Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-08, 07:35
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Snurriga mopperegler

Hej!
Efter att ha läst allt jag kan hitta här om moppeuthyrning så har jag inte blivit klokare... Sedan -87 har jag hyrt moppe varje år i Grekland och det har aldrig varit några problem att hyra på B-körkort. Upptäckte nu alla dessa trådar om ny lagstiftning, så då blir man ju lessen i ögat. Hinner verkligen inte fixa nåt intyg som några gjort, åker ju på söndag!
Någon som hyrt moped nu i sommar med endast B-körkort? Och hur gick det?
Skall vara två veckor på Samos, har hyrt moped där tidigare och vill troligen göra det även i år.
Hälsningar Jason
(Satan vad det regnar i Stockholm, ska bli skönt att lämna detta ett tag )
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-08, 13:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 399
Standard Sv: Snurriga mopperegler

Citat:
Ursprungligen postat av Jason Visa inlägg
Någon som hyrt moped nu i sommar med endast B-körkort? Och hur gick det?
Jag har varit på Samos i sommar, men hyrde inte moped då. Jag var där även förra året (Pythagorion) och då kunde jag hyra moped. Frågade olika uthyrare längs huvudgatan, två sa nej, det går inte, den tredje sa att det inte var några problem, han hade tillstånd från myndigheterna att hyra ut. Jag fick se ett papper på det. Sant eller inte så var det inga problem. Dessvärre minns jag inte vad uthyraren heter, men det är en av de största i Pythagorion. Ligger på vänster sida om du kommer från hamnen. Det är inte Johns.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-08, 14:39
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 510
Standard Sv: Snurriga mopperegler

Sidste år lejede jeg moped i Pythagorion med B-kørekort. Jeg tror, at det var det sted, Janne omtaler. Nicos tror jeg, det hed. Man går et par trin ned for at komme ind i forretningen.

Jeg havde absolut ingen problemer og efter endt leje fik endda hånden med tak for, at jeg havde lejet hos dem
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-08, 14:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 399
Standard Sv: Snurriga mopperegler

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Nicos tror jeg, det hed.
Nicos var det, helt rätt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-08, 14:53
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Snurriga mopperegler

Jag ställde en förfrågan till Greklands Ambassad för ett par år sedan angående körkortsregler i Grekland när det gällde EU-moppar.

Svaret återges här nedan.

Arne
Med alla bokstavskombinationerna i körkortet.

"Vi skulle vilja informera dig att man kan hyra Moped bara om man har Körkort för MC. Det finns många länder, mellan dom Grekland också, som har körkort bara för Moped. Lagen är att man inte kan hyra eller köra Moped i Grekland bara med B- körkort Med vänlig hälsning
Grekiska Konsulat I Stockholm "
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-08-08, 20:44
discgolfer discgolfer är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 4
Standard Sv: Snurriga mopperegler

Halloy.

Jag har mailat och frågat både nicos rental och johns.
Ingen av dom hyr ut moppe om du har bara vanligt b körkort.

En fyrhjuling kostar 35-40 euro hos båda två av dom om du hyr i fem dagar.
Dyrare vid kortare tid.

Bil Chevrolet Matiz kostar 40 euro per dag vid sju dagars hyra hos Nicos.
Bil typ Jeep Suzuki kostar 60 euro för en dag 55 per dag vid fyra dagars hyra hos samma firma.

Lite info bara.

Det är inte så billigt iaf. Men det är vad jag tycker.
Mina priser är dags dato fick svar idag på kostnads förslag.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-08-08, 20:48
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Snurriga mopperegler

Tur man är så gammal att man fick A-kortet "på köpet" en gång i tiden...

/kimmen
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-09, 04:37
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Sv: Snurriga mopperegler

Puh!
Tårarna rinner... Inte fan har jag råd att hyra vare sig 4-hjuling eller bil p ådenna budgetsemester. Hade räknat med att hyra 2-hjuling för runt 10-12/dag, men detta sk*ter sig alltså. Inget roligt att vara låst vid bussar. Frågan är om det hjälper att fixa intyg från VV som några gjort. Planerad resa till Patmos vecka 36 blir förmodligen lika ledsamt. Även om intyg funkar så hinner jag inte få det till dess..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-09, 07:35
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Snurriga mopperegler

Citat:
Tårarna rinner...
Vänta med att gråta, det finns fler tåg, uthyrare påplats.
Lefteris
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-08-09, 12:45
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Sv: Snurriga mopperegler

Tack alla som engagerat sig och svarat. Nu är det 18 tim 35 min till avresa! Vi får se hur det går med mopedandet
Hälsningar Jason
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-08-10, 21:31
maranss avatar
marans marans är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Mellösa
Inlägg: 58
Standard Sv: Snurriga mopperegler

Det var alltså därför så många åkte fyrhjuling på Samos...

Jag säger som Stenholm, fråga runt, det finns alltid någon som vill hyra ut ändå.

Men kör försiktigt så att du inte råkar illa ut. JAg hörde /läste ngt om att polisen kollar om du har kort emellanåt.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-08-24, 22:50
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Sv: Snurriga mopperegler

Hej igen!
Kom hem från Samos i eftermiddags!
Samma dag vi kom ner så hyrde jag moppe och det gick bra med mitt B-körkort hos Manos i Samos stad. Betalade 120 för 12 dagar och fick första dagen "gratis", alltså 13 dagar/120=9,23 dag....
Övriga som bodde på samma hotell (Anthoussa) fick gå runt och fråga på flera ställen innan de fick hyra med B-kort. Grannarna var till och med på samma firma men fick inte hyra utan MC-körkort. Slutsatsen måste, som sagts tidigare, vara att lagen/direktiven säger till uthyrningsfirmorna att de måste kräva körkort för MC, men företagen vill överleva och hyr ut ändå och chansar. Till saken kanske hör att jag är 50+ och de övriga var betydligt yngre, jag vet inte. Eftersom vi hamnade i Samos stad var det verkligen tur att vi kunde hyra moppe. Vi besökte 11 olika stränder under våra två veckor!
Otroligt varmt, inga moln, men svårt att sova på nätterna men det får man ju ta..
Hälsningar Jason
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-08-25, 10:00
rebase rebase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 209
Standard Sv: Snurriga mopperegler

Discgolfer, 40 Euro per dag för en Chevrolet Matiz låter väldigt dyrt. Jag har bokat hos Nicos i 14 dgr iofs, för lite drygt 25 Euro per dag. Jag frågade även ett par andra och även dom låg på 25 Euro. Jag tror Du kan pruta en del.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-09-01, 19:29
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Snurriga mopperegler

Klart att man skall pruta! Man kan t.o.m. pruta på maten om man är ett stort sällskap, bara att komma överrens innan.....Vi hyr alltid bil på hamnen i Samos stad, ligger precis mitt emot färjeterminalen, minns inte vad det heter, men dom är inte dyra. Travliga också!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-09-02, 09:02
Gineka Gineka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 11
Standard Sv: Snurriga mopperegler

Tyvärr är det så. Ny regel sedan några år om jag inte minns fel..Men ibland tror jag att det har att göra med åldern. Vissa fick "med det på köpet när dem tog körkort".

Och andra sidan har vi märkt av betydligt mindre olyckor pga denna nya regel. Men jag förstår dig- det är många som blir besvikna..

Mitt råd är att du talar med din Moped uthyrare..men var försiktig, även om dem vill hyra ut- så kan du ju få böta om du blir stoppad av polis.

Lycka till
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-09-25, 16:06
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Snurriga mopperegler

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Tur man är så gammal att man fick A-kortet "på köpet" en gång i tiden...

/kimmen

Instämmer gör I-K med make
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-10-06, 08:51
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Snurriga mopperegler

Citat:
Ursprungligen postat av Gineka Visa inlägg
Mitt råd är att du talar med din Moped uthyrare..men var försiktig, även om dem vill hyra ut- så kan du ju få böta om du blir stoppad av polis.
Det som kan bli et betydelig større problem enn bøtene, er at ingen forsikringer gjelder når man kjører uten gyldig førerkort, etter det jeg har fått opplyst. Man er selv ansvarlig for å sette seg inn i reglene, og kan ikke skylde på at utleier sa at........

Nå tror man jo alltid at alt skal gå bra, men man vet jo at uhell skjer. Og forsikringsselskapene vil selvfølgelig benytte alle muligheter til å begrense sine egne utbetalinger, når de har formelt grunnlag for det.

Senast redigerad av JohnS den 2008-10-06 klockan 08:53.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-04-27, 12:33
Kaa Kaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hyltebruk
Inlägg: 111
Standard Sv: Snurriga mopperegler

Det var ju INTE bra att ha läst det här. Hur länge har den regeln funnits?
Är det länge så har vi kört olagligt i många år
O gäller den även om man har egen moped med sig? Är det nån som vet?

Har försökt att ringa runt till VV, Transportstyrelsen. Motormännen(som var snälla o försökte hitta svaret fast jag inte är medlem men det hade nog gått att få svar om jag var medlem);Grekiska ambassaden o ingen kan svara.
Har fått förslag om att jag ska fråga Grekiska vägverket men jag kan ju inte grekiska.....

Tycker ju att det borde vara annorlunda om man har svenskregad moped med sig. Jag jämför med PB2 reglerna: Jag får köra pb2 över 3,5 t med mitt bkörkort även i sånna länder som inte har dom bestämmelserna.
Nån som vet vem man kan fråga???

/Cecilia (som åker till Grekland med husbil o moped om 4 veckor o vill köra lagligt)
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-04-27, 14:33
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Snurriga mopperegler

Jag skickade en hovsam förfrågan i detta ärende till högsta instans i Sverige. Svaret i sin helhet här nedan.
Arne

Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket.


Hej.

Man kan inte få ett intyg som säger att ett Svenskt körkort B ger rätt att köra moped klass 1 i Grekland. Sverige kan inte bestämma vad som ska gälla där. Däremot kan man få ett intyg som visar att Svenskt B körkort ger rätt att köra moped klass 1 i Sverige.
Om du vill ha det så är det enklast att ringa Trafikregistret tel. 0771 17 18 19


Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Leif Broo

Trafikinspektör
Transportstyrelsen
65115 Karlstad
Malmtorgsgatan 4
www.vv.se
0771-119 119
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-04-27, 15:04
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Snurriga mopperegler

Arne har som vanligt gått direkt på pudelns kärna, och hans meddeland här ovan bekräftar ytterligare det redan uppenbara:

DET ÄR INTE TILLÅTET ATT FRAMFÖRA EU-MOPPE MED ENDAST BILKÖRKORT (B-KLASS)!!!!!!!!!

Det enda snurriga i denna debatt är att det skall vara så svårt att förstå att i Grekland är det grekiska lagar som gäller och inget annat.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT