Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-21, 16:54
Peep Peep är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 40
Standard Glyfoneri-stranden?

Jag har sett på en karta att det ska finnas en strand som heter Glyfoneri, och som tycks ligga nära Skopelos stad. Någon som varit där? Kan man promera dit, och hur lång promenad är det i så fall? Finns taverna eller liknande?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-21, 18:44
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Glyfoneri-stranden?

Hej!

Jag kom just hem från Skopelos och måste erkänna att jag aldrig var vid den, trots att jag hade bil. Skopelos stad ligger i sluttningen ner mot havet och för att komma till Glifoneri måste du knata upp och sedan ner både dit och hem. Stranden ska inte vara någon höjdare heller.

Fanns hur många mysiga stränder som helst på andra sidan, nåbara med eget fordon eller bussarna som går flera gånger om dagen (07.15, 09.15, 12.00 och 14.30 eller ngt sånt har jag för mig det stod). Personligen gillade jag Agnontas bäst, eller stranden vid Agios Ioannis Sto Kastro där jag var helt ensam, men dit måste man ta sig med eget fordon.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-21, 20:14
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 200
Standard Sv: Glyfoneri-stranden?

Var på Skopelos 2006. Vi promenerade dit, tog ca 1 timmme, genom olivlundar. Fin strand (grus/sten) och trevlig taverna. Hem tog vi badbåten som gick på sena em.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-22, 11:15
Malena Malena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 116
Standard Sv: Glyfoneri-stranden?

Citat:
Ursprungligen postat av Assar Visa inlägg
Var på Skopelos 2006. Vi promenerade dit, tog ca 1 timmme, genom olivlundar. Fin strand (grus/sten) och trevlig taverna. Hem tog vi badbåten som gick på sena em.
Är inte det Glisteri du tänker på? Glyfoneri ligger mycket närmare byn och det kan inte ta mer än 15-25 min dit? Vi körde bil dit och det var en smal och brant och knixig väg ner. Jag tycker Glyfoneri var fin. Enkel men ändå fin med en vacker inramning.
Men visst är stränderna på andra sidan i en helt annan klass! Fast tavernan på Glisteri erbjöd öns godaste grekiska sallad
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-06-22, 21:50
Peep Peep är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 40
Standard Sv: Glyfoneri-stranden?

Jag menar Glyfoneri, dvs den som ligger närmast staden. Funderade på om det gick att gå dit till fots (med barn). Och om det finns taverna. Nu känner jag mig lite osäker på om det inte är den ovanstående menade?Trodde inte heller det tog en hel timme dit.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-06-23, 09:16
Malena Malena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 116
Standard Sv: Glyfoneri-stranden?

Till Glyfoneri tar det inte en timme, snarare 15-25 min. Svårt att uppskatta. Brant är det i alla fall Å andra sidan är det mesta i och omkring Skopelos by brant Taverna tror jag inte finns. Eller om det kanske låg någon i husen på vänster sida i gatan ner?? Vi var där med bil en dag när det blåste jättemycket. Så var bara ute och tittade oss omkring.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-06-23, 10:17
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Glyfoneri-stranden?

I Glifoneri findes to tavernaer. En ved selve stranden og den anden for enden af stranden lidt oppe på bakken. Den sidste hedder Romantica og har en meget smuk udsigt til Alonissos.

Hvis du går fra byen, så tager det ca. 20-30 minutter. Først skal du op på toppen af byen, og så ned til stranden. I følge mine venner er det en børnevenlig strand.

Mette
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-06-23, 20:09
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 200
Standard Sv: Glyfoneri-stranden?

jo, jag tog fel. Visst är det Glisteri. Men den kan jag rekommendera!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-06-23, 20:15
Malena Malena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 116
Standard Sv: Glyfoneri-stranden?

Citat:
Ursprungligen postat av Assar Visa inlägg
jo, jag tog fel. Visst är det Glisteri. Men den kan jag rekommendera!
Instämmer! Det är en underskattad strand tycker jag.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-06-28, 15:25
Peparithos Peparithos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Ski
Inlägg: 9
Standard Sv: Glyfoneri-stranden?

Hei, det er en hyggelig liten tur også med barn, men dere bør ikke bade på denne stranden. Den ligger rett innenfor et av kloakkutløpet i byen og vannet der inne i viken er ikke rent selv om det kan se sånn ut. Det samme gjelder bystranden, heller ikke er er vannkvaliteten bra nok.
Om dere ønsker å bade i byen er i allefall poolen på Hotel Dionyssos åpen for andre enn hotellets gjester om dere benytter dere av poolbaren der til en liten forfriskning. Utover mot Skopelos Villas ligger Del Sol, der er det også pool som kan benyttes.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-07-03, 21:29
anston anston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 17
Standard Sv: Glyfoneri-stranden?

Hej! Är nyss hemkommen fran en härlig resa med barn till Sporaderna och måste rekommendera att hyra bil! På det viset finns det så många fler möjligheter. Rekommenderar Kastani och Limnonari Beach på den andra sidan ön. Vattnet var helt FANTASTISKT!! En dag var vi vid Glisteri stranden och där var det faktiskt sämst.... men på det hela taget så var Skopelos KANON! Lycka till!!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT