Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-07-08, 16:58
semlans avatar
semlan semlan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 254
Standard Att laga egen mat på semestern

Hur många av er är det som brukar laga egen mat på semestern?

I september bär det återigen av till Paros, för vilken gång, tja kanske 12-13
Visst är det alldeles fantastiskt underbart att gå ut och äta på kvällarna. Men de sista resorna har vi på något sätt vridit lite på mat och sovklockorna.
Det har blivit att vi har ätit en sen lunch, kanske vid 3-4 tiden och suttit länge till bords. Då har vi inte riktigt haft samma längtan att gå ut och äta på kvällen.
Vi har uppskattat att sitta hemma på kvällen, med lite kallskuret och en flaska vin. Detta kan oxå ha sin förklaring i att vi de senaste åren valt att lägga lite extra på boendet, stora balkonger/altaner med fantastiskt utsikt är numera prio ett.
Vad är era bästa tips på lättlagad kvällsmat, förrutom kallskuret och bröd, vilket självklart är fantastiskt. Vi kommer att ha tillgång till 2 plattor och det enklaste i köksredskap.

Anna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-07-08, 18:23
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Att laga egen mat på semestern

En lätt kvällsmat tycker jag är att hårdsteka bacon samt steka ett par bananer till.
Eller göra en sallad på bacon. och avocado samt någon mer grönsak.
Melon med pastrami eller något annat kallskuret,
Kokta rödbetor med feta och vitlökssmör.
Möjligheterna är många.

Bigitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-07-09, 07:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Att laga egen mat på semestern

Precis samma är det för oss. Sena långluncher med med mycket mat (dagens höjdpunkt!), gör att man knappt är hungrig på kvällen. Och precis som Anna, säger så är det boendet man lägger pengarna på (flygresan är bara billig transport), vilket gör att sena varma kvällar med en flaska vin och tilltugg smäller högre många gånger. Ibland beställer vi bara nån pizza att dela på.
Sen är det ju skönt att slippa svida om etc, bara för att gå ut och äta middag.

Så visst "lagar" vi mat hemma, men det är inga avancerade grejer som hemma. Det ofta påvra köksattiraljerna, gör det jobbet bökigt ibland. Kan inte fatta egentligen. Vi bor nu i egen villa. ett fantastiskt boende med tre altaner och utsikt åt alla håll, bl a panoramavy över Souda bay. Allt är tipptopp och smakfullt inrett, men köket. För att skära något, så finns bara en mindre brödkniv, som eg bara kan användas till bröd. Tomater o lök trasas ju bara sönder. Märkligt att de inte ser detta?
Jag har nu alltid med mig min fällbara vassa kniv (hängt med sen ryggsäckstiden) och den klarar jobbet galant.

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-07-09, 09:05
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Att laga egen mat på semestern

MEN,på pyttelilla,fina Sikinos finns Maria,som har förstått ALLT! I hennes studios finns: Stor brödkniv,vattenkokare,öppnare,citronpress,djupa skålar,bra bestick,scotchbrite,handdukar osv osv. Helt underbart!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-07-09, 13:01
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Att laga egen mat på semestern

Semlan, ett tips är att titta på Kalimeras huvudsida. Där finns tips på både huvudrätter och smårätter.
Exempel när det gäller smårätter: Stek och flambera i ouzo en ostsaganaki.
Stek Zucciniplättar/bollar. Ostbollar.. Så enkelt att göra.
Nu börjar jag längta efter Julias (Honeymoon Beach på Santorini) goda bollar!

Birgitta.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-07-09, 16:15
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Att laga egen mat på semestern

Ouzoflamberade saganaki är väldigt gott,Men flambering är inget jag skulle pyssla med på ett hotell.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-07-09, 18:17
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Att laga egen mat på semestern

Känner så väl igen det. Frukosten blir ofta sen, lunchen mycket sen, långdragen och verkligen en av dagens højdpunkter. Hungrig till middag även om man äter sent? Nej, det räcker ofta med ett par smårätter, eller ev. något kallt hemma, men att stå och laga mat, steka, värma, flambera, nej det kan jag inte tänka mig.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-07-09, 18:55
semlans avatar
semlan semlan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 254
Standard Sv: Att laga egen mat på semestern

Tack Birgitta för tipset om rödbetor med feta, underbart gott!!
Håller med dig Athanasia att ouzoflamerad saganaki låter super, avstår nog dock från att göra det själv då boendet inte brukar ha någon fläkt
Netwolf, vad skönt att höra att vi är fler som hittat samma lunk
En bra brödkniv har vi alltid med oss, den är bra till mycket, såväl till att skära upp goda solmogna meloner och apriksoer med som att skära igenom stenhård brödskorpa med.
Ja med de sista årens resor så har boendet börjat att prioriterats, till skillnad från för 15 år sedan. Nu önskas gärna sköna sängar och fin utsikt. I början på öluffartiden såg det inte riktigt ut så Kan hända har det med åldern att göra
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-07-09, 19:49
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Att laga egen mat på semestern

Vi gör åxå mat men bara ett par gånger på en vecka som mest.
Kokar lite skuvmakaroner och gör en pastasallad med vitlök, olivolja, grönsaker och kryddior.
Ibland köper vi två mumsiga kabanosskorvar på Lidl och har sallad till. Grillad kyckling räcker till några måltider och smaskiga baguetter. Omelett gör jag åxå.
Även i denna familj finns en fällkniv som alltid är med.
Nu blev jag så hungrig så det blir lite kvällsvickning här.
/ Kajja
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-07-09, 23:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Att laga egen mat på semestern

Kul att läsa om hur olika våra vanor är. Ja olika och olika! De flesta som hittills skrivit i den här tråden är kanske inte så olika. Men jag känner att vi är det. För oss är halva lyckan, njutningen och glädjen med semesterresan just matupplevelserna. Och det har påverkat våra vanor under resorna.

Lunch blir någon enstaka gång på egen balkong om den befinner sig på behagligt promenadavstånd från stranden. Lite melon, skinka och en macka. Ett glas retsina mm.

Men oftast är det för långt att gå hem och äta och då blir det något vid strandtavernan. Lite greksallad, fried succini, tzatsiki, bröd och retsina, eller något liknande.

Och sen på kvällen, ....... efter lite förberedelse på balkongen, så är det VARJE KVÄLL ut för att äta middag. För oss är nästan en kväll i Grekland utan middag på taverna en förlorad kväll. Och som sagt, den grekiska maten är för oss halva resan.

Självklart kan utrymmet i reskassan påverka matvanorna. Men i motsats till några av er andra så väljer vi nog för det mesta hellre att försöka avstå från de allra mest frestande boendena till förmån för att ha råd med lite mera god mat. Men i takt med att vi blivit äldre och bekvämare så blir givetvis den konkurrensen allt svårare. Ibland vill vi också kosta på oss ett något bättre boende.

Sådana är vi! Lite annorlunda mot tidigare inlägg i tråden, men det finns säkert flera olika smak och tycke. Kul att läsa därom!

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-07-10, 06:55
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Att laga egen mat på semestern

Jag är ytterligare en som mer och mer gått över till att satsa mer på luncherna när jag är i Grekland. Stämmer mer med min dygnsrytm liksom(kan möjligen ha med åldern att göra). Men framför allt så gillar jag lunchmaten bättre. Dessa härliga långkok och andra gottigheter som man har att välja på på dagtid passar mej mycket bättre än kvällsmaten.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-07-10, 09:12
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Att laga egen mat på semestern

Åker vi ner en v så lagar vi inget hemma. Vill hinna med så många olika restauranger som möjligt. Tar dock ingen tung förrätt till lunch då typ saganaki så vi orkar middag. Åker vi 2 v och har kök så brukar vi äta hemma några kvällar. Förra året gjorde vi pasta aribiata hemma med färska tomater. I sommar tänker vi köpa hem asiatisk mat på take away, så stora portioner det räcker 2 ggr. Skönt på balkongen
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-07-10, 10:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Att laga egen mat på semestern

Vi äter alla måltider utom frukost på restaurang. Middagarna på taverna är heliga. Men visst händer det att vi lagar mat hemma, men bara om det är så dåligt väder att man inte kan gå ut. Eller som i fallet nedan.



När vi bodde i denna etagelägenhet i Anogia på Kreta åt vi ute de två första kvällarna. Dock var maten så enahanda att vi sedan lagade maten hemma.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-07-10, 21:18
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 319
Standard Sv: Att laga egen mat på semestern

Citat:
Ursprungligen postat av semlan Visa inlägg
Hur många av er är det som brukar laga egen mat på semestern?

Vad är era bästa tips på lättlagad kvällsmat, förrutom kallskuret och bröd, vilket självklart är fantastiskt. Vi kommer att ha tillgång till 2 plattor och det enklaste i köksredskap.
Visst händer det att vi äter "hemma". Det finns ju många skäl till det, inte minst de ekonomiska. Av lunch och middag, äter vi oftast ute bara en av gångerna. På sista tiden har vi inte varit blyga när det gäller att fråga om "doggy bag" och vips har man en lunch till nästa dag, som t ex har kunnat funka bra när man varit på utflykt Minns en gång när vi var på en improviserad utflykt och provade viner, kanske lite för tidigt på dagen. Då hade vi sallad och grillat kött från gårdagen med oss, och personalen där hade absolut inget emot att vi dukade upp dessa "läckerheter" samtidigt som vi provade vin.

Så mitt tips är: Omelett med härliga lokala grönsaker till. Till efterrätt vattenmelon. Krämig youghurt med timjanshongshonung till också om man inte blev helt mätt. Tuc-kex och vin till kvällningen. Chips med "rigani" - oregano.

Kali orexi och jamas på balkongen!
Nästa dag blir det dubbelt så kul att äta ute.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-07-11, 09:19
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Att laga egen mat på semestern

Vi fixar vår frukost, men äter både lunch och middag ute. Nästan alltid. Det är nog det vi gillar mest på våra resor. Alla matupplevelser.
Om lunchen blev väl påkostad, kanske det "bara" bli gyros på kvällen.
Dock brukar vi inte lägga jättemycket pengar på boendet.
Så tänker vi
Lena
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-07-12, 15:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Att laga egen mat på semestern

Som jag skrev ovan äter vi i regel hemma endast när vädret är dåligt. På Amorgos har vi gjort det flera gånger.

Så här såg det ut en gång när det stormade.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2017-07-12, 18:48
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Att laga egen mat på semestern

Jag håller med om att det där med att gå ut och äta på kvällen är en riktig högtidsstund. Maten har en stor plats i semestrandet.
Sitter ibland och och pratar om vart vi ska gå och vad vi vill äta redan vid frukosten Problemet är att jag/vi äter så himla mycket och glömmer allt vi har sagt om att skärpa till oss.
Om vi gör mat "hemma" brukar det vara i slutet på vistelsen men absolut inte sista kvällen för dåååå ska det frossas...igen
/ Kajja
Svara med citat
  #18  
Gammal 2017-08-15, 12:53
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Att laga egen mat på semestern

Reser oftast i augusti/september o då är det så varmt att matlusten minskar! Frukost fixar man själv, men lunch hoppar jag alltid över - får bli en flaska vatten, en näve Sultaninadruvor samt lite pistagenötter för att upprätthålla saltbalansen. På kvällen blir det alltid någon Taverna vid 22-23 tiden med rejäl middag o lite gott lokalt vin. De få kvällar som man möjligen känner sig för trött för att gå ut o äta tillåter inte lägenhetsköket någon mer avancerad kokkonst utan då brukar jag laga en fransk omelett, fylld med stekt grekiskt varmrökt bacon o några skivor ost. Går snabbt o lätt att fixa även med primitiv köksutrustning!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2017-08-15, 18:50
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Att laga egen mat på semestern

Vi har oftast tagit med en liten platt campinggrill, eftersom vi när vi arbetade bodde 3-4 veckor i Grekland o gillar att sitta ute på "egna" altanen. Grillen slängde vi när vi åkte hem. Vi har bara bott på vanliga hotell någon dag under våra 25 år i Grekland. Nu har vi tillgång till modernt kök och äter ungefär samma som hemma. Bara det att alla råvaror är dagsfärska.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2017-08-15, 23:02
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Att laga egen mat på semestern

Bor alltid studio, med kokmöjligheter. Laga frukost är ju en njutning, ett morgonbad, & o till bageriet o köpa bröd. Frukost med brödet, yoghurt, honung, frukt. Kaffe förstås. Plus annat som finns i kylskåpet, ägg, juice. Om vi är nära boendet vid lunch så gör v iden, ser ungefär likadan ut som frukosten . Är vi ute, på vandring tex. Så har vi matsäck med, är vi vid en strand så kan det bli en cantinalunch. Middag alltid ute, är ju en del av resans njutning, var ska vi äta ikväll?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT