Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-04-01, 19:25
Katti Katti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 27
Standard Hjälp...

Hej! Är ny här på forumsidan och blev så glad när jag hittade så mycket bra information om Samos!
Jag åker med man och två tonåringar i slutet av juni och undrar nu om det är ok promenadväg om man bor lite längre bort-vid flygplatsen?
Jag har kollat på google earth och det syns ju inte om vägen till Pythagorion är värsta tungtrafikerade vägen eller om det finns trottoarer...

Vidare blir jag lite orolig över detta med luftkonditionering...
Det verkar vara hemskt varmt och dåliga air-conditions - är det fasligt varmt i juni?
Har minnen från Cypern där vi nästan svimfärdiga promenerade runt i 45 graders värme-det var värmebölja just då. Men det var i slutet av juli.

Vad kul att få vara med här!
Jag är inte så van ö-luffare-har mest luffat mellan Paros/Antiparos/Naxos.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-04-01, 21:57
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Moelv, Norge
Inlägg: 286
Standard Sv: Hjälp...

Det er ikke noe problem å gå fra hotellene ved flyplassen inn til Pythagorion sentrum.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-04-02, 13:49
camilla I camilla I är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 45
Standard Sv: Hjälp...

Hej!

Jag har varit 6 gånger till samos och 2 till cypern, och värmen som är på cypern under högsäsong går ej att jämföra med något annat. Visst kan det vara varmt på samos i juni, men det går ej att jämnföra med cypern i juli. Vädret är precis underbart i juni.

Jag var förra året till samos i juni, vi åkte 6:e. Och det var det varmaste jag upplevt på samos, då var varenda dag riktig het. Så det är nog lite olika. Året innan reste jag till samos i slutet av maj, början av juni och då gick det inte att ligga på stranden för då frös man. Så vädret kan vara nyckfullt ibland.

Jag har bott utanför Pytagorion ett flertal gånger. Sist bodde jag på samos sun som ligger förbi flygplatsen tom. Vi gick in till pytagorion varje dag och sedan hem igen. Visst det tar ca 20 minuter, och är det varmt så känns det i ben. Men det fungerar om man ej är en latmask. Vi tyckte det var jätteskönt. Någon gång tog vi taxi hem tillbaka till hotellet det kostade typ 4-5 Euro. Och det var ibland värt varende krona. Vägen är trafikerad ja, med svenska mått mätt. Men med grekiska mått är den väldigt bra. Det finns trottoarer på de flesta ställen. Man kan också gå till staden via stranden. Det är trivsamt, både dag som kväll..
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-04-04, 18:24
Katti Katti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 27
Standard Sv: Hjälp...

Tack snälla för svar!


Ja,det ska bli underbart att få komma till värmen!

Är det så att ni som varit i Pythagorion känner till någon bra taverna så emottages tips tacksamt!
Jag har många grekiska vänner och när jag öluffar så är det hellre enkla tavernor med genuin mat än fina krogmiljöer som gäller-
det är grekisk mat när det är som allra bäst!

Jag drömmer här i kylan om den där tallriken med calamares som jag ska avnjuta min första dag!

Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-04-04, 20:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hjälp...

Jag var i Pythagoron för några år sedan. Hade svårt att hitta bra grekisk husmanskost. Maten var väldigt turistanpassad på många ställen. Även ställen som jag fick rekommenderade höll inte måttet enligt min mening. Frågade efter flera rätter på ett ställe som rekommenderats av andra vana greklandsresenärer för att ha traditionell grekisk husmanskost. Efter att att frågat efter många rätter sa de att turisterna äter inte sån mat de vill bara ha grillat, mousaka schnitzel etc. Nästa dag hade kocken lagat mina favoriter efter att jag skojat med honom och sagt att han fick lånn min receptbok.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-04-05, 10:37
Katti Katti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 27
Standard Sv: Hjälp...

Ok...

Ja då får det väl bli lite sådant då..
Vad synd att allt turistanpassas.
Men det ska bli skönt med ledighet och att just få komma till en för oss ny ö i Grekland.

/Katti
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-04-05, 10:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hjälp...

Pythagorion är charmigt och med idogt letande går det säkert att hitta bra mat. Någon har rekommenderat ett ställe här som jag tror heter Ela med svensk/grekisk kock. Det lär vara bra men där var jag inte. Det jag saknade var alla goda smårätter, rödbetor, fava, briam etc, god stifado samt ungsbakad potatis. Även något så vanligt som citron och oreganosmaksatt ungsbakad kyckling var svår att få tag på.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-04-06, 18:45
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Hjälp...

Hei,

Var i Pythagorion i fjor høst etter seks års pause. Stedet er blitt mer turistpreget etterhvert - var der første gang i 2001. Den omtalte restauranten Elia unngikk vi, da det var stor kø hver eneste kveld og vi liker noe mer enkelt.
Vi havnet til slutt på Lakis taverna øverst i alle trappene over havna. Der var det stille og rolig og meget personlig og hyggelig service. Maten var også OK.
Vi er enige i at det er vanskelig å finne den type spisesteder det snakkes om, og feks er Avla og Diogenes nå stengt. Pythagorion er forandret, men det er vel resten av verden også.
Selv kaptein Jannis trakk seg tidlig tilbake om kveldene.
Vi drar nok tilbake uansett.

Pelagia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-04-07, 17:37
Katti Katti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 27
Standard Sv: Hjälp...

Nääee...
Vad ledsen jag blir...det låter så hemskt att det är turistförstört...
Vi har luffat runt och bott i de absolut sjabbigaste små rum där vi till och med städat ur spindelnäten själva-på den tiden när vi reste bara på tu man hand.
Men sedan barnen kom så har vi rest lite mer charter och sökt upp egna små utflykter-som att exempelvis åka till El Cotillo när vi varit I Corralejo (Fuerteventura) samt Paralimni när vi åkt till Cypern.

Alla små öar ändras ju och vi har hört att även Antiparos som var så litet 91-94 har blivit mer turistigt.

Så vi får leta guldkorn igen...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-04-07, 18:31
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hjälp...

Citat:
Ursprungligen postat av Katti Visa inlägg
Nääee...
Vad ledsen jag blir...det låter så hemskt att det är turistförstört...

Så vi får leta guldkorn igen...
Har du tenkt på Lesvos eller Chios? Det er turister der også, men ikke i slike mengder som i Pythagorion. I tillegg er det mange utfluktsmuligheter på disse øyene, det er fine øyer med bl.a. koselige landsbyer. Har selv bodd i Molivos på Lesvos i nesten en uke, en nydelig by! En del turister er det der, (det er det på alle charterdestinasjoner), men de hadde liksom ikke overtatt byen, om du skjønner hva jeg mener. Og kalamares nede i havnen, med utsikt til søte fiskebåter, er absolutt ikke feil
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-04-08, 15:29
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Hjälp...

Intressant, det ni skriver om Pythagorion. Första året vi var på Samos (vi var där 2007 i Votsolakia och 2008 i Kokkari) rådde många på Kalimera oss att boka om till Pythagorion. Det gjorde vi inte, men besökte under en bilutflykt Pythagorion. Vi tyckte inte alls om byn, men försökte skylla det på att det var stekhett och mitt på dagen och inkastare på strandpromenaden. Besökte byn igen året därpå, men fick samma intryck.

Fast okej, i ärlighetens namn har vi varit där väldigt kort tid. Att hitta en bra restaurang med enkel god mat är ju inte alltid gjort i en handvändning.

/Aina
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-04-08, 17:43
Katti Katti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 27
Standard Sv: Hjälp...

Nä, jag kan inte boka om till Chios...vi har redan bokat och betalat biljetterna...

Jag får väl ligga vid poolen och läsa böcker och äta souvlaki på kvällarna...

Jag längtar ändå...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-04-09, 09:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 435
Standard Sv: Hjälp...

Citat:
Ursprungligen postat av Katti Visa inlägg
Jag får väl ligga vid poolen och läsa böcker och äta souvlaki på kvällarna...
Jag tillhör den ganska stora skara som verkligen gillar Pythagorion. Det trots att jag egentligen är mest är förtjust i små orter med få turister. När jag är på Samos bor jag alltid i Pythagorion, jag kan inte få nog av staden. Visst är det väldigt turistanpassat, och visst är inkastarna på hamnpromenaden jobbiga, men jag sväljer det och njuter ändå. Att sitta på en bar eller taverna och studera folklivet på kvällarna är underbart. Det finns även ett grekiskt vardagsliv runt hörnet, så att säga. Pythagorion är också en intressant stad om du gillar grekisk historia. För att inte tala om allt som finns att göra och se på Samos.

Vill du komma bort från Pythagorion tar du en taxi till Chora (tar bara några minuter), där ligger den utmärkta tavernan Antonis.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-04-09, 14:17
Katti Katti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 27
Standard Sv: Hjälp...

Glad igen!

Vilket bra tips! Jag ser på google earth hur nära Chora ligger, det är ju perfekt att åka dit och titta och äta!
Antonis ska jag absolut prova!
Till syvende och sist handlar ju allt också om den egna upplevelsen och jag har längtat till Grekland länge nu - minnen från det man tidigare sett gör ju att man jämför och vill att det ska bli lika mysigt.
Men jag ser också alltid till att njuta av det jag får.
Jag tycker Pythagorion ser underbart ut!

Tack snälla för svar!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-04-09, 18:15
camilla I camilla I är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 45
Standard Sv: Hjälp...

Hej Katti!

Var inte rädd eller bedrövad! Jag har bott 6 år på rad i Pythagorion och jag tycker att det är helt underbar liten by. Visst det beror kanske på när man åker dit, åker man under högsäsong så är det mycket turister. Men det finns många trevliga restauranger. Visst det kan vara svårt att hitta riktig genuin grekisk mat. Men maten där är mycket god, och det finns många trevliga restauranger att välja på. Man behöver inte äta precis på hamnpromenaden!

Jag tycker dessutom att byn är helt underbart grekisk genuin. Ta en tidig morgonpromenad vimla runt i gränderna i din egna takt. Kolla in fiskarna vid de små båtarna. Du kommer se att det finns mycket genuint i Pythagorion!

Jag älskar samos och ska besöka mitt Pythagorion även iår igen
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-04-09, 18:46
Hestia Hestia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 157
Standard Sv: Hjälp...

Katti, du skall absolut inte vara ledsen! Har av många Samosbesökare som återvänder år efter år fått rådet att välja Pythagorion - det absolut charmigaste stället att bo på enligt dem. Jag har läst allt som finns att tillgå här på forumet om Samos samt olika andra reseböcker och jag skulle absolut välja Pythagorion vid en eventuell resa dit. Jag tycker verkligen att du skall fortsätta att längta och vara glad och se fram emot er resa, ni kommer säkert att få en härlig semester!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-04-19, 14:51
Bettsys avatar
Bettsy Bettsy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Västra Frölunda
Inlägg: 28
Standard Sv: Hjälp...

Hej Katti!

Vi var på Samos förra året i juli med våra två tonåringar. Det var en väldigt lyckad resa. Vi bodde i Kokkari som är ett litet lugnare ställe, men ändå mycket att välja på vad gäller restauranger,mysiga caféer och barer. Dock inget direkt uteliv. Ganska lagom mycket turister kändes det som. Vi bodde centralt och 30 meter från stranden där det gick utmärkt att bada, men det blåste en del. Om vi promenerade i 20 min kom vi till den underbara Lemonaki Beach som var helt gudomlig. Väldigt turkost, klart vatten. Perfekt för snorkling. Vi hyrde bil i tre dagar och åkte runt på ön. Det finns massor att se och göra på ön. Vi badade på olika stränder varje dag utom en. Vi känner en grekisk familj som har sommarhus i Chora så där var vi en dag. När vi skulle gå till bilen för att åka tillbaka till hotellet stod det en häst och en motorcykel parkerad utanför ett gammalt grekiskt café (vet inte om det var tavernan?). Häftiga kontraster! Vi var i Pythagorion en kväll och åt på en bra restaurang som ligger förbi hamnpromenaden (norrut). Allra sist på höger sida. Trevlig personal. De har bord på stranden så man kan sitta och äta och se på vattnet. Häftigt! Jag tror restaurangen hette Faros. Pythagorion kändes mer turistiskt än Kokkari och vi var nöjda med att ha valt Kokkari. Vi har söner, ni kanske har döttrar? Isåfall gillar de kanske att gå i affärer och det fanns det mer av i Pythagorion. Jag tror säkert ni kommer bli nöjda med ert val av resa. Våra ungdomar pratar varmt om Samos och vi kan alla tänka oss att återvända.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-04-27, 17:16
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Hjälp...

Vi har varit på Samos många många gånger och vi bor alltid lite norr om Samos Stad i Kalami. När vi går ner till stan för att äta, så går vi alltid uppför berget långt från turiststråken, där är maten godast! Hoppas du hittar nåt bra ställe i Pythagorio, kolla var grekerna själva äter nånstans! Och du, calamares är helt rätt!!!!!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-04-29, 15:33
Katti Katti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 27
Standard Sv: Hjälp...

Det börjar närma sig...

Jobb,jobb,jobb och mycket att göra.
Varenda krona sparas till resan.

Det känns fantastiskt att få komma iväg-
jag sträckläser allt om Samos om och om igen. Och igen.

P.g.a omständigheter då vi inte kunnat resa med sjukt barn på många år så har min dröm om resor alltid får vara just en dröm.
Två charterresor har vi gjort allt som allt med barnen-innan det luffade jag
runt varje vår/sommar i Kykladerna.
Därför är det så enormt att få komma iväg.

Tänk när jag står där med tårna nedgrävda i ...ja stenstranden får det ju bli då...och blickar ut över Egeiska havet. Ja ...snyftande tårar av lycka!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-05-06, 00:04
Anna71 Anna71 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Hjälp...

Tror er resa kommer bli underbar !! Jag älskar själv Pythagorion. Om du tröttnar på stenar mellan tårna kan du ta badbåten från hamnen till Psili Amos, underbar sandstrand och fin vy över Turkiet. Där finns en fin liten taverna ute vid vattnet till höger om stranden. Då kan ni äta och mata fiskarna på samma gång.

Har varit på Samos massa gånger och även bott och jobbat där i sju månader. Kan varmt rekommendera rest. Four season på hamnpromenaden. Även om det inte är genuint grekiskt har de väldigt god mat o bra service.
Annars väljer ni att gå in i sista gränden på höger sida när ni går huvudvägen ner mot hamnen. En bit in på vänster sida ligger en familjeägd grekisk restaurang (kommer tyvärr ej ihåg namnet). Restaurangen är i två nivåer, och vi ha alltid fått bra grekisk mat där. Speciellt om ni vill äta mat från havet.
Mamma i köket, pappa vid grillen och barnen som serverar. Önskar trevlig resa! Själv får jag vänta till september innan vi än en gång är ppl på Samos.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT