Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-09-13, 10:44
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Problem

Jag har stött på ett problem som gör mig en aning frustrerad, dvs när jag ska kopiera senast tagna bilder från mobilen (smartphonen) till datorn så hamnar bilderna huller om buller när de visas på datorn (i mobilen visas de däremot i den ordning de är tagna). Har ett SD-kort på 64 GB (lite väl stort kanske ) i den varav jag använt ca 7 GB (ca 2700 bilder) från olika tillfällen. Som ni förstår blir det änna lite jobbigt att sitta och gå igenom alla tusentals bilder (som bara blir fler o fler) för att försöka hitta de senaste (i detta fall ca 700 st av 2700) när dessa inte hamnar iordning efter varandra .

Har försökt med alternativ som: "Sortera efter datum - fallande - stigande" "Gruppera efter datum - fallande - stigande" "Uppdatera" men inget har funkat i detta fall...

Har frågat lite mer datorkunnigt folk som gett samma råd samt mejlat mobilmärkesföretaget och även där fått samma råd (enl. dem är det inställningen på datorn det hänger på och inget man kan göra i själva smartphonen).

Detta händer inte när jag kopplar till min vanliga kamera, då visas bilderna automatiskt efter då de är tagna så det är ju inget fel på själva inställningen i datorn så att säga. Har Windows 7 om det har ngn betydelse...

Någon smarting här på forumet som kanske vet ytterligare råd på detta problem? Väldig tacksam skulle jag bli då . Vill ha kvar alla bilder i mobilen så att radera dem när jag kopierat bilderna är inget alternativ kanske jag också bör tillägga...


Mvh Simetra
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-09-13, 15:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Problem

Det låter verkligen konstigt om det inte fungerar att sortera efter datum. Har aldrig hört talas om det. Är säkert något knas i datorn.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-09-13, 16:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Problem

Jag har liknande problem. Om jag försöker kopiera från iPhone via utforskaren, så är det ingen ordning alls på bilderna. De hamnar huller om buller, precis som du säger och i olika mappar. Har försökt kopiera hela mappar, men man vet ju inte var de senast tagna finns. Tar man backup via iTunes, så funkar det. Kör Win10, men hade samma problem i Win8.x

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-09-13, 18:45
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Problem

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Tar man backup via iTunes, så funkar det. Kör Win10, men hade samma problem i Win8.x

/Netwolf
Tack för tips men vet inte hur kompatibelt iTunes, som jag f ö aldrig använder mig av, är med Android? Tycker ändå det måste finnas ett lättare sätt att få dom att hamna i ordning?

Har testat att öppna bilderna i typ fyra olika datorer med samma resultat, så att det skulle vara knas i datorn går helt bort!

Simetra
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-09-14, 08:08
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Problem

För att återkoppla till mitt lilla huvudbry löste det sig genom att först kopiera alla 3144 objekt (som det visade sig vara) till en tillfällig mapp på datorn och utifrån den mappen välja sortera efter datum - då funkade det och de senast tagna bilderna (924 st) hamnade i ordning efter varandra ... Phu, vilken lättnad!


Simetra
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-09-14, 19:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Problem

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Phu, vilken lättnad!
Grattis!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT