Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-30, 15:34
MalinS MalinS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 2
Standard Var på Kefalonia?

Hej!

Vi är ett par i 25- års åldern som planerar att åka till en grekisk ö i början av augusti och är mest inne på Kefalonia. Var ska man bo på ön om man vill ha sol och bad, restauranger, nära till utflykter men inte allt för "turistigt"? Vi har tittat på Lassi och ett boende som heter Tzivras? Någon som har erfarenhet av de lägenheterna? Sen undrar vi också om det är dyrare på Kefalonia än andra grekiska öar och hur mycket i så fall?

Tacksam för snabbt svar, vi planerar att boka i dagarna!

Malin
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-30, 17:16
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 693
Standard Sv: Var på Kefalonia?

Hej Malin!
Jag tror att Lassi passar bra. Jag brukar alltid bo där själv när jag besöker ön. Det är en utmärkt bas för utflykter runt ön. Makris & Platis Gialos ligger på gångavstånd mm. Det är relativt nära att gå in till Argostoli osv. Du kan läsa massor som vi skrivit om ön och dess orter här i forumet.
Tzivras har jag inte bott på. Men det verkar vara ett enkelt och funktionellt boende. Det ligger inte så långt från vägen så det kan ju störa en del med genomfartstrafiken. Men det beror ju kanske oxå lite på åt vilket håll som rummet/lgh ligger.
När det gäller prislägen så har jag tagit upp det förut här i forumet.....Men i somras (2009) fick vi höra av en anställd i resebranschen att en grekisk myndighet gjort en pris-jämförelse mellan öarna i Grekland. (Inom alla olika områden som hotell, affärer, restauranger etc, etc) - Då hamnade Mykonos på 1:a plats, sen Santorini och på 3:e plats Kefalonia.
Jag upplever inte ön som jättedyr, men inte direkt billig heller.

Hälsar
C@nny
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-30, 17:46
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Var på Kefalonia?

Vist kan det bli dyr om man vill fixa lite själv och handlar allt i turistorten som t.ex. Lassi. Nu finns det rätt bra affärer som ligger i utkanten av Argostoli och även Lidl har affär på ön. När det gäller boende så har Conny beskrivit detta bra. Att tänka på i början av augusti så kan det vara väldigt varmt uppåt 40 garder.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-01, 15:56
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 603
Standard Sv: Var på Kefalonia?

Har nyss besökt Kefalonia en underbar ö, såååå vackert. Kommer absolut att resa tillbaka i framtiden men då antagligen till Lassi. Vi bodde nere i Skala, ganska mysigt, men alldels för långt från allting, och uselt bussnät tyvärr, vilket jag inte är van vid från andra öar jag besökt. Stranden i Skala var kanon och massor av god mat och trevliga människor. Har varit i Grekland varje sommar i flera år, och tyckte inte att det var dyrare på Kefalonia. Ha det underbart.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-08, 16:11
lasselisa lasselisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Var på Kefalonia?

Har varit hemma en vecka, efter tre UNDERBARA veckor på Kefalonia Bodde i Lassi, Venia Studios - alldeles underbart ställe med "egen" liten strand 2 min från kanon-studio!! Lagom gångavstånd till jättebra mataffärer, tavernor bl.a. Fastnade för en taverna "Nefeli" - god mat, rikliga portioner och go´ personal Lite mindre "turistisk" än Sirtaki (mittemot) som alla skriver så mkt om - var dit oxå men trivdes bättre på N. Hyrde bil i fem dgr - vilket är ett måste om man vill se sig runt. Fantastisk natur och underbara vyer överallt!
Prismässigt måste jag nog säga att det verkade LITE dyrare men hela Grekland har ju blivit dyrare på senare år så.....
Sammantaget var detta en ö som vi ABSOLUT ska till igen, nästa år, å då har vi besökt många öar i grek.övärlden
M-L
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-09, 16:37
lexias avatar
lexia lexia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Rosersberg
Inlägg: 20
Standard Sv: Var på Kefalonia?

hej
Var på Kefalonia förra sommaren bodde i Lassi kan bara hålla med om att Nefeli var en jättmysig resturang god mat , trevlig peronal helt klart bättre än Sirtaki tycker jag .
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-10, 16:26
Tammiss avatar
Tammis Tammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Köping
Inlägg: 77
Standard Sv: Var på Kefalonia?

Hur är priserna då? Vad kostar en grekisk sallad? En flaska Retsina i affär och på restaurang? Snart dags för oss att åka... Ser verkligen fram emot det.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-10, 17:35
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Var på Kefalonia?

Jag kollade en flaska Kourtaki, 75 cl, i två mataffärer. 2,10 euro resp. 3,30 i de två affärerna. Jag hittade också en lokal retsina, 50 cl, den med kapsyl, och den kostade 1,00 euro.

Den första dagen, innan vi var uppdaterade på priserna, beställde vi en flaska retsina och frågade om de hade Kourtaki. "Yes", det hade de och så kom de med en liten 37,5 cl. flaska. OK, det kunde kanske ha varit tillräckligt, men vi var törstiga och beställde snart en till. Gissa om vi blev förvånade när de skrev 2 x 8 euro på räkningen = 16 euro för 75 cl.

Vi frågade om det var rätt, och det var det. Hade de haft helflaskor, så skulle de ha kostat 14 euro, sa man, men det hade man alltså inte.

Resten av semestern betalade vi 9 euro för en helflaska på alla andra ställen vi fick Kourtaki, och ett ställe faktiskt den nätta summan av endast 7,50 för en 75 cl Kourtaki. Kall och god!

När jag kom förbi den första tavernan frågade jag hur det kunde komma sig att de tog 8 euro för en 37,5 cl när alla andra tog 9 för en hela. Jag fick ett surt svar att de andra inte kände till priserna och att han betalar 4 euro i inköp. Antingen var han (chefen?) missinformerad eller full av lögn. Jag föreslog att han handlade i affären runt hörnan till 2,10.

Så kolla priset innan du beställer är mitt bästa råd, även om det inte borde vara nödvändigt när man beställer retsina!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-11, 20:53
lasselisa lasselisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Var på Kefalonia?

SJÄLVKLART kollar man ju alltid priser på det man beställer/ska beställa - INNAN man beställer...
Beställde aldrig Retsina på taverna eftersom den var förhållandevis "dyr" - ca 5,50-6.50 för en liten flaska....
Köpte i affären, PET-flaska, jättegod Retsina och den kostade ca 2 €. Ute drack vi oftast huset vita/röda, hel eller halv liter - ca 3,5-4€.
Grekiska salladerna låg generellt på mellan 4-5,50€.
Vi lagade dock alla våra sallader hemma och åt ute bara ett fåtal ggr överhuvudtaget... det var som sagt inte så "jättebilligt" att äta ute å tre veckor skulle bli mkt slantar
Hoppas det är till nå´n "hjälp"
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-07-11, 21:35
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Var på Kefalonia?

Nej, jag tycker faktiskt inte att det är SJÄLVKLART att man ska behöva kolla priset på en flaska retsina på en helt vanlig taverna i Grekland!!! Inte om man är van att resa i Grekland, inte går så högt upp i om vinet kostar en euro eller två mer eller mindre och för övrigt aldrig brukar känna sig varken lurad eller utnyttjad som turist.

Många - inkl. grekerna själva - ser ofta överhuvudtaget inte på menyn, men småpratar med personalen om vad som finns för dagen och då pratas mat, inte priser. När det gäller vinet, tittar man på vinlistan om det är något speciellt man vill ha, men gäller det retsina så bör man kunna beställa det utan att riskera att betala 21,25 euro litern!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-07-12, 09:41
lasselisa lasselisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Var på Kefalonia?

Ojdå......
Ja vi är mkt vana turister i Grekland och vi har aldrig känt oss utnyttjade eller lurade.....men kollar priser gör man väl iaf....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT