hade en underbar och stor studio med balkong och utsikt mot strand och hamn.
Vi bodde hos Maria på "The Rocks"- Vrachos.Hennes studio är den bäst utrustade av alla rum vi någonsin bott i! Det fanns tom.2 stora knivar! OCH billigt! 30 euro!
Som ett sort plus fanns det en hel kattfamilj vid hotellet med bedårande kattungar som fick mat både av oss och av Maria.
Allting på Sikinos är rent.Inga sophögar eller bilvrak.
Vi besökte den charmiga vingården i bergen och där provade vi deras viner och njöt av solnedgången över havet och Folegandros.
Vi skulle leta efter bankomaten i vackra Chora och hamnade i porten bredvid hos doktorn!
Emilio hade en liten skada på tån,så vi passade på att konsultera den unge läkaren.Han var jättetrevlig och tog inget betalt.

Sikinos är en vacker ö med fina dalar,eukaylptusträd,vackra urgamla pinjer,vinodlingar och på våren måste det vara fantastiskt där!

Stränderna är ok.Hamnstranden har mjuk ljus sand och man kan simma hur långt som helst,eftersom viken är så skyddad från stora vågor.

Det finns 5 tavernor på ön.En på St.Georgios-stranden,3 i Chora och en i hamnen.
Tavernan i hamnen - Meltemi,har riktigt god mat.Jag köpte fisk (borbouni) av en fiskargubbe och gav till tavernan och bad dem tillaga den till vår lunch! Det tyckte inneavaren var kul!

Vi reste till Sikinos med Aqua Spirit från Santorini.En behaglig resa som gick via Ios.

Vi reser GÄRNA tillbaks till Sikinos!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-09-20, 16:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Sikinos

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Vårt intryck av Sikinos är mycket bra! Det är en VÄNLIG ö.Vi mötte inte en enda sur människa på 7 dagar! Lugnet ligger som en yogamatta överallt och det är mycket tyst.
Då har vi samma uppfattning om Sikinos, för så här skriver jag om ön här på Kalimera:

De flesta reser hit för att ta det lugnt, och för att ta del av den meditativa stämningen. Sikinosborna är gemytligt trevliga och väldigt gästfria, man känner sig välkommen redan när man stiger av färjan.



Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Det finns 5 tavernor på ön.En på St.Georgios-stranden,3 i Chora och en i hamnen.
Fanns det bara en i hamnen? Då är det nog en mindre sedan vi var där.

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Tavernan i hamnen - Meltemi,har riktigt god mat.
Den tavernan gillar vi också mycket!

Tack snälla för din rapport från denna underbara ö!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-09-20, 16:40
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Sikinos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
De flesta reser hit för att ta det lugnt, och för att ta del av den meditativa stämningen. Sikinosborna är gemytligt trevliga och väldigt gästfria, man känner sig välkommen redan när man stiger av färjan.
Also sprach Zarathustra!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-09-20, 16:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Sikinos

Så fint det lät, Malin!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-09-20, 17:21
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Sikinos

Tack Malina! Din rapport kom precis när jag sitter och planerar för nästa års greklandsresa och då står Sikinos högt upp på listan. Efter att ha läst din rapport så är jag mer säker på att det blir bl.a. Sikinos. Är din uppfattning att det är bäst att bo i hamnen? Hade ni bokat rum innan eller stod roomsarna i hamnen?
Ulla
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-09-20, 19:45
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 425
Standard Sv: Sikinos

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Also sprach Zarathustra!
Jeg tror du forveksler Sikinos med Skyros
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-09-20, 20:39
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Sikinos

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Jeg tror du forveksler Sikinos med Skyros

Nej, jag förväxlar ingenting. Mitt inlägg skall tolkas som en eloge till Mr. Kalimera. Alltså, hans korta sammanfattning om Sikinos var gudomlig. Jag har varit på Sikinos och kände att stämningen är exakt som han beskriver.
Men du får gärna berätta vad Zarathustra har med Skyros att göra. Den koppling är helt obekant för mig.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-09-20, 20:59
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 425
Standard Sv: Sikinos

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Nej, jag förväxlar ingenting. Mitt inlägg skall tolkas som en eloge till Mr. Kalimera. Alltså, hans korta sammanfattning om Sikinos var gudomlig. Jag har varit på Sikinos och kände att stämningen är exakt som han beskriver.
Men du får gärna berätta vad Zarathustra har med Skyros att göra. Den koppling är helt obekant för mig.
Når man ankommer med båden til Skyros, spilles "also sprach Zarathustra" i havnen. Derfor troede jeg, at du havde forvekslet de to øer. Jeg undskylder min fejlfortolkning.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-09-20, 21:13
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Sikinos

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Når man ankommer med båden til Skyros, spilles "also sprach Zarathustra" i havnen. Derfor troede jeg, at du havde forvekslet de to øer. Jeg undskylder min fejlfortolkning.

OK, jag förstår. Jag har aldrig varit på Skyros, däremot på Skiathos och Skopelos. Är Skyros värt ett besök?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-09-21, 14:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Sikinos

Citat:
Ursprungligen postat av UllaC Visa inlägg
Är din uppfattning att det är bäst att bo i hamnen? Hade ni bokat rum innan eller stod roomsarna i hamnen?
Här kommer min uppfattning.

Det finns bara ett fåtal boende i Chora. Jag tycker att det är bäst att bo i hamnen. Vi brukar ta bussen upp till Chora om vi vill äta middag där, och sedan gå hem till hamnen, det är inga avstånd att prata om.

Det står rumsuthyrare i hamnen. Till och med när vi kom dit i augusti stod de där och väntade.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT