Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-07-18, 09:15
Sandroows avatar
Sandroow Sandroow är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stenungsund
Inlägg: 60
Standard Sv: Goooogla istället!

alla har vi olika åsikter, och man får väl helt enkelt använda forumet på det sätt man gillar bäst. Det som inte orkar med frågor om ex euro kan ju hoppa över dem, och så kan ju vi som säller dessa lite "dumma" frågor dra lite i bromsen så kanske vi kan komma överens.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-07-21, 01:07
pigis avatar
pigi pigi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: uppsala
Inlägg: 35
Standard Sv: Goooogla istället!

Man blir jhu lite lessen och nästan lite rädd.....

Jag skriver sällan på Kalimera därför att ALLA skriver så kloka inlägg och så kloknaiva frågor så jag läser och ler. Ibland vet jag att adressaten lätt hittat svaret ifall de "googlat" men alla "nybörjare" får ju inte skrämmas att ställa "töntiga" frågor....de är många "töntiga" frågor som givit mig ahaupplevelser...eller fått mig att inse att det jag uppfattade mig som expert på....visste jag inte ett skit om.

Ifall Kalimera ska bli ett ELITFORUM........ja....då vill inte jag va med. Jag vill inte känna att det sitter nån i "Borås" och skrattar åt min fråga!

Natti från Pigi som sällan skriver men läser ALLT.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-07-21, 01:20
pigis avatar
pigi pigi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: uppsala
Inlägg: 35
Standard Glädjen i att söka likasinnade.

Jag kan inte påstå att jag varit särskilt aktiv på Kalimera. Men jag kan utan att överdriva säga att jag läser allt som trillar in. Jag har inget behov att flasha mina kunskaper eller rentav min okunskap...jag har Kreta etsat i min själ, alla möjliga onödiga och nödvändiga fakta kan jag rabbla i sömnen.

Endock, det är alla förstagästers mail som är spännande att läsa. De ger dig en nyfärsk bild av hur det var...första gången! DET FINNS INGA frågor som e så "googliga" att det inte skulle passa här.

Ibland ställer man en fråga som man till och med svaret på....bara för att få läsa en annan "Kalimeras" bild av vad det nu var.

Jag vill veta om det ligger i andra Kalimera´s intresse att rensa bort "Töntarna"
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-07-21, 02:29
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Glädjen i att söka likasinnade.

Jag har aldrig varit på Kreta, och kommer nog troligtvis inte att resa dit, för Kreta intresserar mig inte egentligen. Däremot kan jag en hel del om andra öar. Så om vi lägger ihop ditt kunnande om Kreta med mitt om andra ställen så har vi "fördubblat" kunskapsbasen. Lägg därtill den kunskap de övriga över 2.000 medlemmarna på Kalimera har, så är det helt klart att detta är den största och bästa informationskällan du kan hitta om Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av pigi
Jag vill veta om det ligger i andra Kalimera´s intresse att rensa bort "Töntarna"
Jag förstår att du tänker på Google-tråden, men det finns inga töntar, så det finns inget att rensa bort. Det finns heller inga dumma frågor egentligen. Det kommer nya medlemmar hela tiden som kanske ska ut på sin första resa och söker info. De har kanske inte läst här tidigare och sett att frågan varit uppe förut. Men visst önskar man ibland att nya medlemmar hade använt sökfunktionen mer, när samma fråga kommer gång på gång.

Problemet är att man (jag) ibland inte "orkar" svara på frågan när man vet att svaret finns under "sök" och man svarat på den ett antal gånger tidigare genom årens lopp... Det är egentligen en diciplinfråga och jag försöker svara även på "gamla" frågor men ibland är jag lat och tänker att det får någon annan ta... Det är mänskligt att fela...

Men Kalimera utvecklas för varje dag när medlemmar kommer hem med nya erfarenheter och kunskaper, och om vi alla hjälps åt så ska vi nog kunna besvara de flesta frågor som kan finnas om Grekland.

Peter
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-07-21, 07:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Goooogla istället!

Varför skriver du inte? Om du kan mycket om Kreta som du skrivit i ett annat inlägg i forumet är det väl något att dela med sig av till andra. Många besöker ön som tar emot ett stort antal turister varje år. Ser fram emot att får höra om dina smultronställen och erfarenheter.

Eva
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-07-21, 09:10
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Glädjen i att söka likasinnade.

Citat:
Ursprungligen postat av pigi
Jag vill veta om det ligger i andra Kalimera´s intresse att rensa bort "Töntarna"
Nej verkligen inte. Jag tycker att man till och med ska vara så öppen till sinnet att man låter de som till "rensa bort töntarna" få vara med.

FAST jag håller med dem som tidigare har sagt att de inte förstår varför man ställer en fråga här som det är mycket lättare att hitta svaret på, på annat sätt. Men var och en gör som den finner bäst.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-07-21, 09:35
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Goooogla istället!

Har nu följt på båda "trådarna" om att "googla" och ställa "töntiga" frågor.
Får bara citera vad en gammal lärare sa på 50-talet:" Det finns inga DUMMA (töntiga) frågor men det finns många DUMMA svar. Tycker därför att debatten inte har så stort berättigande. Alla är vi inte lika SMARTA och har inte alla stor ERFARENHET av internet.
Chras
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-07-21, 09:37
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Goooogla istället!

Citat:
Ursprungligen postat av pigi
Jag skriver sällan på Kalimera därför att ALLA skriver så kloka inlägg
Så är det ju inte heller Många många inlägg är inte alls särskilt kloka, en del är roliga, men de flesta är neutrala på alla sätt.

Citat:
Ifall Kalimera ska bli ett ELITFORUM........ja....då vill inte jag va med. Jag vill inte känna att det sitter nån i "Borås" och skrattar åt min fråga!
Det kan jag inte tänka mig att forumet någonsin kommer att bli. Då skulle det självdö på några röda sekunder!

Men pigi, känslan att man kan för lite eller att alla andra kan mer, eller att någon skrattar åt det man skriver, den föds och lever i den egna tanken, men finns inte någon annanstans. Så fort man slår den ifrån sig, så finns den inte längre! Så tänk aldrig mer så, utan dela med dig av all din kunskap om Kreta!

Om inte annat för att jag ska få se din underbart vackra avatar oftare
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-07-21, 11:30
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Glädjen i att söka likasinnade.

Ok, nu drar jag i nödbromsen lite!

Citat:
Ursprungligen postat av pigi
Jag vill veta om det ligger i andra Kalimera´s intresse att rensa bort "Töntarna"
Det finns INGEN här på forumet som har skrivit nåt om att RENSA bort "Töntarna"! Och INGEN har heller skrivit nåt om att man önskar ett ELITFORUM!!! Var står det någonstans?? Inlägget handlade om att man KAN använda Google om man snabbt vill ha svar på en fråga - än att vänta på att nån på Kalimera ska googla åt en. (alla frågor går självklart inte att få svar på via Google - det skrev både jag och Meltimin också i våra inlägg) Sen så tipsade jag också om att man KAN använda "Sökfunktionen", då samma slags frågor tenderar att komma upp med jämna mellanrum.

Men det känns som att det har blivit en hel del missförstånd och misstolkningar här, så jag vet egentligen inte om jag vågar skriva det här - med risk för att det kommer att misstolkas ännu en gång.

Så, jag upprepar mig: INGEN här tycker att man ska rensa bort några töntar, ok???!!!!

Jag skrev också, minns jag i mitt inlägg: Fortsätt och skriv nyfikna, galna, roliga, fundersamma frågor! Det borde ju inte gå att feltolkas!

- Hälsn. Cecilia

Senast redigerad av Cecilia den 2006-07-21 klockan 11:35.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-07-21, 11:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Glädjen i att söka likasinnade.

Precis det tänkte jag just skriva Cecilia!

Pigi, även jag tycker att du övertolkar. Här har aldrig talats om att rensa bort några töntar. Tankarna kring googling var inte alls så dramatiska.

Att nån sitter i Borås och skrattar åt din fråga riskerar du alltid på nätet. Fördelen är att du inte vet om det. Så skriv, du också!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-07-21, 12:49
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Glädjen i att söka likasinnade.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Att nån sitter i Borås och skrattar åt din fråga riskerar du alltid på nätet. Fördelen är att du inte vet om det. Så skriv, du också!
asgarvar faktiskt i Göteborg, nu!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2006-07-26, 22:57
pigis avatar
pigi pigi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: uppsala
Inlägg: 35
Standard Sv: Om frågor i forumet/sammanslagna trådar

Pigi är inte en bitter cyniker med dåligt "skrivarsjälvförtroende" i vanliga fall men i det här ämnet ville jag slå ett slag för den nyförälskade Greklandsresenären som i sin glädje över Kalimera bubblar av frågor och bara vill få "höras".

Men det är rätt och klokt, självklart sitter det alltid någon i nått hörn av klotet och skrattar åt det man skriver och det ska man nog s...a i!
Jag övertolkade nog en del inlägg det är sant.

Du som skrev att jag borde skriva och berätta mer....jaa jag är alldeles för dålig på det. Men när man läser alla inlägg här så tänker man " kan jag verkligen ha nått nytt att komma med? "

Så bara därför ska jag nu dela mina tankar om sommarens Kretaresa med er:

Sommarens Kretaresa går via mage och hjärta
i år får systemets Retsina ge mina tankar doft.
Ett brutet ben på en bartender (jag) ger ingen lön..

Vänner handlar Raki och Oregano...
berättar om mat och dyk...jag gråter lite. (inte dryck)

Bokar resa åt lillebror och ny kärlek...
de ringer från Rethymno och är tacksamma...
jag gråter lite igen.

Lagar Katerina och Pontius kyckling
som vi åt den nedanför Fortessa...
(min är godare)
Äter och hulkar...barnen skäms.

Längtar längtar...

men på Kalimera tyckte nån min avatar var underbar, det hjälpte.


SÅ nu har ni fått lite svammel av Pigi...som trotts allt faktiskt är en glad och ljudlig typ. Och om två dagar kmr Raki och Oregano så vi kan ha grillfest på gården.
Den 13e har jag lovat att baka spenatpaj till 78 gäster...min vän fyller trettio och är oxå en fattig bartender som längtar tillbaka.

Ja ni ser.... KRAM
Svara med citat
  #33  
Gammal 2006-07-26, 23:12
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Goooogla istället!

Citat:
Ursprungligen postat av pigi
Jag vill inte känna att det sitter nån i "Borås" och skrattar åt min fråga!
Där kom du allt på mig!

Skämt åsido, inga frågor är för dumma! Jag tycker själv att det bara är roligt om man kan hjälpa till med något.
Kalimera är inte bara bra till att söka/skriva om Grekland, utan även att avreagera sig med och prata om vardagliga saker. Läs tråden "balkongproblem" så ser du hur det spårar ur från balkongbygge till en orolig ENIAC (jag) som ojar sig över sin katt...
Så fråga på du! Det är alltid någon som kan svara!

Senast redigerad av ENIAC den 2006-07-26 klockan 23:20.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2006-07-26, 23:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Om frågor i forumet/sammanslagna trådar

Du får ursäkta mig pigi, men nu sitter jag och skrattar åt att dina barn skäms när du gråter över din goda kyckling

Å andra sidan bor jag inte i Borås så det kanske är okej då?
Svara med citat
  #35  
Gammal 2006-07-26, 23:19
pigis avatar
pigi pigi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: uppsala
Inlägg: 35
Standard Sv: Om frågor i forumet/sammanslagna trådar

*asgarvar*...jag tror du är en elak lite skit med ett STORT STORT hjärta.

Ha ha .....mina barn tycker att deras Mamma är en patetisk tant och de är tacksamma att ingen inte ens i Borås vet vem jag är

STORKRAM
Svara med citat
  #36  
Gammal 2006-07-26, 23:41
pigis avatar
pigi pigi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: uppsala
Inlägg: 35
Standard Sv: Om frågor i forumet/sammanslagna trådar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Du får ursäkta mig pigi, men nu sitter jag och skrattar åt att dina barn skäms när du gråter över din goda kyckling

Å andra sidan bor jag inte i Borås så det kanske är okej då?
Så skulle det va....Inkfish! ( datakörkortet, yee right)
Svara med citat
  #37  
Gammal 2006-07-27, 12:52
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Om frågor i forumet/sammanslagna trådar

Pigi, ditt "svammel" gillar jag! Mer sånt!

Titti
Svara med citat
  #38  
Gammal 2006-07-28, 10:13
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Om frågor i forumet/sammanslagna trådar

Ja efter 21 resor på 19år till Antiparos borde man kanske dela med sig av sina kunskaper. men nu är det ju så att inte ens efter sammanlagt ca 2år på denna lilla ö känner man till allt. Däremot svarar jag gärna på det jag kan, som ni övriga vill veta om denna lilla pärla till Ö.
Jag läser de flesta trådar här på Forumet men jag vill också säga att informationen som finns upplagd under "snabbval öar" är helt OK. Funderar att till nästa års resa fråga Janne om det är något speciellt som han vill ha kontrollerat för att sedan kunna uppdatera.
F.ö kan jag meddela eventuella tidigare gäster på Galinas Place att Georgeos och Anna var hemma i Sverige i slutet av juni och fick en son, 52cm och 3500g. Detta kan man inte Googla sig till....:-)
Svara med citat
  #39  
Gammal 2006-07-28, 10:51
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Om frågor i forumet/sammanslagna trådar

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee
F.ö kan jag meddela eventuella tidigare gäster på Galinas Place att Georgeos och Anna var hemma i Sverige i slutet av juni och fick en son, 52cm och 3500g. Detta kan man inte Googla sig till....:-)
Inte heller att han heter Antonio och är jättesöt.
// Helén
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT