Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-03-04, 07:52
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Lite rolig kuriosa

Fick igår på grekiskalektionen veta historien bakom alla de små kioskerna (periptero) som finns i Grekland. Efter andra världskriget så var det många grekiska krigsinvalider som behövde ett sätt att försörja sig.
För att tillgodose detta fick de denna typ av pyttelilla kiosk tilldelat sig. Detta förklarar varför de är så små (de satt ju ofta i rullstol och måste kunna nå alla varor kunden beställde) och, antar jag, så många.
Haha man lär sig många olika saker på grekiskalektionerna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-03-04, 10:17
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Lite rolig kuriosa

Följden blev då att när den rätte personen som hade tillstånd omsider avled, så propsade ättlingarna på att få fortsätta rörelsen. Många bråk, somliga rätt pikanta, följde ...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-03-04, 11:27
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Lite rolig kuriosa

Så var det även i Sverige.
Det var förbehållet handikappade personer att få tillstånd att bedriva kioskrörelse.
Men nu har kioskdöden slagit till här sen många år. Kioskerna finns nu på bensinmackar, Seven eleven m.m. som i princip har öppet dygnet runt.

Jag minns i min barndom när man varje afton gick och köpte de två kvällstidningarna åt föräldrarna på kiosken. Och ibland hittade man flaskor man fick panta på kiosken. En liten påse med 5-öres-kola gick man stolt hem med. Ja, det var tider det,,,,,,,

Brgitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-03-04, 11:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lite rolig kuriosa

Jo , detta fick jag också lära mig och tänker ofta på det...fast nu är det ju mest unga som sitter där ....och det kapitlet i "EllinikaTora" som handlar om just inköp i en periptero har man ju haft glädje av! Man kunde köpa frimärken till Sverige galant! Över huvudtaget är den boken jättebra!! Den kikar jag ofta i och läser med förundran hur duktig jag var på att skriva svaren på grekiska med rätt bokstäver....Nu är det mesta vad gäller alfabetet bortglömt, men LÄSA kan jag!

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-03-04, 17:39
Frost Frost är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 23
Standard Sv: Lite rolig kuriosa

Intressant! Jag brukar dock inte handla där annat än om jag måste efter att ha hört från en del som vet att toabesök inte görs så lätt för de som sitter i dessa kiosker. Hade inte tänkt på detta innan men tydligen är en del kioskägare rätt kreativa när det gäller att lösa toabesök då de inte kan gå ifrån kiosken hur som helst
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-03-04, 18:45
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Lite rolig kuriosa

Citat:
Ursprungligen postat av Frost Visa inlägg
Intressant! Jag brukar dock inte handla där annat än om jag måste efter att ha hört från en del som vet att toabesök inte görs så lätt för de som sitter i dessa kiosker. Hade inte tänkt på detta innan men tydligen är en del kioskägare rätt kreativa när det gäller att lösa toabesök då de inte kan gå ifrån kiosken hur som helst
Hm nu fick jag något att fundera över. Tror jag ska fråga hur de löser det nästa gång
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT