Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-25, 21:47
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Olivträd

Har idag fått ett olivträd av min svärfar. Det är högt och gängligt med LÅNGA grenar. Trädet är "kapat" på ca 160cm men med de långa grenarna blir det en bra bit över två meter. Det sitter även grenar/kvistar på hela stammen. Är det någon som vet om jag vågar ge mig på att beskära trädet hårt nu? Ska jag även ta bort grenarna som sitter på stammen? Jag hoppas att det finns någon tokig olivfantast här som kan hjälpa mig!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-26, 09:51
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Olivträd

Det finns en svensk kvinna på Kreta som har egen blogg: theolivefarmer.blogspot.com
Hon vet nog mer än andra. Jag tror dock att det är fel tid att beskära träden nu, det brukar göras i samband med skörden Det finns olika teorier om tillvägagångssätt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-26, 12:45
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Olivträd

Vi har ju också olivträd men som Monica säger beskärs dem vid skörden och strax efter. Är det träd utomhus, eller är det olivträd du ska ha inomhus?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-26, 13:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Olivträd

Om du beskär trädet nu får du inga oliver eftersom det redan blommat.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-05-26, 21:59
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Olivträd

Det är ett träd som är tänkt att ha utomhus. Jag är mest rädd för att hela trädet dör om jag ger mig på det med saxen nu. Att det inte blir några oliver i år har jag ändå inget hopp om.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-05-27, 06:22
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Olivträd

Var bor du nånstans? Hur kommer den att överleva vintern?
Jag skulle låta den vara nu och beskära på senhösten.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-05-28, 00:09
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Olivträd

Jag bor så långt söderut man kan komma, i Skåne. Men våra vintrar har inte varit speciellt milda de senaste åren. Vinterförvaring är inget problem med både källare och garage.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-06-01, 19:03
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Olivträd

Beskärning av Olivträd kan jag inget om. Men jag är lite intresserad av att skaffa ett själv så jag läste in mig lite på dem tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Vinterförvaring är inget problem med både källare och garage.
Bra, för det är vad som krävs. Olivträd lär vara ovanligt tåliga även i vårt klimat. De lär normalt sett klara en eller ett par frostnätter med någon minusgrad. Men inte för sträng kyla eller för många dygn med minusgrader. De ska gärna vila i 5 - 10 grader under vintern. Det är vad jag läste mig till i alla fall.

Citat:
Jag bor så långt söderut man kan komma, i Skåne. Men våra vintrar har inte varit speciellt milda de senaste åren.
Du behagar skämta... Vi hade minus 22 grader en natt här i Svedala i vintras. Det började snöa 16:e Nov... Och det var inte mycket bättre året innan. Så man måste kunna skydda trädet mot den värsta kylan.

Lycka till med trädet! Det måste vara rätt läckert att ha ett eget Olivträd hemma i Sverige.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-06-01, 20:36
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Olivträd

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Jag bor så långt söderut man kan komma, i Skåne. Men våra vintrar har inte varit speciellt milda de senaste åren. Vinterförvaring är inget problem med både källare och garage.
Hej !

Vi bor också i Skåne och vi har ett Olivträd sen sex år tillbaks som vi vårdar med omsorg.
Boende i villa med "pensionärskuvös" har vi & klätt in Olivträdet i plast & ställt den invid väggen på villan i "kuvösen" varje vinter hittills.

Dock i år fick den stå utan inklädning. Krukan till oliven isolerade vi, för säkerhets skull. Har läst på att lite frost gynnar blomningen .

Vintern här nere har varit lång & kall , och döm om vår förvåning , olivträdet har överlevt !!! Det tog lite tid men blomsättningen har börjat nu ( lite sent ) men.... oliven lever !!!

Vår erfarenhet är att Olivträdet tål en hel del inkl. rejäl frostvinter.

Testa gärna fikonträd , just nu skördar vi söta & goa fikon .

Vi har dessutom vita vindruvor i vår "kuvös" (en Baltisk sort som tål frost) , funkar jättebra.

I slutet av Augusti blir det skörd av vindruvor, söta & goa !

/ Tom
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-06-04, 18:04
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Olivträd

Nu är det gjort! Träden (för det var faktiskt två ) är planterade i större krukor och båda två har jag klippt ganska rejält. Nu gäller det om de överlever! De pryder i alla fall vår uteplats nu. Det är läckert med olivträd hemma i trädgården!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-06-04, 18:40
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Olivträd

Olivträden här sägs klara -9 grader och bara vid enstaka fall..i år var vi för första gången med om att några av våra olivträd hade frusit, blev inga oliver på dom..bara en massa frusna oliver..många bönder här drabbades. Man får dock ersättning av staten för förlorad skörd, men det är inte mer än 300€
Vindruvor däremot har vi lyckats med i Sverige...druvor vi fick från Honeymoon på Santorini gav god skörd hemma i växthuset i Sverige och vi tog hit dom, så nu ger dom god skörd här på Peloponnesos...

Senast redigerad av anneli56 den 2011-06-04 klockan 18:50.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-06-25, 15:10
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Olivträd

Vill bara berätta att mina olivträd har klarat min ganska omilda beskärning för ett antal veckor sedan. De växer så det knakar med massor av gröna små skott! Några oliver kan jag dock inte se fram emot i år men förhoppningsvis nästa år!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT