Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-10-04, 12:35
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Kråksparkar på Tilos ...

Vet inte vad som flög ur mig då jag lovade Janne föreviga några fåglar på Tilos. Efter en vecka på ön var mina ”kråksparkar” under ögonen det närmaste fågel jag kom - någon dag senare lyckades jag fotografera en död kråka. Vid ett tillfälle stannade en grek på vespa, berättade att det var fel årstid, att vi skulle komma tillbaka i april, då skulle vi få se fåglar. Finns det kråkor finns det väl andra fåglar tänkte jag ... Och ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.

Upptäcker nu att Janne inte frågade om fåglar vi fotograferat, utan fåglar vi sett – och det har jag. Glömmer aldrig då jag låg på stranden, armarna ovanför huvudet så boken skymde solen. Plötsligt såg jag örnen sväva ovanför huvudet, hann se de vita vingpennorna innan boken flög … ur munnen flög otryckbara ord …personligt rekord på 100 meter hotellöpning. Lyckades få upp kameran i samma ögonblick som örnparet svävade bort över bergskammen. Resterande dagar hade jag två kameror i ryggsäcken stående vid solstolen - läste gjorde jag med ett öga.

En tidig morgon några dagar innan vi lämnade ön, vandrade vi tillsammans med en engelsman, kameror och vattenflaskor upp till den lilla kyrkan Agíos Joánnis. Om jag kan få ihop text och bild – sa ja jag .. ska jag berätta om den morgonen.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-10-13, 14:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Kråksparkar på Tilos ...

Vet du vad för slags örn det var?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-10-13, 23:07
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Kråksparkar på Tilos ...

Janne! Om jag studerat den i stället för att springa, kunde jag förklarat hur den såg ut ... Det enda jag minns var de vita vingpennorna, att den var stor och svävade på ganska låg höjd.

Men jag såg två andra fågelarter då vi vandrade en morgon. Tyvärr blev bilderna inte bra - men jag såg dem i alla fall. Berättar mer senare ...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-10-14, 17:53
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Kråksparkar på Tilos ...



Var det en sådan här fågel du såg? Då var det en örnvråk!
Den är ganska vanlig på de grekiska öarna.

Tobbe S & Laero
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-10-16, 22:51
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Kråksparkar på Tilos ...

Tobbe! Nej, säger min man. Så såg den inte ut. Nu blir jag osäker ... Minns i alla fall att den var vit längt ut på vingarna.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-10-17, 23:10
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Kråksparkar på Tilos ...

Jag kom hem från två veckor på Tilos igår, och nog fanns det kråkor där alltid. Jättemånga. Men korpar såg och hörde vi också. Och falkar, jag gissar på Eleonorafalkar.

Vi vandrade upp till Skafi, som ska vara rastplats för flyttfåglar, men vi såg bara sädesärlor då. Det vore roligt att komma dit igen på våren.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-10-18, 10:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Kråksparkar på Tilos ...

Citat:
Ursprungligen postat av Titti Visa inlägg
[FONT=Book Antiqua][SIZE=3]Jag kom hem från två veckor på Tilos igår, och nog fanns det kråkor där alltid. Jättemånga.
I och omkring Livadia finns det otroligt många kråkor. Men ger man sig ut på vandring finns det stora möjligheter att se mer intressanta fåglar. Bland annat i Skafi, som du nämner. Jag har också varit i Skafi i september med dåligt resultat. Såg dock biätare på vägen dit i september. Bland de bästa platserna är i och omkring Mikro Chorio och i Eristosdalen.

Det finns även en hel del andra fåglar än kråkor i Livadia. Bara man sitter still och väntar. Jag har balkongskådat i Livadia och sett många intressanta fåglar, bland annat Härfågel, Eleonorafalk och Hökörn. Från balkongen!




Denna lilla sötnos (Sammetshätta) är lika vanlig på Tilos som Talgoxe hemma i Sverige. (Fotad från balkongen.)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-10-18, 10:45
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Kråksparkar på Tilos ...

Vad det var för fågel som svävade ovanför mig, kommer jag troligen aldrig att få veta. Skafi, Eristosdalen och Mikro Chorio besökte vi aldrig - kanske till våren? Min man fotograferade en örn, högt svävande över Megalo Chorio - tyvärr lite för högt.

Ska strax sätta mig och skriva klart om morgonen då vi vandrade upp till Agíos Joánnis.

Janne! Fantastisk fin bild.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT