Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-08-25, 20:55
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

...ringde till Chroni Panaretos (Pelagos) idag,och han hade blivit stolt farfar....Yngsta dottern Irini hade nedkommit med en flicka.
Pelagos rullar på helt ok, och han skulle strax ner dit och börja förbereda kvällen...;-)
Mikke
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-08-25, 22:00
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Farfar har han väl ändå inte blivit

Riitta
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-08-25, 22:34
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Attans....
(tur at tja inte skrev mormor..;-)
Naturligtvis har han blett MORFAR....
Mikke
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-08-28, 22:33
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

....nu går förberedelserna för resan in i SKARPT läge....
Finnjollen Faxe (nr 562) åker upp ur spat på freda, och Hedvig åker upp på måndag.....Nya gräsklipparn har gått en runda och puttrar på finfint....Alla inlämnade instrument är lagade och bara en kontrabas står kvar i källarn,lagad och klar,hämtas till helgen. Ska klippa de gråa och glesnande hårttestarna också, men det får bli innan resdagen. Det finns en jettebra frisör breve universitetet, så dit går jag....
Kvällarna börjar mörkna och igår natt var det 9 grader kl 03.00.....
Mikke
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-08-29, 20:56
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

9 grader kl. 03.00. Vi hade 4 kl. 7 för några dagar sedan. Då gjorde vi som flyttfåglarna. Vi kommer troligen till Karpathos i mitten av september. Först hade vi tänkt oss till Anafi. Läste två recensioner över ön. En var helt lyrisk, den andra visste inte hur fort de skulle komma därifrån. Så nu väntar vi tills Janne har varit där och kollat läget. I år blir det alltså Karpathos igen.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-08-29, 21:16
camarina camarina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 42
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Perfekt val.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-08-29, 21:41
kerstine kerstine är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 15
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Vi var på Karpathos för första gången i september förra året och nu sällar vi oss till gruppen "återvändare"!! Jag förstår att det är många som återvänder till Karpathos år efter år. Vi åker ner 19/9 och planerar att hyra bil direkt på flygplatsen i år. Förra året bodde vi på Kalimera. Vi hade helst velat bo där igen men det var fullbokat. Nu får vi se var på ön vi hamnar! Vi har inget boende bokat utan kommer att ta dagen som den kommer!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-08-29, 21:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Så nu väntar vi tills Janne har varit där och kollat läget.
Ha , ha....ja det är väl ibland lite så här på Kalimera

Tur man vet vart man vill åka ...och jag vet att ni skämtar.....

Lissi - 12 dagar kvar
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-08-30, 21:39
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

....så haver fredan förflutit, iallafall den ljusare delen.....
Finnjollen Faxe, östes relativt smärtfritt, sen backades den gamble Golfen ner och sen drog jag upp jollen på ett kick. Kärran var redan nerrullad, och med hjälp av en vänlig förbijoggande ung dam fick jag upp jollen på kärran,som sedan bands (!) fast i Golfen dragkula och kördes upp till trägårn....
Passade på att lägga snipan Hedvigs spristagrigg på jollen också,så kom den hem på samma gång....Skönt att för en gångs skull vara ute i tid och inte behöva jäkta de allra sista dagarna innan resan....
Just nyss (fre 21.34) ringde jag till Andreas Diakidis (Zephyros) som naturligtvis satt på Pelagos.I bakgrunden hörde jag Chronis och Florios, men det var lite svårt att samtala, så det blev lite kort...Han och dotter Sofia hade varit på Rhodos några dar, det hörde jag iallafall.... Nu har jag bara tre dar till på jobbet, sen far jag.....(peppar,peppar,knack i trä...)
Mikke
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-08-31, 18:40
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Nej, vi skämtar inte. Det är bara utgångsläget som är ett annat. Vi lämnar "ön" en vecka och gör en liten utfärd. Karpathos, och framför allt Avlona, lämnade djupa spår av längtan i mig./Ylva A
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-08-31, 23:34
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Avlona är en by som jag gärna återvänder till. Har välan varit där 3-4-5 ggr,och hoppas kunna komma dit nu i september igen.Byns enda taverna är ju en givet ställe att stanna på för att käka,etc...
Mikke
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-09-01, 17:57
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Ja Micke, där har vi ätit. Vet Du om det går att ligga över i Avlona?/Ylva A
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-09-01, 19:07
Niaass avatar
Niaas Niaas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Norge
Inlägg: 195
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Ja, det er bare å kontakte tavernaen i Avlona, de har rom til utleie. Eventuelt kontakt tavernaen som ligger i trappene innover i Olymbos, det er samme famlile.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-09-01, 20:58
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Tack för svar Niaas./Ylva A
Svara med citat
  #35  
Gammal 2013-09-03, 23:51
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Lyckades få upp träsnipan Hedvig igår kväll, men inte utan en del konsternationer.....
Dels kom jag igång (för) sent,dels var bommen ner till rampen STÄNGD, så alternativen var att åka över cykelbron eller runda tjärnet och åka på promenadvägen.... Jag valde det senare. Hade hoppats att kunna dra upp henne med Golfen, men se, det gick inte....Hon kom halvvägs upp, sen spanns det loss i gruset samt den (för vissa) välkända doften av brända lameller spred sig i bilen...
Så vi, en kompis hade lyckligtvis anslutit sig, gick över till Plan B. D.v.s. att lossa från bilen och fästa i den mkt gamla vinschen...Vinscha,vinscha å veva tusen varv per centimeter......Saaaakta,saaaakta kom hon upp och låg rätt på trailern !! Oh,lycka....Mörkret hade sänkt sej och en joggerska hade snubblat på wiren....som tur sprang hon inte så fort,så det gick bra....Hur hon undgick att se att det var febril båtupptagningsverksamhet övergår mitt förstånd, men det är det ju mycket som gör....;-)
Sen smygkördes hela konkarongen i den svarta kvällen tillbaka på samma promenadväg utan något nattligt möte. Att sen handrulla in båt på trailer in i trägårn mellan häck,hus och bilar fick väl gå, men inte vare stora marginaler....
Idag hade jag tänkt täcka henne vid hemkomsten från jobbet, men då hade avloppet korkat igen i vårat lilla hyreshus, så det blev annat att tänka på....
Slutsats:ingen idé att planera, det blir ändå aldrig som man tänkt....
Jag ser morrondagen an med tillförsikt....
Mikke
Svara med citat
  #36  
Gammal 2013-09-04, 09:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Jag ser morrondagen an med tillförsikt....
Mikke
Ja det måste ju bara bli bättre

Lissi
Svara med citat
  #37  
Gammal 2013-09-04, 13:07
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

...javisst bidde det bättre,för på förmiddan plongade min sms-tågbiljett in, sen ringde jag kollade hure gick me avloppet, och det var rensat å klart.
Det mesta, eller nästan allt är fixat för resan, nu är det "bara" att packa och att be nån skjutsa mej till stationen imorrn....
Mikke
Svara med citat
  #38  
Gammal 2013-09-04, 23:16
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Tjoho....så gick denna dag också.Var på jobbet vid sjutiden, och gick hem lite tidigare, vid tre-snåret. Sen klippte jag två gräsmattor, och sen började jag täcka snipan Hedvig. Allt detta tog sin tid, så det sista täckeriet skedde till pannlampans sken....Nu ska jag packa. Tåget till Gbg går 09.42, och grannen öppanpå har vänligen lovat ge mej skjuts......
Mikke
Svara med citat
  #39  
Gammal 2013-09-06, 18:26
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

....soaeu kom jag till Landvetter och planet gick i tid, och vi landade ca 20 minuter innan utsatt tid,som var 22.25. Sen ut till bussplatsen, och den kom vid 23.15, och innan jag hade lufsat upp till Mango,soeau var nog klockan 24......
Sen bums i saeng, och vid elvatiden idag knallade jag bort till vandrarhemmet, med en bit Vaesterbottenost. Sen satt jag daer nan timme och snakkade med Caliope och deras dotter .Panayotis var borta med bilen peau service. Sen knallade jag ivaeg och kopte en flygbiljett imorrn lordag kl 19.30.
Just nu aer jag pa barnkalas, Dimitris och Amalias (Mango) yngsta son fyller 8......
Tangentbordet jag anvaender aer helt bortom all kritik,daerfor far jag ge mej att skriva nu......
Mikke
Svara med citat
  #40  
Gammal 2013-09-08, 12:04
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

...och sa bidde det lordag, och da var det dax att forsoka ta sej (mej) ut till flygplatsen. Dimitri jobbade, sa han hade inte tid, men jag fragade Panayotis pa vandrarhemmet,som numera heter Rhodos Pension, och han hade tid. Sa vi knallade ivaeg till sodra porten,daer han hade sin bil och salunda kom jag ut i vaeldigt god tid,vilket aer skont. Planet gick 19.35 och jag fick en STOR hollaendare bredvid mej, Piet, som brukar bo pa Karpathos ett halvar at gangen. Vi tog en taxi till Pigadia tillsammans,sa jag blev avslaeppt vid 7/11 och knallade ner till Pelagos, i hopp om att bl.a traeffa Andreas, som hade sin fodelsedag idag,lordag. Nu var han inte daer, men en hel del andra bekanta, sa det var minsann trevligt att se dom igen !! Sa smaningom kom Andreas, och skjutsade upp mej till Florida Studios, daer jag skulle bo. Daer bor jag nu, helt allena i eget hus.....
I morse vaknade jag av att nan bankade pa dorren, och jag for upp som skjuten ur en kanon....Det var Rolf Overstrom, varan finske ex-fiskhandlare, som kommit for att haelsa pa.....Sa han fick smaka lite Praest-ost och dito Vaesterbotten, och sen akte jag med honom ner till Pelagos, daer jag lanade en scooter av grabbarna pa AutoMotoCenter....
Just nu sitter jag pa Zephyros, som aer fullbelagt. Det lilla annexet med fyra lagenheter aer faerdigt, och kommer att hyras ut naesta saesong. Det aer ca 26 grader och lite lagom bris,sa nu ska jag ta och aka in till stan och bunkra upp lite mat.....
Mikke
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT