Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa själv

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-12-21, 21:07
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Skrivresa till Grekland

Hej alla Greklandsälskare!

Jag har en uppsats att skriva i vår och tänker att det inte finns något bättre ställe att skriva den på än i just Grekland. Så nu behöver jag tips på vart jag ska åka någonstans! Jag kommer att resa i maj och åka ensam.

Det jag söker:
- Genuin, mysig by
- Ett par öppna tavernor trots att jag åker under försäsongen. Tavernorna får gärna ha riktigt bra mat
- Gärna vatten/hamn att strosa vid längs kvällarna
- Okej hotell med wifi
- Helst flygförbindelse

Jag har tidigare varit på Skopelos och känner att Skopelos stad hade varit perfekt för ändamålet - men flygtiderna dit är katastrofala med långa byten i Aten. Dessutom känns det lite jobbigt att behöva lita på att båtarna går. Jag har också varit i Argassi på Zakynthos, där saknade jag verkligen möjlighet att kunna promenera vid vattnet, och det var lite för turistigt för min smak. Likaså var Almyrida på Kreta.

Mysig by går alltså före fina stränder. Jag kommer inte ha tid att göra några längre utflykter men det vore ju kul om det gick att ta sig iväg litegrann. Gärna en lite större by där jag kan promenera omkring bland husen.

Vart ska jag åka någonstans? Tacksam för alla tips!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-12-21, 22:09
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Skrivresa till Grekland

Da er jeg temmelig sikker på at Nafplio oppfyller alle dine kriterier.

Ikke minst fordi jeg selv har skrevet en bok der

Her er mine svar til dine spørsmål:

- Byen er skikkelig genuin og mysig. Mange sier den vakreste i Hellas. Det er en mengde severdigheter i byen, og gamlebyen er i seg selv en severdighet. Med buss eller leiebil kan du nå enda flere severdigheter. Nafplio ligger i Argolida fylke på Peloponnes, det fylket i Hellas som har flest severdigheter. Men ingen charterturisme, så derfor så å si ukjent her i Skandinavia...

- en masse med åpne tavernaer. Nafplio har 15.000 innbyggere og besøk fra Athen hele året. Og jeg kan anbefale mange supre tavernaer.
- gamlebyen ligger på et nes, så promenader langs vannet er selvsagte og nydelige.
- hotell med wifi, mange!
- fly til Athen. Ta buss direkte til Kiffisos busstasjon i Athen. Bytt der for buss til Nafplio, den bussturen tar to timer og ca 10 minutt (avhengig av trafikk, totalpris under 30 euro).
Du kan også ta taxi direkte (ca 140 euro) eller tog fra flyplassen til Korinth og taxi til Nafplio (ca 90 euro)

Les mer på www.visitnafplio.net (på norsk, og helt uten reklame).

Senast redigerad av Admirala den 2015-12-21 klockan 22:18.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-12-21, 22:32
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Skrivresa till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Da er jeg temmelig sikker på at Nafplio oppfyller alle dine kriterier.

Ikke minst fordi jeg selv har skrevet en bok der
Det låter helt fantastiskt! Kändes det tryggt där? Jag är lite rädd av mig och dessutom blond och ung, men har aldrig känt mig otrygg i Grekland tidigare. Hur fungerar det med buss från Aten, är det lätt att hitta, köpa biljetter och så? Kul att du skrivit en bok där! Känns som en bra idé att åka utomlands och skriva.

Du verkar vara en van greklandsresenär, har du tips på andra bra ställen?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-12-22, 07:43
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Skrivresa till Grekland

Ja, trygt er det! Jeg følger med på de lokale nyhetene, og fredeligere sted kan du knapt finne. Da jeg skrev boken min, var jeg også iallfall forholdsvis ung og blond, men jeg følte meg aldri redd eller usikker. Og etterpå kjøpte jeg leilighet der

Du vil sikkert få forslag til andre steder av andre. Jeg hadde besøkt 25 øyer og omtrent hele fastlandet da jeg valgte Nafplio, så for meg finnes ikke bedre sted.

Du kjøper bussbillett på flyplassen til ekspressbussen til Kiffisós, like ved utgangene, går ombord i bussen og stempler billetten i en av de oransje "boksene". Bussene går ca tre ganger i timen.

På Kiffisos kjøper du billett til Nafplio-bussen, som går ca 1 gang per time. Jeg kan forklare nøyaktig hvor du kjøper billetten om du bestemmer deg for Nafplio. Merk at billetten oppgir setenummer. Spør gjerne om vindusplass på venstre side / bak sjåføren, så har du finest utsikt på veien. Du kan lese mer om transport på siden jeg linket til forrige gang.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-12-22, 08:25
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Skrivresa till Grekland

Hej!
Jag åkte till Nafplio (med stor hjälp från Admirala) och gick en språkkurs där, på egen hand. Kände mig trygg, kom fram utan problem, bodde billigt och hade det väldigt bra. Mysig by/stad med stort urval av matställen och affärer. Fina promenader längs havet.

Ö-mässigt skulle jag annars föreslå Paleochora på södra Kreta, eller Tinos. Båda fina byar som känns levandes och icke-turistiga - enligt mig alltså. Och jag älskar också Skopelos stad.

Härlig plan!

Hälsar
Bea
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-12-22, 09:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Skrivresa till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Mikis Visa inlägg
Jag har en uppsats att skriva i vår.
Hur tidigt på våren ska du åka?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-12-22, 09:03
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Skrivresa till Grekland

Du skriver att du ska åka i försäsong. Att skriva en uppsats tar tid, tänker jag. Du ska alltså stanna en längre period?
Då kan flera av öarna bli lite väl ödsliga.
Nafplion är underbart. Du kommer att få hur mycket inspiration som helst av "Gamla Stan" där. Och det är liv och rörelse året om. Du har också flera av Europas kanske största sevärdheter och flera vackra promenadstråk runt knuten. Dessutom, helt ok bussförbindelser.
Min röst faller alltså också på Nafplion.
Precis som Bea så har jag pluggat grekiska där men även besökt vid annat tillfälle. Jättefint promenadstråk längs med vattnet. Lugnt men ändå livfullt, tryggt men ändå med lätt funna små egna äventyr om man så vill.
Nu bär tankarna iväg Tänk hur härligt det skulle vara att sitta i gamla stan uppe på höjden, titta ut över de gamla takåsarna och havet och samtidigt skriva. Så gjorde jag när jag pluggade där och inspirationen bara ramlar över en.
Titta gärna i våra fotoalbum här och läs på Admiralas fina sida, den hon länkar till ovan, jag tror inte du kommer ångra dig om valet faller på Nafplion.
Kanske kan det också underlätta att ha tillgång till bibliotek och liknande, för en uppsats, praktiska inrättningar. Från Nafplion är det lätt och inte långt att ta sig till Aten ifall du skulle upptäcka att någon litteratur saknas el.dylikt.
Lycka Till!

Senast redigerad av Thira den 2015-12-22 klockan 09:11.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-12-22, 10:31
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Skrivresa till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Ja, trygt er det! Jeg følger med på de lokale nyhetene, og fredeligere sted kan du knapt finne. Da jeg skrev boken min, var jeg også iallfall forholdsvis ung og blond, men jeg følte meg aldri redd eller usikker. Og etterpå kjøpte jeg leilighet der
Det låter ju helt fantastiskt, och inte alls särskilt läskigt Smidigt att bara åka till Athen också och slippa byten och inrikesflyg.

Citat:
Ursprungligen postat av Bea Visa inlägg
Hej!
Jag åkte till Nafplio (med stor hjälp från Admirala) och gick en språkkurs där, på egen hand. Kände mig trygg, kom fram utan problem, bodde billigt och hade det väldigt bra. Mysig by/stad med stort urval av matställen och affärer. Fina promenader längs havet.

Ö-mässigt skulle jag annars föreslå Paleochora på södra Kreta, eller Tinos. Båda fina byar som känns levandes och icke-turistiga - enligt mig alltså. Och jag älskar också Skopelos stad.

Härlig plan!

Hälsar
Bea
Härligt att höra! Ja Paleochora har jag besökt - väldigt mysigt. Tinos verkar riktigt fint också!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Hur tidigt på våren ska du åka?
Hade tänkt åka i början eller mitten på maj.

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Du skriver att du ska åka i försäsong. Att skriva en uppsats tar tid, tänker jag. Du ska alltså stanna en längre period?
Då kan flera av öarna bli lite väl ödsliga.
Nafplion är underbart. Du kommer att få hur mycket inspiration som helst av "Gamla Stan" där. Och det är liv och rörelse året om. Du har också flera av Europas kanske största sevärdheter och flera vackra promenadstråk runt knuten. Dessutom, helt ok bussförbindelser.
Min röst faller alltså också på Nafplion.
Precis som Bea så har jag pluggat grekiska där men även besökt vid annat tillfälle. Jättefint promenadstråk längs med vattnet. Lugnt men ändå livfullt, tryggt men ändå med lätt funna små egna äventyr om man så vill.
Nu bär tankarna iväg Tänk hur härligt det skulle vara att sitta i gamla stan uppe på höjden, titta ut över de gamla takåsarna och havet och samtidigt skriva. Så gjorde jag när jag pluggade där och inspirationen bara ramlar över en.
Titta gärna i våra fotoalbum här och läs på Admiralas fina sida, den hon länkar till ovan, jag tror inte du kommer ångra dig om valet faller på Nafplion.
Kanske kan det också underlätta att ha tillgång till bibliotek och liknande, för en uppsats, praktiska inrättningar. Från Nafplion är det lätt och inte långt att ta sig till Aten ifall du skulle upptäcka att någon litteratur saknas el.dylikt.
Lycka Till!
Okej nu känns det som att jag har bestämt mig! Vilken härlig beskrivning. Jag kommer nog inte att skriva hela uppsatsen i Grekland tyvärr, men tänkte åka ner minst en vecka i alla fall för inspiration.

Ska boka nu under julen tänkte jag! Så säg till om ni har fler tips, antingen på byar eller hotell/sevärdheter/utflyktsmål i Nafplion.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-12-22, 12:01
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Skrivresa till Grekland

Så kjekt at det (antakelig) blir Nafplio, Mikis! Alle mine tips ligger på visitnafplio.net, både når det gjelder severdigheter og utfluktsmål, spisesteder og hoteller, så sjekk gjerne der. Har du konkrete spørsmål svarer jeg med glede på dem!

Mht til flybillett, så pass på at du ikke kommer fram til Athen sent på kvelden eller skal reise derfra tidlig om morgenen, for da får du problemer med bussene til/fra Nafplio.
Det er vinterrutene som ligger ute nå, men sommerrutene (fra april) har flere avganger: http://www.ktelargolida.gr/?module=d..._id=11&lang=en
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-12-22, 12:21
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Skrivresa till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Så kjekt at det (antakelig) blir Nafplio, Mikis! Alle mine tips ligger på visitnafplio.net, både når det gjelder severdigheter og utfluktsmål, spisesteder og hoteller, så sjekk gjerne der. Har du konkrete spørsmål svarer jeg med glede på dem!

Mht til flybillett, så pass på at du ikke kommer fram til Athen sent på kvelden eller skal reise derfra tidlig om morgenen, for da får du problemer med bussene til/fra Nafplio.
Det er vinterrutene som ligger ute nå, men sommerrutene (fra april) har flere avganger: http://www.ktelargolida.gr/?module=d..._id=11&lang=en
Har lusläst din hemsida, många bra tips! Tack för info, om jag bokar när jag tänkt mig så blir det ankomst kring lunch och avresa vid kl 21, så det borde fungera. Har bokat hotell Porto Bello, det verkade väldigt bra. Hotellen som du tipsade om på din hemsida hade redan fullbokat vad jag kunde se. Så nu ska jag bara köpa flygbiljetter och sedan är jag redo!

Det är verkligen guld värt att ni skrivit här! Tusen tack för tips och inspiration!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-12-22, 12:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Skrivresa till Grekland

Nafplio är helt underbart, har varit där flera gånger genom åren och i mars startar jag och maken vår rundresa på Peloponessos med 3 dygn i Nafplio...
Så otroligt vackert är det där och ett underbart torg , Syntagma, där det är fint att sitta....Vackra promenader.Du kommer inte att vilja åka hem!!

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-12-22, 12:32
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Skrivresa till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nafplio är helt underbart, har varit där flera gånger genom åren och i mars startar jag och maken vår rundresa på Peloponessos med 3 dygn i Nafplio...
Så otroligt vackert är det där och ett underbart torg , Syntagma, där det är fint att sitta....Vackra promenader.Du kommer inte att vilja åka hem!!

Lissi
Åh det är väl risken... får åka tillbaka när jag tagit examen. Har bokat hotell för 10 dagar i alla fall så lite längre än vad jag tänkt från början, så kanske jag är liiite mer redo att åka hem än efter bara en vecka.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-12-22, 15:10
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Skrivresa till Grekland

Bra val med Nafplio.....har inte varit där men planerar en resa dit 2016..måste det bli av.. hela Peloponessos verkar ju helt underbart!!!

Har iaf varit i lilla Ermioni det gav mersmak!.<3

Admiralas hemsida är mycket bra och inpirerande..håller med!

Bra Mikis att du fick så bra råd och vägledning på en gång.. från eliten!!..


Sunny, som längtar ner....
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-12-22, 15:21
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Skrivresa till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Bra val med Nafplio.....har inte varit där men planerar en resa dit 2016..måste det bli av.. hela Peloponessos verkar ju helt underbart!!!

Har iaf varit i lilla Ermioni det gav mersmak!.<3

Admiralas hemsida är mycket bra och inpirerande..håller med!

Bra Mikis att du fick så bra råd och vägledning på en gång.. från eliten!!..


Sunny, som längtar ner....

Ja det verkar som det perfekta valet för mig! Och verkligen, känns som jag har fått de bästa råden jag hade kunnat få Utan er hade jag nog hamnat på någon trist charterort på Rhodos
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-12-22, 15:42
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Skrivresa till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Mikis Visa inlägg
Ja det verkar som det perfekta valet för mig! Och verkligen, känns som jag har fått de bästa råden jag hade kunnat få Utan er hade jag nog hamnat på någon trist charterort på Rhodos
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-12-22, 23:10
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Skrivresa till Grekland

Och nu var det bokat och klart! Tio dagar i Nafplio i maj, alldeles ensam med min dator och min kurslitteratur. Spännande! Hur lustläst allt som finns att läsa på nätet. Säg till om ni kommer på något annat som kan vara bra att veta inför resan Ska försöka skriva ihop ett resebrev också när jag kommit hem, det är så mysigt att läsa dem som redan finns här så borde kanske bidra med något själv också.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-12-22, 23:56
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Skrivresa till Grekland

Ser fram emot ditt resebrev sen!

Maj är underbart i Grekland..jag reser oftast då!..
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-12-23, 10:36
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Skrivresa till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Mikis Visa inlägg
Ska försöka skriva ihop ett resebrev också när jag kommit hem, det är så mysigt att läsa dem som redan finns här så borde kanske bidra med något själv också.
Hoppas du kommer att hinna med resebrev! Och grattis till Nafplio, har inte varit där men den staden ligger allra högst på min lista.

Lycka till med allt på din kommande resa!

/ Anne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-01-03, 20:30
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Skrivresa till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Ser fram emot ditt resebrev sen!

Maj är underbart i Grekland..jag reser oftast då!..
Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Hoppas du kommer att hinna med resebrev! Och grattis till Nafplio, har inte varit där men den staden ligger allra högst på min lista.

Lycka till med allt på din kommande resa!

/ Anne
Ett resebrev får det bli (eller flera ). Tack för lyckönskningar, jag hoppas att maj blir lite sådär lagom varmt och soligt!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT