Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-08-09, 23:09
Krille74 Krille74 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 44
Standard Sv: hemkommen från parga

lite tråkigt när man blir påtvingad saker man inte vill ha,men dom får bara ett besök av mej iaf + man rekomenderar ju inte sådana ställen
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-08-10, 09:28
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: hemkommen från parga

Hej Karin. Har sendt dej en PM....

Senast redigerad av ouzakia den 2012-08-10 klockan 09:37. Anledning: radera
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-08-10, 09:36
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: hemkommen från parga

Citat:
Ursprungligen postat av karin.w.t Visa inlägg
Tusen tack

Hej Karin. Har sendt deg en PM
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-08-10, 14:12
karin.w.t karin.w.t är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 11
Standard Sv: hemkommen från parga

Hej Madpal!
Jag undrar precis som Eva hur uppdelningen svenskar och svennar ser ut!?
Jag skulle nog inte själv använda epitet "Svennar" om mig och min man. Jag har besökt Parga ett flertal ggr och har efter några missar hittat mina absoluta matställen. Eftersom det under augusti månad är mycket greker (många från Tessaloniki) och italienare i Parga så tycker jag att matställena har fått en bra blandning av olika smakinriktningar. Personligen avstår jag från att äta efter hamnpromenaden då det tyvärr blir lite för dyrt och lite turistfällor. Men det är inget som är speciellt för Parga - sådana stråk vet att ta betalt var du än är i Europa. Tyvärr verkar det som du helt missade ouzerian Meetings som fler av oss skrivit om. En annan favorit är Eden som ligger hur tokigt som helst.
Nåväl om drygt två veckor är det dags att återvända; för att träffa grekiska vänner, äta god mat, dricka billig öl hos Johnny, hoppa och skutta i havet och f fa fira våra 1-åriga bröllopsdag. Själva bröllopet skedde faktiskt i Parga hos herr Borgmästaren.
Ha en trevlig helg!

Karin W-T

Senast redigerad av karin.w.t den 2012-08-10 klockan 14:18.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-08-10, 16:11
Madpals avatar
Madpal Madpal är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 19
Standard Sv: hemkommen från parga

Svennar = svenne banan = svenskar
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-08-10, 16:17
Madpals avatar
Madpal Madpal är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 19
Standard Sv: hemkommen från parga

Ouzerian missade vi annars brukar vi alltid gå på ouzeriera och ta dricka ouzo med meze tillsammans med "papusen".
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-08-10, 16:22
Madpals avatar
Madpal Madpal är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 19
Standard Sv: hemkommen från parga

Oj nu skrev jag visst i nattmössan, norrmänen föredrar Parga ska det vara, å svenskar Lefkas.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-08-11, 02:06
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Sv: hemkommen från parga

Halloj!
Nyfiken på var Eden ligger samt var denne Johnny finns där man kan få billig öl. Iofs vet jag ju inte heller var Meetings ligger, man ska kanske skaffa en karta :-)
Första gången i Parga
Mvh Jason
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-08-11, 12:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: hemkommen från parga

Meetings ligger ca 50 m upp i en gränd från strandpromenaden. Nås även från vägen ovanför. Jag har lagt ut ett par foton, de enda jag lagt ut, bara för att de som går förbi inte ska missa den. Ni måste absolut prova deras bergste. Trevlig familj som driver stället. Tilltuggen till dryckerna var alltid suveränt goda.

Jag gillade också en bar nere på strandpromenaden där prästen ofta satt och ägaren Christos kör motorcykel men den minns jag inte namnet på. Nu är det några år sedan jag var där så jag vet inte om den är kvar. Meetings lär däremot vara igång och lika bra som alltid enligt alla rapporter.

Eva
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-08-14, 16:11
karin.w.t karin.w.t är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 11
Standard Sv: hemkommen från parga

Hej Jason!
Ska försöka hjälpa dig lite på traven. Eva L har ju redan beskrivit hur du hittar till "Meetings". Första gången vi skulle dit så försökte jag fråga grekerna efter "Meetings" det förstod de inte. Skulle du villa bort dig prova då med det grekiska namnet Anaykio.
Till Johnnys Place går du enligt följande: Ryggen mot hamnpromenaden - gå till taxistationen. Den ligger i en fyrvägskorsning. Tag vänster - du har då kyrkan på din högra sida. Strax bredvid kyrkan ligger skolan. Johnnys ligger mittemot infarten till skolan. Inhemsk öl på flaska (50 cl) kostade förra året 2 euro. En Amstel lite mer men inte över 3 euro. Tål att jämföras med priserna vid hamnen.
Eden ligger mitt i smeten. Restaurangen är belägen i ett hörnhus. Finns ingång från två sidor. Du kommer att se att folk sitter ute runt hela hörnet. Mycket greker äter där också. Har du en karta så ligger den på 26 Vassila st. Där har jag ätit de godaste lammkotletterna någonsin, pröva även deras pastarätter. Suveräna!! Till efterrätt ska du prova pappan i husets Tiramisou. Mmmmm.
Hoppas nu du hittar rätt och blir nöjd med vad du finner.

Hälsningar Karin
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-08-17, 16:09
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Sv: hemkommen från parga

Tack Karin!
Samlar på mig alla tips och sparar i ett dokument för utskrift och medtagande :-)
Hälsningar Jason
Svara med citat
  #32  
Gammal 2012-08-20, 09:36
karin.w.t karin.w.t är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 11
Standard Sv: hemkommen från parga

Hej Jason!
Det låter klokt - själv har jag en massa lösa lappar i en organiserad oordning. Ska faktiskt försöka göra som du..........

Karin
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-11-16, 22:45
greta1987 greta1987 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2013
Inlägg: 1
Standard Sv: hemkommen från parga

Citat:
Ursprungligen postat av karin.w.t Visa inlägg
Hmmmm - att termometern slår i topp under runt slutet juli och början av augusti får man nog räkna med men visst är det jobbigt!! Speciellt om luftfuktigheten dessutom är riktigt hög. Föredrar själv att åka i början av september. Då har även alla italienare och grekerna själva slutat sin semester. Jag lovar dig att det är skillnad som natt och dag runt hamnområdet. Kul att du tyckte om Parga.
Åker snart tillbaka. Vi ska fira vår 1-åriga bröllopsdag där. Gifte oss hos borgmästaren i Parga förra året (efter 24 års funderande..)
Karin
Hej! Planerar vigsel i Parga till sommaren. Får man fråga hur ni gick tillväga för att få tag i borgmästaren samt hur man ordnar allt annat praktiskt?
/Greta
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-11-30, 11:24
Tranis Tranis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 30
Standard Sv: hemkommen från parga

Alltså, jag älskar detta forum. Har läst varje svar här och slukar all info om den här orten......Vår familj landar där första September nästa år(de är inte informerade om detta än), och det känns bra att ha lite koll när man anländer.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT