Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-01-15, 16:53
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Limenaria - eller inte

Vi funderar på en resa till Limenaria men skulle gärna höra om någon varit där? Läste någon som skrev att det var stenigt ute i vattnet där man badar, men det inlägget var över satt via Google translate så jag är osäker. Vi vill ha en by med nära till allt, tavernor på stranden och någon mysig bar med sköna stolar vid vattnet, annars är vi inte jättepetiga. Glad för tips, även på andra platser. Men har dåliga knän så jag klarar inte långa trappor och branta backar.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-01-16, 17:49
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Limenaria - eller inte

Vi var i Limenaria i september, og hadde to trivelige uker der. Lite sted, med gode tavernaer med meget hyggelig betjening og god mat, og flere barer ved vannet. Noen steder var det stener i vannet som gjorde det ubehagelig å gå, men det fantes også steder med bare sand, hvis man gikk noen meter langs stranden. Mine ben er også dårlige, men det var korte avstander til alt, og det meste lå langs stranden, så det fantes ikke bakker, bortsett fra en liten bro som var litt bratt opp og ned, og ingen trapper, så jeg hadde ingen problem.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-01-16, 19:39
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Limenaria - eller inte

Tusen tusen tack för ditt svar! Vi är två systrar i medelåldern som trivs där det inte är för stort och inte för litet. Har varit många gånger i Pythagorion på Samos och senast i Petra på Lesbos och trivts där. Men det är ju alltid trevligt att se något nytt. Vi har valt hotellet Limeriana Beach och med lite tur är det inte så stening vid den stranden. På Petra tog vi dock taxi flera gånger till Anaxos som hade underbar strand, så den möjligheten finns ju också för oss med svårigheter att gå långt. Vi gillar att sola på dagen och sedan gå ut på kvällen och äta lite och ta en drink och kaffe på någon bar med sköna stolar. Tyvärr saknades detta i Petra. Bara tråkiga barer med vanliga stolar som inte var sköna. Jag vill gärna att det finns tavernor vid stranden för en bit mat, något att dricka och toaletter (!). Låter som du tror att Limeriana kan passa oss och som sagt, jag är väldigt tacksam för ditt svar Ha det bra
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-01-16, 22:59
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Limenaria - eller inte

Hej!
Kompisar till oss var på Thassos i höstas,dom bodde vid golden beach och var supernöjda både med matställen och bad.
När vi var där på slutet av 90-talet så hyrde vi bil och var till Limenaria och bada,sambon klev på en sjöborre och aj va ont de gjorde,vi fick gå till läkare för dom där hullingarna gick inte att ta bort.SÅ badskor på...

Pia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-01-16, 23:14
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Limenaria - eller inte

Usch! Var den på sandbotten ? Brrrr
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-01-17, 00:12
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Limenaria - eller inte

Vi bodde også på Limenaria Beach, og var godt fornøyde. Frokosten, som var helt OK, ble servert på Samaras Hotel, som ligger direkte ved strandpromenaden, slik at man kan sitte ut mot stranden og spise hvis man krysser veien. Det er bare 30 - 40 meter mellom hotellene. Katia, som er sjef på frokosten, er svært vennlig og hjelpsom. Hvis man går ned mot stranden, bør man gå noen meter mot høyre til neste korte trapp til stranden, så kommer man til et område med sand, hvor det ikke er noe problem å gå ut i vannet. Vi så ingen sjøborrer.
PS Vi likte også godt Petra, faktisk et av våre favorittsteder i Hellas!

Senast redigerad av JohnS den 2016-01-17 klockan 00:18.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-01-17, 00:15
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Limenaria - eller inte

Igen John - ett varmt och innerligt tack! 😊
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-01-17, 00:17
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Limenaria - eller inte

Och jag kommer att återvända till Petra och Anaxos
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-01-17, 00:24
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Limenaria - eller inte

Vi bodde vid Golden beach. Värsta bästa stranden. Inte en sten, så långt ögat nådde och dessutom långgrunt. Rekommenderas!
Vi har inte bevistat badet i Limenaria, men kan säga om byn att den är supermysig. Lagom stor och fullt med mysiga tavernor.
Att trampa på sjöborre lär inte vara kul, men jag har hittills klarat mig, trots att jag badat på flertal sjöborreställen, så mitt råd är att se sig för bara. För den drabbade har jag hört att en olivoljeinsmorning av det utsatta stället ska hjälpa.

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-01-17, 00:38
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Limenaria - eller inte

Netwolf, då kanske man kan ta en taxi till golden beach'
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-01-17, 00:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Re: Limenaria - eller inte

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Netwolf, då kanske man kan ta en taxi till golden beach'
Det kan man definitivt. Oklart vad det kan kosta, men Thassos är den billigaste grekön jag varit på, så det lär inte kosta skjortan

/Netwolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-01-17, 10:35
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Re: Limenaria - eller inte

Det var stenar på botten där vi klev i vill jag minnas.

Pia
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-01-17, 12:24
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Limenaria - eller inte

Jag antar att det finns gott om badskor att köpa på plats om man känner för det låter som ett trevlig resmål som passar oss. Tack för alla svar
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-01-18, 12:58
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Limenaria - eller inte

Vi bodde i Limenaria 2003 och det enda vi hade att anmärka på var att vårt hotell låg lite utanför byn så vi fick gå efter vägen en bit... Vår favoritstrand blev Metalia beach som ligger på andra sidan klippan med det gamla gruvkontoret, men bystranden är helt OK! Det går regelbundet bussar runt hela ön så det är inte nödvändigt att ta taxi under dagtid om man inte ska till nån avlägsen plats. Hyr bil i så fall, det finns mycket fint att se! Tips är att ta åtminstone nån dag i Limenas, som är mitt favoritställe! Är man intresserad av historia kryllar ön av antika lämningar och museet är ett "måste" enligt mej. Flera stränder är delvis grusiga/steniga och då finns det mycket sjöborrar så badskor är starkt rekommenderat!
Kolla gärna min reseberättelse: http://www.kalimera.se/resebrev/2014...-keramoti.html
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-01-18, 16:11
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Limenaria - eller inte

Tack vilka bra tips!! Vi ska bo inne i byn men ger oss gärna ut! Tyvärr kör ingen av oss bil men det finns - som du sa - buss å taxi. Har svårt att gå på grund av svår artros så konkreta tips är väldigt uppskattade. Klarar tyvärr inte länge att "gå omkring" och upptäcka. Jag satsar på badskor och behåller min bokning
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-01-18, 17:08
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Limenaria - eller inte

Varför inte prova att hyra moppe? De är hur enkla som helst att köra (av, på, gas, broms) och man sitter som på en stol (man behöver inte kliva på som på en häst...)!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-01-19, 03:35
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Limenaria - eller inte

Ha ha! Ja det vore en ny erfarenhet 😊
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-02-09, 12:38
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Limenaria - eller inte

Råkade(?) hitta en liten trevlig "road movie" från Keramoti till Potos där man i slutet åker igenom Limenaria...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-02-09, 17:09
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Limenaria - eller inte

Det är ca 40 km från Limenaria till Golden Beach (Chrisi Akti), alltså kanske inte så billigt med taxi tur och retur, men jag har alltid åkt med bus och det har gått bra, t.ex. från Limenaria via Potos till bergbyn Theologos hinner man att göra en utflykt under en dag. Jag vet inte, om det är samma sak med bussar också nutida, nämligen att dom inte går efter sex-sju-tiden på kvällarna, men man kan ju starta ganska tidigt på morgonen !
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-02-09, 17:13
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Limenaria - eller inte

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Råkade(?) hitta en liten trevlig "road movie" från Keramoti till Potos där man i slutet åker igenom Limenaria...
Har du ErOg en länk till denna "road movie"?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT