Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-02, 08:53
Carita Carita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 42
Standard Parga: Live webcam och vandringskarta

Jag kom just hem från 3 härliga veckor i Parga! Vad kan man önska sig mera, utom ännu längre tid där förstås. Det var min tredje Pargaresa, jag har varit där 3-4 veckor varje gång.

Stränderna i all ära men det jag mest ser fram emot då jag åker till Parga är att få vandra runt på stigarna i olivskogsbergen. Det är SÅ skönt och avkopplande, och så höjer man konditionen dessutom. Stigar finns det i massor, så det gott och väl räcker till för 3 veckor.

Förutom att vandra runt i Pargas närområde kan man åka till Acheron river i byn Glyki och vandra längs floden där. Det finns också en stig upp i bergen alldeles i närheten. Den tror jag att många missar. Inte alls svår att gå och mycket fin natur. När man kommer till T-korsningen i Glyki ska man ta till höger och strax när man kört över en bro, svänga till vänster. Vid en parkeringsplats en bit upp kan man lämna bilen och fortsätta till fots. Stigen går förbi/genom en tunnel, till en liten rastpaviljong, och vidare ner till floden igen där det finns en bro.

På hemvägen kan man stanna till vid sjön Kalodiki, som ligger precis där vägen tar av ner mot Parga, där det står Parga 10 på en skylt. Alldeles nära korsningen finns en stig ner längs sjön, det är skyltat.

Alla vandringar finns detaljerade uppgifter om i vandringshäftet + bra karta, "Walks in Parga" av Lance Chilton. Det kan köpas i en affär precis vid den stora kyrkan i centrum eller på ITS resebyrå, också i centrum. Eller så beställer du den från bokus.com Jag rekommenderar det starkt om du är det minsta sugen på att vandra.

Kan också tipsa om en webcam över Parga (klicka på bilden för att få den större):
http://penteli.meteo.gr/stations/parga/index.htm

Senast redigerad av Carita den 2010-06-02 klockan 09:23.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-02, 09:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Parga: Live webcam och vandringskarta

Roligt att du hittade till stigen ovanför Acheron. Vi var några som vandrade där när jag besökte Parga 2005. Fantastisk utsikt och underbar luft. Vi hade en fin pic-nick vid rastplatsen nedanför. Jag gillade också väldigt mycket att vandra i olivlundarna och boddde på ett litet hotell Della i en av lundarna. Just dessa promenader får mig verkligen att längta tilbaka till Parga och de underbart vackra och höga olivträden.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-02, 13:39
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Parga: Live webcam och vandringskarta

Välkommen hem! Tack för ditt inlägg. Nu längtar jag ännu mer till i slutet av augusti när det bär i väg till Parga igen! Tack för tipset om walking-guiden, den ska jag genast beställa! Det är mycket naturen runt och i Parga som får mig att återvända och återvända. Har inte sett olivlundar av dess like någon annanstans. Glyki har jag ännu inte haft äran att besöka men DENNA GÅNG ska det bli av!

Jenny
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-03, 14:23
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Parga: Live webcam och vandringskarta

Kuriosa: Första gången år 1996 precis i början av stigen i olivlunden så sprang det lösa sköldpaddor omkring. Året därpå så var de försvunna.

Jag ska köpa kartan, för gossen och jag gick en gång till Lichnos och det var en hemsk promenad som tog 3 timmar. Har inte fått det utrett om vi gick fel eller om vi har olika uppfattningar mot andra vad som är härligt.

birgitta

som åker till Parga 7:e juli
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-06-03, 15:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Parga: Live webcam och vandringskarta

Citat:
Ursprungligen postat av bon Visa inlägg

Jag ska köpa kartan, för gossen och jag gick en gång till Lichnos och det var en hemsk promenad som tog 3 timmar. Har inte fått det utrett om vi gick fel eller om vi har olika uppfattningar mot andra vad som är härligt.

birgitta

som åker till Parga 7:e juli
Du gick fel det tar högst 45 minuter. Det går säkert bättre nästa gång.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-06-03, 16:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Parga: Live webcam och vandringskarta

Trevlig läsning minsann med tanke på att vi åker dit på lördag!

Denna gång får det vara med längre utflykter än vandringar runt Parga i olivlundarna. Vi är så trötta just nu och ser bara fram emot vila, bad och tavernasittningar med god mat. Paxi ska också få en kik....

Apollo ringde nyss och då får man ju hjärtat i halsgropen meddetsamma pga alla strejkhot, men de ville bara meddela att flyget går kl 06.55 på lördag istället för 07.25= en halvtimme längre i Grekland.

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-06-03, 17:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Parga: Live webcam och vandringskarta

Det är ju helt ok att vila och ta det lugnt på semestern. Hoppas ni får en skön och återhämtande resa Lissi. Kände mig väldigt trött när jag kom ner till Thailand i februari och skippade flera saker som jag hade tänkt göra till förmån för långa sandstrandspromender och sköna avkopplande stunder på en stillsam servering vid havet. Åt massor av god frukt och fick en riktig energikick.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-06-03, 17:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Parga: Live webcam och vandringskarta

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det är ju helt ok att vila och ta det lugnt på semestern. Hoppas ni får en skön och återhämtande resa Lissi.
Eva
Tack Eva! Jo har man bara en vecka så känns det inte kul att sitta i bil flera av dagarna...på 14 dagar kan det var kul eller på längre ö-luffar...Men som sagt jag har åkte runt i hela regionen vid de förra resorna då vi tog oss till Zagoria, Meteora mfl platser. To m till Aten för en konsert förra gången 2001....Så denna gång blir det endast återhämtning, samt en mini-kalimeraträff på Meetings som Du rekommenderat!

Lissi -från ett sommarvarmt Kalmar
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-06-03, 21:50
Carita Carita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 42
Standard Sv: Parga: Live webcam och vandringskarta

Man kan ju vandra längs 2 olika stigar till Lichnos beach. Den som du Eva L skriver tar 45 min är säkert den nedre. Den som man kommer till när man går ut ur byn förbi Piso Krioneri beach, Coop supermarket och vidare tills gatan tar slut.

Sedan finns en annan stig som tar längre att gå. Men inte heller den tar 3 timmar, så jag vet inte hur du Birgitta och gossen gjorde? Men kanske gossen var liten och gick sakta?

För att gå den längre stigen till Lichnos, gå först upp till kapellet Agia Eleni på berget vid Piso Krioneri beach. Stigen upp till berget börjar vid andra ändan av det hus där Coop supermarket finns. Där finns en restaurang. Det kan var svårt att upptäcka den för det brukar stå bilar parkerade där. Väl uppe vid kapellet har man en vidunderligt fin utsikt över hela Parga. Vidare längs stigen från kapellet kommer man så småningom till Lichnos. Kan inte säga exakt hur länge den sträckan tar, fast jag gått 2 ggr. Något mellan 1 och 2 timmar gissar jag. Men gå upp till kapellet i alla fall för utsikten, även om du inte vill gå vidare. Det finns ett annat kapell innan man kommer till Agia Eleni. Den här stigen finns beskriven i vandringshäftet, som jag nämnde om, och utritad på kartan.

Senast redigerad av Carita den 2010-06-03 klockan 22:10.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-06-04, 10:26
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: Parga: Live webcam och vandringskarta

OH nej! Jag har nog tittat sönder webkameran i Parga. Den har fastnat på 8.05 och just som det började bli spännande med uppsättande av solstolar och allt
Måste jag påpeka att jag är fånigt förtjust i att följa webkameror över platser
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-06-29, 12:16
Carita Carita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 42
Standard Sv: Parga: Live webcam och vandringskarta

Här är en länk till några foton från mina vandringar i Parga.

Vandringsfoton
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-06-29, 12:58
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Parga: Live webcam och vandringskarta

Härligt! Tack för jättefina bilder!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-06-29, 13:30
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Parga: Live webcam och vandringskarta

Så många vackra vyer!
Vi hade också en traktor "David Brown", inte fullt så gammal, kanske, en röd, (1952 tror jag) undrar om den också står nånstans och rostar nu.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT