Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-01-15, 08:44
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Direktflyg till Naxos?

Går det inte att flyga direkt till Naxos? Eller måste man mellanlanda någonstans - tex Athen?

/inha

(en som kommer att båtluffa i sommar som tänker ha Naxos som centralpunkt.)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-01-15, 10:04
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Direktflyg till Naxos?

Men kära nån!!! Naxos lilla Airport kan omöjligen taga emot internationella charterkärror!!! Det är en mycket liten flygplats belägen vid vägen Naxos Stad-Ag Prokopios.

Rullbanan är 1100 meter och slutar cirka 20 meter från vägen. Därav följer att när planet från Athen ska landa och starta, då tändes röda stoppljus för biltrafiken!!!
Bifogar en länk med fyra bilder från flygplatsen.

Olympic trafikerar Naxos med tvenne dubbelturer per dag. Prisläge strax under 70€ enkel resa. Flygplanstyp ATR-43 med plats för 48 personer. Propellerkärra med turbopropmotorer. Restid cirka 35 minuter.
Notera särskilt bilden med övärldens sötaste bagageband!!!

Länk http://www.sendpix.com/albums/06011501/fccqsjhpyp/


Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-01-15, 13:01
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Direktflyg till Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne
Men kära nån!!! Naxos lilla Airport kan omöjligen taga emot internationella charterkärror!!! Det är en mycket liten flygplats belägen vid vägen Naxos Stad-Ag Prokopios.

Rullbanan är 1100 meter och slutar cirka 20 meter från vägen. Därav följer att när planet från Athen ska landa och starta, då tändes röda stoppljus för biltrafiken!!!
Bifogar en länk med fyra bilder från flygplatsen.

Olympic trafikerar Naxos med tvenne dubbelturer per dag. Prisläge strax under 70€ enkel resa. Flygplanstyp ATR-43 med plats för 48 personer. Propellerkärra med turbopropmotorer. Restid cirka 35 minuter.
Notera särskilt bilden med övärldens sötaste bagageband!!!

Länk http://www.sendpix.com/albums/06011501/fccqsjhpyp/


Arne
Jag visste tyvärr inte att flygplatsen på Naxos inte var så pass stor att man kan åka direkt dit, då jag aldrig varit där. Hade jag vetat att flygplatsen där är liten så hade jag dock inte frågat. Men tack för informationen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-01-15, 13:40
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Direktflyg till Naxos?

Jo, men så här är det!! Flera Europeiska charteroperatörer erbjuda i sina sortiment "direktflyg" till greköar där flygplatsen omöjligen kunna ta emot stora plan.

Bland annat Germanwings, Condor-Air med flera bolag tillämpa detta system. Direktflyget går alltså till för resmålet närmaste internationella flygplats där mindre plan av typ ATR-43, Dash-8 etc etc svarar för den sista delen av resan till destinationsön.

Detta gäller bland annat Naxos, Paros, Kastellorizo, Syros med flera öar.

Alltså: Direktflyg kunna mycket väl omfatta byte av flygplan längs färden till resmålet. Nonstop-flygning är däremot direkt mellan punkt A och Punkt B med reservation för så kallad teknisk mellanlandning, detta för att eventuellt tanka eller byta besättning.

Därav förvirringen!!!

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-01-16, 20:17
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Direktflyg till Naxos?

[INDENT]
Citat:
Ursprungligen postat av Arne
Jo, men så här är det!! Flera Europeiska charteroperatörer erbjuda i sina sortiment "direktflyg" till greköar där flygplatsen omöjligen kunna ta emot stora plan.

Bland annat Germanwings, Condor-Air med flera bolag tillämpa detta system. Direktflyget går alltså till för resmålet närmaste internationella flygplats där mindre plan av typ ATR-43, Dash-8 etc etc svarar för den sista delen av resan till destinationsön.

Detta gäller bland annat Naxos, Paros, Kastellorizo, Syros med flera öar.

Alltså: Direktflyg kunna mycket väl omfatta byte av flygplan längs färden till resmålet. Nonstop-flygning är däremot direkt mellan punkt A och Punkt B med reservation för så kallad teknisk mellanlandning, detta för att eventuellt tanka eller byta besättning.

Därav förvirringen!!!

Arne
Direktflyg för mig är ingår EJ någon mellanlandning eller byte till något annat flyg/båt etc, utan nonstop-flygning från a till b. ingenting annat. Min fråga gällde om det går några flyg från Arlanda i Stockholm till en flygplats på ön Naxos = dvs från A till B.

Vad jag har förstått så går det inga flyg den sträckan, utan att man får ta sig till en närliggande ö eller åka till Athen och därifrån åka med båt. Dett sätt att åka är intre "direkt" för mig.

Nu kanske jag lät lite spydig, vilket jag inte vill verka vara, men bara klargöra vad jag menar med direktflyg (= nonstop).
[/INDENT]
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-01-17, 08:00
anderss anderss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 53
Standard Sv: Direktflyg till Naxos?

Det bästa sättet för dig att finna vart man kan flyga direkt är att leta hos charterbolagen vart de flyger. Du får då en ganska bra bild av vilka öar som har en flygplats som klarar större kärror. Sedan kan du börja söka efter flygningar som passar dig i tid och pris, samt kolla att det finns platser lediga. Om det är Kykladerna blir det nog Mykonos och Santorini som gäller (tror jag).
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-01-17, 08:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Direktflyg till Naxos?

Citat:
Direktflyg för mig är ingår EJ någon mellanlandning eller byte till något annat flyg/båt etc.
Till följande öar kan man flyga direkt från Sverige:
Karpathos, Kefalonia, Korfu, Kos, Kreta, Lesbos, Lefkas (Preveza), Rhodos, Samos, Santorini, Skiathos och Zakynthos.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT