Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-12, 22:57
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Gyros!

Jag måste slå ett slag för gyros! Jag visste inte ens vad det var men nu nu vet jag! En gyro i pitabröd är ju jättegod snabbmat, lite kött som kan vara gris eller lamm med sallad, tomat och vitlökssås. Alltså nån sorts kebab. Och billiga är dom, typ 2€ för en gyro. Om man tröttnar på tavernorna och den långa tid som går åt för att äta där är en gyro eller två perfekt! Man äter dom med händerna som en hamburgare ungefär.

Dessutom kommer man Grekland inpå livet på ett annat sätt. De som käkar gyros är ungefär dom som köper hamburgare här hemma. Till dom vanliga tavernorna går ju hela familjen och det kan ju bli dyrt men om man bara snabbt vill få nåt i sig relativt billigt på stående fot så är en gyroservering perfekt.

Senast redigerad av tramp den 2006-07-12 klockan 23:01.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-13, 12:14
Goofy Goofy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 10
Standard Sv: Gyros!

Instämmer fullständigt. Vi har varit till Grekland sedan 1996 varje sommar men aldrig ätit gyros förräns i år - MUMS!!! Den gör sig ännu bättre med en kall Amstel till
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-13, 17:07
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Gyros!

Jag vill inte vara taskig.....Men bara måste fråga om ni kommer från landet eller har skygglappar på

Gyros säljs lite här o var i Sverige och har så gjort sen 80-talet (i alla fall i Malmö!)
Och gyros säljs definitivt överallt i Grekland, så jag är bara förvånad att ni har lyckats missa det helt och hållet

Men visst är det gott, Grattis!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-13, 20:45
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Gyros!

Citat:
Ursprungligen postat av ricky
Jag vill inte vara taskig.....Men bara måste fråga om ni kommer från landet eller har skygglappar på
Hrm, jag har då aldrig sett nån sälja något med namnet gyro Däremot ser man ju såna där kebab-snurror lite här och var men inte kallas det väl för gyro i Sverige? Att det aldrig har blivit av att äta gyro i Grekland förut vet jag inte vad det beror på, kanske rädsla för det okända? Hur som helst, gott är det!

Senast redigerad av tramp den 2006-07-13 klockan 20:47.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-13, 20:48
Luffaren Luffaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Nyköping
Inlägg: 20
Standard Sv: Gyros!

Kan meddela att en kollega inhandlade en gyros-baguette på nån mack, i Sverige alltså.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-13, 21:37
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Gyros!

Gyros åt jag första gången 1983 på Kos och sedan dess blir det ett par stycken vid varje resa. I Uppsala har vi ett ställe som heter My gyros där det finns typ grekisk snabbmat , inte dumt alls! Godare än McDonalds tycker jag!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-13, 22:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Gyros!

Jag är ingen överdriven gyrosfantast men framåt natten kan det slinka ner eller som mellanmål när lunchen eller middagen kommer att bli allt för sen.
Finns överallt i Grekland och min första gyros åt jag 1979 på Kos.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT