Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-07-21, 20:06
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Greklands hundar-Här kommer något positivt!

Det har ju varit en hel del diskussioner här på forumet om hundsituationen i Grekland, och det mesta har dessvärre varit negativt.
Det finns många hundar i Grekland(och även i Sverige...)som far illa, men det blir bättre!

Jag brukar alltid köpa hundtidningen "Ta Skilia mas kai emeis" när jag är i Grekland och i den kan man läsa om det mesta när det gäller hundar; utställningsreportage, raspresentationer, hundens sjukdomar och skötsel, artiklar om barn och hundar, hundpsykologi, träningstips, foder m.m. m.m.

Jag tog med en tidning till min grekiskkurs för att få hjälp med lite översättningar, och min grekisklärare(som är uppvuxen i Athen)blev mycket imponerad över hur långt man faktiskt hade kommit med hunderiet.
Jag tror att situationen kommer att förbättras allt mer, nya generationer tar vid och man snappar upp allt mer från övriga Europa(Frankrike, Tyskland, Belgien m.fl.)

Här kommer ett mycket bra citat från en annons i "Ta Skilia mas kai emeis"
(Jag har själv översatt det från grekiska, så jag reserverar mig för ev. feltolkningar)

"MIN XSEXNATE!!
O SKILOS EINAI SINTROFOS KAI FILOS, THEN EINAI DOULOS OUTE ERGALEIO.
TA ADHESPOTA EINAI EFTHINI OLON MAS KAI OXI MONO TIS POLITEIAS.
O SKILOS MATHENI APO TIN EPANALIPSI ME FETIKI IPOKINISI KAI OXI ME VIA KAI KAKOMETAXEIRISI."

Fritt översatt blir det ungefär så här:

"GLÖM EJ!!
HUNDEN ÄR EN KOMPANJON OCH VÄN, DEN ÄR INTE EN SLAV ELLER ETT VERKTYG.
DE ÄGARLÖSA ÄR ALLAS VÅRT ANSVAR OCH INTE BARA STATENS.
HUNDEN LÄR SIG AV REPETITION MED POSITIVA RETNINGAR/FÖRSTÄRKNINGAR OCH INTE MED VÅLD OCH DÅLIG BEHANDLING(ILL-TREATMENT, MISSUSE)"

Dessa tänkvärda ord är skrivna av "Pets academy trainers" som utbildar hundar och hundägare i Grekland.
De har en hemsida också: www.petsacademy.gr
(Tror att länken klarar Kalimeras regler)

Kan ju tillägga som en liten parantes att dressyrmetoderna i Sverige inte heller alltid är så hundvänliga. Många är de instruktörer som envetet använder sig av en förlegad sextiotals-dressyr med ryck och slit. _D

Hittade även en annan rolig grekisk länk om sällskapsdjur:
www.zoofilia.gr
(Hoppas den klarar länkreglerna, tror det.)

Mvh. Stina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT