Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-04-27, 12:08
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Kalithea

Åh, jag har bokat mig en resa till Kalithea på Rhodos. Den 19 juni bär det av och fira midsommar får jag göra på ön. Jippi!

Jag har varit på Rhodos förut, men för många många år sedan. Rhodos har för mig varit en ö jag velat återvända till, men det har tagit lite tid innan jag kommit dit. Så många öar jag vill besöka, så det är svårt att välja.

Men nu så blir det Rhodos. Kul att besöka annan del av ön också. Jag ska bo på hotell Kalithea, vilket verkar vara ett mysigt hotell. Ser fram emot resan jättemycket!

Jag kommer att resa ensam och varva sol-o-bad med utflykter. En utflykt blir iaf till Rhodos stad och då blir det nog en eftermiddag/kväll. Blir kanske en utflykt till Lindos också. Får se vad jag hittar på. Ni får gärna tipsa.

* Är det fler som åker ensam till Rhodos och vill ses, så hojta till.
* Är det någon som varit i Kalithea och kan ge tips på bra matställen, sevärdheter, med mera?
* Någon som har bott på hotell Kalithea? Vad tyckte du om hotellet?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-04-27, 14:14
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Kalithea

* Är det någon som gjort utflykten från Rhodos stad till Marmaris (Turkiet)? Om ja - berätta gärna.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-05-04, 10:31
AnnaFG AnnaFG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Ort: Vidsel
Inlägg: 14
Standard Sv: Kalithea

Hej, jag och syrran åker till Kalithea den 14/5 för en veckas lugn och ro ☺ Vi tog en sista minutenresa och bor på Kalithea Horizon Royal, normalt brukar vi inte ha allinclusive men med en sista minuten resa så var det väldigt prisvärt och lite lyxigt då hon just fyllt 50.. Vi tänkte oss också ett besök i Rhodos stad och sen en utflykt till Lindos, tänkte åka själva och inte på resebolagens utflykter så jag kan återkomma med en rapport när vi kommit hem om du vill. Ingen av oss har varit i Kalithea förut utan mest på andra sidan ön så det blir spännande. Men med sol, hav och oliver kan det ju inte bli annat än bra ☺
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-05-05, 09:12
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Kalithea

Citat:
Ursprungligen postat av inha Visa inlägg
...och varva sol-o-bad med utflykter. En utflykt blir iaf till Rhodos stad och då blir det nog en eftermiddag/kväll. Blir kanske en utflykt till Lindos också. Får se vad jag hittar på. Ni får gärna tipsa.
Lindos är fint dock har det varit en hel del folk när jag varit där. Vad gäller utflykter skulle jag framförallt rekommendera en dagstur med båt till vackra Symi!

Citat:
Ursprungligen postat av inha Visa inlägg
* Är det någon som gjort utflykten från Rhodos stad till Marmaris (Turkiet)? Om ja - berätta gärna.
Skippa utflykten med charterbolaget och res dit på egen hand om möjligt alt. tacka nej till att följa med på det evighetslånga "obligatoriska" besöket till en läder- (med tillhörande modevisning), matt-, juvel-, kryddbutik eller vad de nu erbjuder... jobbigt, jobbigt!
Marmaris tillhör kanske inte min favoritort i Turkiet men kan väl var okej som en dagsutflykt. Där finns en marina, en del gamla hus och en ganska stor basar under tak. Passa på att pruta och gör lite shoppingfynd (euro är gångbart), strosa runt i hamnen och titta på alla fina båtar samt Gületbåtarna, unna dig en dondurma (turkisk glass ) eller en kebab. Båtresan med katamaran tar ca 1 tim en väg, har inget aktuellt pris men tror att hamnskatten som tillkommer är rätt så dyr, glöm inte passet!

Simetra
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-05-05, 21:43
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Kalithea

Har inte varit i Kallithea utan hamnade en gång i Faliraki, nedanför. Inte mycket att hurra för! tyvärr....håller med Simetra om att åka till Symi! Jättefint! Vi åkte även till Lindos och tyckte det var fint även om det redan i början av maj var väldigt mycket folk, så jag skulle inte vilja åka dit i högsäsong faktiskt....Nä åk till Symi! ja och så Rhodos stad; vandra in i de gamla gränderna och strosa längs hamnpromenaden.

/emma
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-05-23, 21:45
AnnaFG AnnaFG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Ort: Vidsel
Inlägg: 14
Standard Sv: Kalithea

Hej, nu är vi hemma efter en vecka i Kalithea. Veckan inleddes med två dagar med regn och blåst, lite trist. Vi åkte in till Rhodos stad en dag, bussar gick en ggn i halvtimmen och kostade 2.40/väg, ganska tätt mellan hållplatserna. Söndag fm var det lite folk och lugnt och skönt att strosa i gränderna. Ditt hotell i Kalithea så bra ut på håll när bussen passerade ☺. Vi promenerade varje morgon, och ut mot Kalithea Springs var det trottoar/cykelbana hela vägen, en lämplig tur att ta innan det blir för varmt. Fredagen som vi vikt till att ta bussen till Lindos så blev jag sjuk under natten så vi fick ställa in den resan tyvärr, den spar vi till nästa gång. Vårat hotell med all inclusive var jättefint och värt sitt sista minutenpris, men helt klart "charter" och inte så mycket av Greklandskänsla. Hoppas du får en bra resa,
Anna
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-05-23, 23:07
meltemi meltemi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Örebro
Inlägg: 129
Standard Sv: Kalithea

Hej!
Jag skulle inte vilja åka till Marmaris, nej.
Åk till Symi, eller varför inte till Tilos eller Halki.
Sedan har du jätte fina, häftiga stränder i närheten. Dom hette Oasis, Thassos, och något annat oxå, kommer inte ihåg namnen. Dom ligger efter varandra åt Faliraki hållet från ditt hotell.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT