Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-07, 14:07
generalus generalus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 4
Standard Tips för par i Anaxos

Jag och min flickvän åker om en vecka till Lesbos och skulle vara väldigt tacksamma för lite tips. Vi har läst igenom massa trådar här på forumet men det skulle vara ännu bättre med lite konkreta förslag.

Vi kommer bo i Anaxos vilket jag har förstått är en ganska lugn och "tråkig" by. Molivos verkar många tycka om så vi lär ju åka dit några ggr. Funkar det bra att promenera dit eller bör man åka buss/moped? Plomari har jag också hört bra saker om men det är ju riktigt långt dit, är det ens värt att hålla på med buss och så?

Vilka stränder/restauranger/dylikt "måste" man besöka? Vi är bara där en vecka så vi vill försöka utnyttja tiden till fullo.

Finns det saker man bör hålla sig borta från? Dåliga restauranger eller konstig mat?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-10, 14:21
urpe urpe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 85
Standard Sv: Tips för par i Anaxos

Grattis till ett bra val av ö, var själv i Anaxos i slutet av maj.
Vi trivdes mycket bra, en ö för skön avkoppling.

Buss går "regelbundet" Anaxos-Petra-Molyvos-Eftalou och kostar 1.40€.
Taxi Molyvos-Anaxos: 10€, Molyvos-Petra 6€, Petra-Anaxos 4€, kan variera. Moped och scoter rekomenderas, bra vägar. Avstånd till Petra är ca 3-4 km och till Molyvos 6-8 km.

Tips!
Bil&Scooter: Kostas=lesvoscarhire i Anaxos intill taverna Omega.

Mat:
Molyvos Hamn, Captains Tableoch Octopus(?).
Petra: Original(har grekiska aftnar måndagar), Salt & Peppar hann ej med women cooperative men den skall vara värd ett besök.
Anaxos: Omega (Intill Kostas), Tropical, Elli.

Stranden i Anaxos är den bästa i området. Missa inte att besöka Hippocampus Beach Bar längst upp(bort från Petra) med supervänliga Dimitris+fru som införde gratis solsängar när de startade. Du vaktas av två st "vakt"hundar: Aris&Elli. . Solnedgången där slår nästan midnattsolen.

Hyr definitivt en bil för att göra en tripp 1-2 dagar till pärlorna Gavathas, Sigri och pärlan Skala Eresou: Härliga restauranger/barer på pålar intill stranden och en andra dag till Mytilini och Plommari = Ouzo huvudstaden.
Även om avstånden är "korta" tar en tripp till Mytilini/Plommari 2-3h med bil från Anaxos via Kalloni. Om ni gör en tripp till Plommari missa inte ett badstopp i Agios Isiodores, "sten/grusstrand" med mycket klart vatten.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT