Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-16, 19:59
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Katapola vs Egiali

Vi räknar med att åka till Amorgos i september, men kan verkligen inte bestämma oss var vi vill bo, i Katapola eller Egiali. Jag har läst här i alla trådar om alla för- och nackdelar med resp ort. Ena dagen bestämmer jag Katapola och nästa blir det Egiali. Men vilken är egentligen mysigast? Vilken har bäst utbud av tavernor? Hur är byarna storleksmässigt, vilken är större, eller är de ungefär lika i storlek?

Ni som varit där, hjälp mig lite!

Maria
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-16, 20:06
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Katapola vs Egiali

Varför inte dela upp tiden i båda byarna.. jag gillar Egiali bäst för närheten till de andra bergsbyarna och de fina vandringarna som utgår därifrån.

En del gillar Katapola bättre för närheten till Chora..

Det är verkligen inte lätt att råda någon annan vart den ska bo..

Jag gillar båda byarna, mitt första besök på Amorgos 2014 kändes det bra att dela upp besöket med att bo i båda .

Det finns bra utbud av tavernor i båda byarna.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-16, 20:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Katapola vs Egiali

Så tycker jag:

Fördelar med Egiali:

Närheten till fina vandringar och till fina bergsbyar. Stor sandstrand om man gillar det. Ytterligare tre stränder om man går över berget tvärs över viken, den första, Levrosso, är min favorit. Har en jättefint belägen, bra taverna. Dock saknar jag riktig bykänsla i Egiali, inte mycket att ströva omkring i, mest trappor till olika hotell, högre grad av turistifiering än Katapola.

Fördelar med Katapola:

Ligger centralare på ön, bra utgångspunkt både söder- och norrut, fler båtförbindelser. Sämre badmöjligheter för de flesta normalt funtade, jag tycker dock bättre om de små stenvikarna på Xilokeratidi-sidan än alla sandstränder i världen. Men jag är inte normal när det gäller bad.

Mycket mer bykänsla här, fler restauranger, lättare att hitta bra grekisk mat. Katapola består egentligen av tre byar så den är större än Egiali. Här är många seglare och mycket fransmän, kanske är det det som ger en rätt skön, lite sydeuropeisk känsla.

Det här är alltså mina intryck.

Men rekommendera är egentligen omöjligt, man upplever saker så olika ...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-07-17, 11:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Katapola vs Egiali

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Ni som varit där, hjälp mig lite!
Jag har bott i Katapola många gånger. Förra sommaren bodde jag i Egiali för första gången, och jag tyckte mycket om byn. Men om jag skulle välja mellan Katapola och Egiali så hade jag valt Katapola 99 gånger av 100. Stränder är oviktigt för mig, så om det är viktigt för dig så passar säkert Egiali bättre. Men som Sunny skriver, bo några nätter där och några här.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-07-17, 11:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Katapola vs Egiali

Ja, det kan vara svårt att välja, så jag säger väl - Tholaria! Vi bodde där en vecka och det var hur mysigt som helst. Dessutom nära ned till Egiali City, med det pulserande storstadslarmet

Tholaria Express (Mercataxin i Egiali) gick på 6 €, så det var förnämligt pris

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-07-17, 11:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Katapola vs Egiali

Ni trivdes alltså Netwolf? Roligt att höra. Boendet såg ut att ligga himla fint, jag kan föreställa mig att det var jättefint.

Fanns det även nu i högsäsong bara en taxi alltså?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-07-17, 12:13
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Katapola vs Egiali

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Dessutom nära ned till Egiali City, med det pulserande storstadslarmet



/Netwolf
...eller hur !!
Nästa gång ska jag bo i Langada. .bara älskar den byn ....sen har man dom fina vandringarna precis utanför dörren.. Nejnu vart jag allt bra sugen på Amorgos igen..
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-07-17, 12:38
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Katapola vs Egiali

"Det pulserande storstadslarmet"
Birgitta.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-07-17, 14:43
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Katapola vs Egiali

Jag kände mig genast hemma i Katapola och skulle absolut välja att bo där igen. Var på besök i Egiali ett par gånger, men fick ingen speciell känsla för byn. Men jag är ingen vandrare och heller inte beroende av fina stränder.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-07-17, 19:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Katapola vs Egiali

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Men om jag skulle välja mellan Katapola och Egiali så hade jag valt Katapola 99 gånger av 100.
Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Jag kände mig genast hemma i Katapola och skulle absolut välja att bo där igen.
Jag med!

Men nästa gång på Amorgos kommer jag ändå att göra som nu senast, lägga några nätter i Egiali. Delvis för att det finns mycket att göra i området men nästan främst för att jag bodde så fint hos världens raraste värdpar, det vill jag gärna göra igen. Sådant är också viktigt
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-07-17, 20:23
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Katapola vs Egiali

Tack för era synpunkter, det lutar nog åt att vi väljer Katapola, även om vi gillar att tillbringa en hel del tid på stranden också. Vi räknar med att vara på Amorgos 4-5 dar så då känns det inte aktuellt att bo på båda ställena. Men en dag blir det nog besök i Egiali iaf. Övriga öar vi tänkt besöka är Naxos och Koufonissi eller Iraklia så då får vi kanske vårt strandbehov tillgodosett där

Vi tänker inte boka boende i förväg, utan vill gärna prova på att ö-luffa "på riktigt". Kan man räkna med att det står rumsuthyrare i hamnen när man anländer, eller har dom slutat möta upp där med anledning av bookings o liknande?

Maria
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-07-17, 20:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Katapola vs Egiali

Har de bara rum så är de vid båten, och det bör de ha i september.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-07-17, 20:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Katapola vs Egiali

Amorgos saknar inte fina bad, man har dem bara lite på avstånd så man behöver fordon. Agia Anna är ju mångas klassiker, Mouros är fantastisk grusstrand och klippor, Paradisia är en liten fin vik på väg ner mot större Kalotaritissa och på vägen mot Egiali ligger Agios Pavlos, ett vackert näs. (Dock är det inte lika vackert längre, det eroderade vid häftigt väder i vintras så hälften av det är tyvärr försvunnet. Men det går fortfarande att bada där).
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-07-18, 16:30
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Katapola vs Egiali

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Amorgos saknar inte fina bad, man har dem bara lite på avstånd så man behöver fordon.
Ja, vi räknar med att hyra moppe och se oss omkring på ön så vi kommer nog att hitta stränder där vi kan bada också! Har kollat runt lite och det finns ju faktiskt flera som ser riktigt fina ut.

Det ska bli så härligt att äntligen komma till Amorgos . Det har varit på tal i flera år, men andra öar har kommit mellan

Maria
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-07-18, 17:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Katapola vs Egiali

Amorgos är en bra moppeö, fina vägar med lite trafik, många getter men de är trafikvana

Hoppas ni får det bra! Alla älskar naturligtvis inte Amorgos. Men många faller för den fina stämningen.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-07-23, 22:38
Fripp Fripp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Jönköping
Inlägg: 34
Standard Sv: Katapola vs Egiali

Jag skulle välja att bo i Egiali alla gånger. Vi bodde där i juli i en vecka och jag tycker det var perfekt; nära till stranden och de jättemysiga byarna Langada och Tholaria och enkelt att ta sig med bussen till Chora, klostret och Ag Anna osv. Vi reste i och för sig med barn och då passade Egiali perfekt. Kan varmt rekommendera Fanis rooms om ni vill bo väldigt nära stranden. :-)

Lycka till!
//Fredrika
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-07-24, 00:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Katapola vs Egiali

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ni trivdes alltså Netwolf? Roligt att höra. Boendet såg ut att ligga himla fint, jag kan föreställa mig att det var jättefint.
Typ...



Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Fanns det även nu i högsäsong bara en taxi alltså?
Japp. Försökte en kväll få tag på karln, men då hade han lånat ut bilen till sin brorsa. Försökte få tag i en annan bil via Egiali-bor, men icke. Det var enda taxin som fanns.
Jag stoppade då helt sonika en grekgubbe på gatan och frågade om han kunde skjutsa oss och det gjorde han! Han skulle inte ens till Tholaria. När jag ville ge honom en slant för besväret, så viftade han bara undan det med förklaringen "I am not a taxi driver!". Underbara Grekland!

/Netwolf
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-07-24, 09:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Katapola vs Egiali

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Typ...
Otroligt vackert! Och med storstadens larm långt därnere


Citat:
Japp. Försökte en kväll få tag på karln, men då hade han lånat ut bilen till sin brorsa.
Lite som när mina vänner försökte få tag i honom efter en sen kväll. De fick ta en bartender till hjälp med ringandet som till slut fick tag i honom - på Naxos

Citat:
När jag ville ge honom en slant för besväret, så viftade han bara undan det med förklaringen "I am not a taxi driver!"
Och så undrar folk varför man envisas med att åka till Grekland <3
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-07-27, 10:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Katapola vs Egiali

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Oj. så vackert!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-08-05, 17:36
Roger & Lotta Roger & Lotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Ort: Ekerö, Stockholm
Inlägg: 33
Standard Sv: Katapola vs Egiali

Vi bodde 2 nätter i Katapola nu i juli. Varför Katapola? Jo närheten till både Chora och Chozoviotissa (som är ett MÅSTE) när man är på Amorgos. Katapola är litet och mysigt, kul att se båtarna lägga till (och i synnerhet Express Skopelitis då). Vi tog taxi till och från Chora en kväll och taxi dagen efter till klostret. Sen gick vi ned till Agia Anna (en bra bit är det i värmen) för att kolla kyrkan. Bad var det inte tal om; det blåste järnet och för att se klostret från vattnet måste man simma ut en BRA bit! Så nej tack. Vi tog en kall öl på lilla tavernan och sen ringde vi taxi för hemfärd till Katapola. Boende där kan man nog blunda och peka; många små fina gulliga pensioner. Nästa gång ska vi välja ett med frukost.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT