Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-11-12, 19:37
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Kalives eller....

Har nu bokat billigt flyg med Norwegian till Chania 29/8 2018 två veckor. Först var jag helt inställd på Samos där vi var i somras, men kände sedan att omväxling förnöjer.😉
Har vid tidigare Kretaresor bott i Agios Nikolaus, Rethymnon, Platanias, Kato Stalos och Agii Apostoli samt besökt ett flertal andra byar och städer. Nu har jag blivit sugen på att prova Kalives. Har aldrig besökt just det området men det verkar som en genuin by med fin strand, nära till flygplatsen. Är det någon som har info vore jag tacksam!

Katitzi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-11-12, 19:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kalives eller....

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Nu har jag blivit sugen på att prova Kalives. Har aldrig besökt just det området men det verkar som en genuin by med fin strand, nära till flygplatsen. Är det någon som har info vore jag tacksam!
Kalives är inte lika exploaterat som turistorterna väster om Chania. I själva byn pågår det grekiska vardagslivet som vanligt. Stränderna runt Kalives är mycket fina. Dessutom är det nära till Almyrida om ni vill ha lite omväxling. Jag har aldrig bott i Kalives men skulle mycket väl kunna tänka mig att göra det.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-11-12, 19:56
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Kalives eller....

Låter bra det Janne! Då blir det kanske det!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-11-12, 21:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Kalives eller....

I Kalives finns det en väldigt välsorterad INKA. Provianterade där nästan varje dag i somras. En dag skulle vi på utflykt och köpte med oss mat. Jag hittade då en praktisk fällkniv, som jag tyckte kunde vara käck att ta med sig på utflykten. Lite stor förvisso, men den var rätt billig.
När vi sen skulle äta vårt medhavda och det var dags att skiva upp melonen, så kom fällkniven väl till hands. När jag packat ur kniven ur förpackningen insåg jag snart att detta var ingen vanlig fällkniv. Via en liten knapp sprätte det sylvassa bladet fram! Det var alltså en stilettkniv, även om den var slipad för att skära. Som svensk kändes detta en aning absurt och frun undrade ”vad i h-e” jag köpt.
Kniven var utmärkt att skära med, men det kändes olustigt var gg man skulle ta fram bladet. Det var dock en utmärkt kniv och stilettfunktionen gjorde den användbar. När vi skulle hem åkte den med i resväskan och det var först på Landvetter, som det slog mig att den kanske var olaglig att ta in.
Idag har jag packat in den längst ned en låda och vet inte riktigt om jag vågar använda den. Stilettfunktionen skrämmer mig lite. Vet inte varför. Kanske man skulle försöka koppla bort fjädern, så det blir en vanlig fällkniv.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-11-13, 10:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kalives eller....

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Låter bra det Janne! Då blir det kanske det!
Men ska jag vara ärlig så tycker jag bättre om många ställen på Samos än Kalives på Kreta.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Kanske man skulle försöka koppla bort fjädern, så det blir en vanlig fällkniv.
Koppla bort så att du kan koppla av.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-11-13, 17:23
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Kalives eller....

[QUOTE=Kalimera;402731]Men ska jag vara ärlig så tycker jag bättre om många ställen på Samos än Kalives på Kreta.


Jaha, fast nu är ju flygbiljetten inköpt. Vilken ort inom inte alltför långt avstånd skulle du då föreslå?

Katitzi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-11-13, 17:55
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Kalives eller....

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg

Jaha, fast nu är ju flygbiljetten inköpt. Vilken ort inom inte alltför långt avstånd skulle du då föreslå?

Katitzi
Då skulle jag föreslå Paleochora på sydkusten En och en halv timmes bussresa bort!

Maria
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-11-13, 18:18
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Kalives eller....

Det er ikke dumt med en uke i Nea Chora og en uke i Paleochora heller. Kalives har jeg bare besøkt en dag med scooter, men der tror jeg ikke jeg kunne bodd i 2 uker ihvertfall.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-11-14, 11:13
Sören Sören är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Nyköping
Inlägg: 52
Standard Sv: Kalives eller....

Kalives för alltid i mitt hjärta!Bodde där från våren 2001 till hösten 2004
året runt.Efter det några 4-veckors reser.En mysig by med bra tavernor,bra snabbmatställen och mysiga kafeèr.Mycket trevliga invånare.Bra buss till Chania
om man vill.Badstränderna är fina,härliga promenadvägar,långa eller korta.En
mysig by året om,som sagt.Hoppas du kommer att gilla ditt val.Trevlig resa framöver.
//Helena//
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-11-15, 13:00
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Kalives eller....

Tycker att två veckor på Kreta låter härligt! Vad ni än väljer blir säkert bra. Folk tycker ju så olika och i förväg kan man inte riktigt veta vad man kommer att tycka själv. Kanske ingen dum idé att fördela vistelsen på två orter? Nea Chora är fint om man vill vara nära flygplatsen. Och fint annars också. Själv skulle jag gärna vara några nätter på Akrotiri halvön, Stavros beach. Det är nära flygplatsen. Allt beror sen förstås så mycket på vad man vill göra. Och Kalives kan ju också vara bra, har själv bara ätit lunch där för väldigt länge sen så har ingen åsikt.

/ Anne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-11-15, 14:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kalives eller....

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Jaha, fast nu är ju flygbiljetten inköpt. Vilken ort inom inte alltför långt avstånd skulle du då föreslå?
Å andra sidan väljer jag hellre Kreta än Samos, för Kreta är min favoritö.

Kalives bli bra. Kan ni göra en kombo så passar Paleochora jättebra.

Läs lite om Paleochora här.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-11-15, 16:01
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Kalives eller....

Ja jag är nog inne på att bo på två ställen. Första veckan i Kalives och sen... kanske ett återbesök i Kato Stalos? Mest för att jag hittat ett trevligt boende med pool nästan vid stranden för ett bra pris där. Bekvämt att åka in till Chania och kanske lite lugnare längs kusten en bit in i september.
Palechora har jag besökt över dagen en gång för länge sedan. Det var fint men lång väg att åka över bergen med en åksjuk sambo!🤢😝

Katitzi

Senast redigerad av Katitzi den 2017-11-15 klockan 16:08.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-11-16, 05:00
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Kalives eller....

Med tanke på åksjuke sambon kanske ni ska hoppa Paleochora. Men,,,, betänk på att jag är höjdrädd, så är det sista jag får är åksjuka när vi åker över bergen till Paleochora. Jag får en känsla av välmående som sprider sig över hela kroppen. Så är det bara.

Jag skulle ha valt Nea Chora istället för Kato Stalos. Byn sitter ihop med Chania, så det är nära dit. Bra tavernor och även hotell/studios. Finns hotell med pool, men det tycker jag inte behövs då man har en jättepool utanför dörren.

Vi brukar välja Nea Chora några dar innan hemresan. Det är så praktiskt med taxi därifrån till flygplatsen då vårt flyg brukar gå före 7 på morgonen.

Birgitta.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-11-16, 09:22
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 349
Standard Sv: Kalives eller....

Jag håller med Birgitta. Nea Chora har det mesta, småskaligt, bra restauranger, nära havet och Chania. Till Nea Chora återkommer vi ofta.

Marilene
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-11-16, 20:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kalives eller....

Då slår jag också ett slag för Nea Chora.

Då får ni en lugn vecka i Kalives, och lite mer liv och rörelse i Nea Chora, och någon eller fina några kvällar i Chania hinner ni också med.

Läs om Nea Chora här.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-11-17, 23:07
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Kalives eller....

Då fick jag lite bränsle... och vill bara ge min syn på inlägget.
Kalives har jag varit sååå nyfiken på länge men det har kommit andra trevliga resmål ivägen😃 Jag ska dit..men gillar inte priserna på charterresorna. Åker vi till Kreta i vår så går hyrbilen
absolut till Kalives. Ser så mysigt ut!
För mig går Nea Chora bort för jag är allergisk mot höga hotell
(max 5 våningar) och vill inte ha den vyn. Tittade på bilder därifrån nyss.
Jag vill ha små hus, pittoreska byar, badvikar och möjlighet att ta bussen till "storbyn".

Blir lite nyfiken på vilket boende i Kato Stalos som ni tyckte va så bra. Så här i höst/vintertid kan jag tänka mig vilket boende som helst, bara man har bil eller moppe.
Kajja
Svara med citat
  #17  
Gammal 2017-11-17, 23:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Kalives eller....

I somras bodde jag på ett märkligt ställe i Chania området. Kanske jag berättar om det nån dag. Om nån vill höra, vill säga..
Svara med citat
  #18  
Gammal 2017-11-18, 02:44
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Kalives eller....

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
I somras bodde jag på ett märkligt ställe i Chania området. Kanske jag berättar om det nån dag. Om nån vill höra, vill säga..
Nu gör du oss nyfikna, så klart..... Berätta! Vi lyssnar!

Senast redigerad av Pnyx den 2017-11-18 klockan 02:53.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2017-11-18, 08:38
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Kalives eller....

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg

Blir lite nyfiken på vilket boende i Kato Stalos som ni tyckte va så bra. Så här i höst/vintertid kan jag tänka mig vilket boende som helst, bara man har bil eller moppe.
Kajja
Hej Kajja! Jag har tittat på Evilion lägenhetshotell ganska i början av Stalos. Finns på Booking och Hotels.com och har fått höga poäng på omdömen både där och på Trip Advisor. Mindre hotell, två våningar, trevligt poolområde, nära strand, gott om tavernor, bageri och nära bussen till Chania.
Var inte både du och jag på Samos i höstas? Vi verkar följas åt!

Katitzi

Senast redigerad av Katitzi den 2017-11-18 klockan 08:59.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2017-11-18, 08:44
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Kalives eller....

Tack allihopa för era tips och förslag! Jag hinner ju fundera ett bra tag och känner jag mig själv rätt även ändra mig flera gånger. Men det är ju det som är så kul! Att planera resan alltså!

Netwolf, du måste berätta din historia om hotellet!😄

Katitzi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT