Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-05-25, 14:31
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Mani runt

Här kommer lite bilder från vår rundtur i Mani tillsammans med min grekiske vän Vassilis. Han är även taxichaufför och bor i Kalamata. Om du inte vill hyra bil själv och resa runt i antingen Mani eller Messinien så kan han köra dig till de platser du vill besöka men då mot betalning naturligtvis. Mejla honom på kargakostaxi@yahoo.com och hör hur mycket han vill ha. Vi hade önskemål om att få se Vatheia, Gerolimenas, Gythion och Aeropolis (eftersom min väninna aldrig varit där). Han tog oss till många fler platser än så och visade oss några av sin smultronställen.
Vi utgick från Kardamilli, så jag börjar med några foton därifrån.







Sedan tog Vassilis oss till Xostasia. Halva delen av den lilla byn tillhör Messinska Mani och den andra halvan Lakonska Mani. Gränsen går alltså mitt i. Här stupåar bergen rätt ned i havet och man kan se tydliga spår på land ända upp till bergskanten hur högt havet en gång gått. För geologer är denna plats ett Mecka men även för oss andra är den sevärd. Häftigt ställe men svårt att göra rättvisa på bild.






där finns som två små laguner att bada i






Sen åkte vi vidare


Först till Aeropolis


Sen Gythion, som jag blev väldigt förtjust i.








Därifrån till Kotronas



En jättefin liten by där grekerna själva semestrar.


Där finns en uråldrig trädgård som hör till ett torn och en lika uråldrig ugn




Vi fortsatte därefter färden med att passera Limeni. Här stannade vi inte.


Sen kom vi till Gerolimenas och här bjöd vi vår gästvänlige vän på lunch. Jätteräkor och grekisk sallad tog vi. Han åt calamares. Fisk rekommenderas i Gerolimenas.


[IMG]http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?
albumid=1891&pictureid=19254[/IMG]






Efter Gerolimenas fortsatte vi till en av de mest fascinerande platser jag varit på. Vatheia Tornbyn. Det är omöjligt att inte strosa runt här utan att känna närvaron av svunna tider, fejder och man kan nästan ana spöken i vrårna. Samtidigt fridfullt och en påminnelse om att inget är statiskt. Allt är föränderligt.




[IMG]http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?
albumid=1890&pictureid=19239[/IMG]





På vägen till Porto Kagio träffade vi på dessa trafikanter, riktiga fartdårar


Porto Kagio
Som en enda stor lagun nästan. Viken av havet är omringad av berg. Något tystare och mer stillsamt ställe har jag nog aldrig varit på. Men ofantligt vackert när man ser ut över "lagunen".


Nöjda men trötta av alla nya fantastiska intryck och mötet med det riktiga Mani. Var det nu dags att bege sig hemåt igen.


Hem till älskade Kardamilli och alla fina personligheter och nygamla vänner som bor där. Som ni kan se på en del av bilderna ovan så var detta en dag med både en del sol men också mulet. En perfekt dag för bilutflykt m.a.o.

Du kan se fler bilder i mina album om Mani inne på min sida. Där finns också bilder från Koroni i Messinien och Nafplion med mera.

Senast redigerad av Thira den 2016-05-25 klockan 14:44.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-05-25, 15:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mani runt

Så fina bilder Thira! För mig blev det ju ingen längre utflykt från Kardamyli denna gång pga vädret, men förra resan 2007 så bilade vi ju runt i stora delar av Mani. Vi var ju även i Monemvasia och Gytheo och huset där vi bodde fanns med på Ditt foto därifrån. Gytheo gillade jag jättemycket.
Vilken fin tur ni fick!! TACK! Ska även kika i Ditt andra album.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-05-25, 16:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Mani runt

Oj så många fina bilder från både okända och kända platser! Tack snälla Thira!

Tänk att det finns så otroligt mycket att se, och det bara i Mani. Jisses, man måste stanna väldigt länge för att hinna med allt. Den där tornbyn måste jag bara åka till, och strosa runt och bara känna!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-05-25, 19:39
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Mani runt

Så fina och intressanta bilder. Tack för titten!

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-05-25, 22:49
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Mani runt

Hvilken fin dag og tur dere hadde, Thira

Vi var ikke på Gythio/Kotronassiden denne gangen, men har vært rundt hele fingeren tidligere
- i 2013 bodde vi to-tre dager i Gythio, tok ferje derfra til Kreta/Kissamos, vi synes og det er en veldig fin by
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-05-27, 11:48
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Mani runt

Tack för kommentarerna alla.
Janne,
Oj ja. Du måste till Vatheia. Om du frågar mig så är nog det den viktigaste platsen att besöka i Mani. Helt enkelt för att den förmedlar så mycket av regionens historia. Och ger en så bra bild av Mani.
Dessutom är vägen dit hisnande vacker, tycker jag då förstås, men inte alla gillar det där vilda karga landskapet.

Kari och Lissi,
Jamenvisst är Gythio mysigt. Jättetrevlig liten stad och så himla rejäl på något vis. Det är nog det jag gillar bäst med hela Peloponessos och det grekiska fastlandet. Det är så rejält, om ni förstår vad jag menar haha?

Tack Alala, hoppas du har lust att resa runt lite i Mani någon gång. (Om du inte redan gjort det vill säga?) Det rekommenderas verkligen.

Senast redigerad av Thira den 2016-05-27 klockan 11:55.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-05-27, 16:34
semlans avatar
semlan semlan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 254
Standard Sv: Mani runt

Tack Thira för dina fina bilder
Anna
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-05-27, 19:22
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Mani runt

Nydelig! Takk for turen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT