Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2015-08-31, 23:49
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Ja! Jag hade faktiskt svårt att hålla tillbaka tårarna på Kastrup när jag såg alla jättebagage. Säckar, Ikeakassar och billiga bagar fullproppade. Gamla, unga, propra och bohemer. Det sa så mycket om hur mycket hjärta det finns. För det var ett meck för alla att både checka in och ta hand om det efter landning. Heder åt ving och alla dessa människor. Och då brukar jag inte vara lättrörd
Svara med citat
  #42  
Gammal 2015-09-06, 15:47
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Vi åker ner om en vecka och extraväskan står packad och klar att överlämna när vi kommer fram. Läser i kvällstidningen här hemma om oroligheter mellan grekisk kravallpolis och flyktingar på Lesbos. Någon som vet hur pass allvarligt det är och var på ön i så fall?
Svara med citat
  #43  
Gammal 2015-09-06, 15:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av Karin S Visa inlägg
Någon som vet hur pass allvarligt det är och var på ön i så fall?
Här kan du läsa vad Ekathimerini skrev om läget i torsdags. Där står bland annat att det kan vara så många som 20.000 flyktingar på ön, varav 10.000 kring hamnen i Mytilini.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2015-09-06, 16:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Jag vet bara det som står i tidningarna. Det ska komma administrativ hjälp snart, så att man kan snabba på registreringarna. Ansvariga på Leros är upprörda över att man lämnat dem åt sitt öde . Idag ska det visst finnas en hög politiker där, kanske han kan åstadkomma något. Fem båtar om dan skulle kunna göra skillnad...pengar från EU lär vara på väg...somliga i den här sorgliga människohanteringen tjänar grova pengar.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2015-09-06, 16:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Ansvariga på Leros är upprörda över att man lämnat dem åt sitt öde.
Visst menar du Lesbos?
Svara med citat
  #46  
Gammal 2015-09-06, 17:07
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Vi var i Mytelini igår kväll. Mycket flyktingar överallt i centrum men en avslappnad stämning. Folk satt runt sina tält och pratade och lekte med sina barn eller sov Dom som inte har tält sov ändå. Många promenerar runt hamnen tillsammans med lokalbefolkningen och turisterna. Just vid tilläggsplatsen för färjorna till och från ön var det lite mer folk och lite "högre" stämning. En ganska stor talkör skanderade att de ville resa vidare. Kravallpolisen hjälpte bara till och sorterade dem som hade papper och fick komma in i hamnen och de som inte hade.
Lokalbefolkningen i Mytelini känner sig svikna av myndigheterna i Aten och av EU och FN eftersom de upplever att ingen hjälp kommer. Det avhöll dem dock inte för att komma ner till centrum denna ljuvliga lördagskväll med nästa 30 graders värme, även efter det att solen gått ner, för att äta, dricka och träffas. Mycket folk i rörelse. Nästan som en vanlig lördagskväll.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2015-09-06, 17:19
ELINOR ELINOR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 13
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Har Du varit i Petra nyss, hur är läget där ang,flyktingarna.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2015-09-06, 17:43
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

På denna filmen ifrån i förrgår ser det inte så lugnt ut......
http://www.theguardian.com/world/vid...s-lesbos-video
Svara med citat
  #49  
Gammal 2015-09-06, 18:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Jag menar Lesbos, men egentligen kunde hela inlägget handla om Leros också. Skillnaden är mängden av behövande människor...
Svara med citat
  #50  
Gammal 2015-09-06, 19:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag menar Lesbos, men egentligen kunde hela inlägget handla om Leros också. Skillnaden är mängden av behövande människor...
Jag förstår.

Ekathimerini skriver ikväll att myndigheterna ska skicka fler poliser till ön för att ""relieve the island as quickly as possible of a large number of refugees, so that the flow can be brought back to a tolerable level".

Tidningen skriver också att flyktingar attackerats med molotovcocktails.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2015-09-06, 19:50
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Deia. Jag beskrev i GÅR inte om i FÖRRGÅR. Alltså har det lugnat ner sig igen!!
Svara med citat
  #52  
Gammal 2015-09-06, 19:56
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Janne. Idioter, som kastar saker, finns det överallt.
Det jag beskrev var hur det var igår kväll i centrum. Vi har många mer eller mindre organiserade flyktingläger i Mytelinis utkanter.
Om Petra. De flesta vandrar rakt igen!!

Vill gärna tillägga att det nu finns möjlighet att ta upp flyktingar och ge dem lift om jag ringer ett speciellt telefonnummer (100) och berättar vad jag gör.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2015-09-06, 19:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Janne. Idioter, som kastar saker, finns det överallt.
Jag vet Claes, det händer tyvärr här också.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2015-09-07, 04:53
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Flyktingarna på Lesvos

Kom hem för några timmar sedan från Petra och som sades: de vandrar bara igenom. Inga oroligheter, men det var ofantligt mycket människor på vandring i bergen och det var hett, hett och vindstilla. Jag fick höra att sammandrabbningar utlöst delvis av att vissa kristna får gå före att lämna ön eftersom länder i Europa sagt ja till en handfull så längre de är kristna och att detta utlöser enorm frustation och vanmakt från de som väntat mycket mycket längre, och ett av bråken berodde på att förtvivlade människor försökte ta sig ombord på en färja full av turister, greker med mera. Detta är bara hörsägen från de jag pratat med i Petra. Inte svårt att förstå frustrationen. Men som sagt; Petra är lugnt, vattnet har legat runt 26-27 grader de senaste dagarna och solen flödar. Efter att ha sett detta med egna ögon är man oerhört ödmjuk och tacksam för svenskt pass och ett flygplan fullt med godsaker som står och väntar på en. Hade aldrig velat vara utan dessa upplevelser och dessa hemska bilder. Det kommer aldrig att lämna mig ...
Svara med citat
  #55  
Gammal 2015-09-08, 19:21
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Re: Flyktingarna på Lesvos

Enligt tidningen Ta Nea idag, kommer bortåt tiotusen personer att lämna Lesbos innan tisdag kväll. Man har förbättrat möjligheterna till registrering och flera båtar sätts in.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2015-09-09, 14:12
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Underbara nyheter!
Svara med citat
  #57  
Gammal 2015-09-09, 20:19
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Ett stort överfullt läger har nästan tömts. Det märks i området runt lägret. Å andra sidan kommer det att ta en eller två dagar så är det fullt igen. Det tycks finns tre färjor som kör i skytteltrafik till Pireus. Tur och retur Lesvos-Pireus tar mellan 18 och 22 timmar exklusive lastning och lossning av passagerarna.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2015-09-09, 23:22
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Ett stort överfullt läger har nästan tömts. Det märks i området runt lägret. Å andra sidan kommer det att ta en eller två dagar så är det fullt igen. Det tycks finns tre färjor som kör i skytteltrafik till Pireus. Tur och retur Lesvos-Pireus tar mellan 18 och 22 timmar exklusive lastning och lossning av passagerarna.
Tack för info. Har inte mött någon på Lesbos som tyckt annat än synd om dessa människor. Det var bottenlöst hemskt att se detta men glad att mötet gjort mig till en människa med en ovärderlig känsla man bara kan få när man mött detta på nära håll. Kämpa på
Svara med citat
  #59  
Gammal 2015-09-10, 08:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Jag fattar fortfarande inte varför flyktingarna måste gå och varför internationella hjälpinsatser inte finns på plats i större omfattning eftersom grekerna inte klarar av det. Många är i dålig medicinsk kondition tänk att först ha färdats över havet sen komma upp i solen och vandra med blöta skor eller kanske inga skor alls till en uppsamlingsplats och sen vandra vidare. Är inte klokt. Sen får de sova under bar himmel om de inte har råd med tält eller tillgång till det. De små barnen är sjuka och uttorkade och några som intervjuats i svenk Tv berättar om ett orimligt lidande för barnen.

De uppgifter jag fått är att det kommer mellan 2000-4000 per dygn enbart till Lesvos och det klarar lokalbefolkningen inte av.


Eva
Svara med citat
  #60  
Gammal 2015-09-11, 05:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Grekland får kritik av Röda Korset för flyktingarnas och speciellt barnens situation på Lesbos. De skriver att det främst är små grupper av utlänningar som försöker hjälpa till. De får även kritik för att inte ens flyktingar som har pengar får åka buss eller taxi. Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT