Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-01-09, 14:02
HannaHallberg HannaHallberg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 38
Standard Toaletter

Det här är säkert en jättedum fråga men hur gör man när man behöver gå på toaletten när man är på stranden? Här i Sverige finns det ju toaletter på i princip alla stränder även långt ute i skärgården. Om det inte finns en stationär toalett så finns det bajamajor. Men i Grekland har jag aldrig sett någon toalett i anslutning till stranden.


Hur "gör man" i Grekland? Kissar alla i vattnet eller i stranden/gräset bredvid stranden? Det blir ju jätteäckligt.


Brukar det vara ok att betala lite på en taverna och använda toan? Hur mycket är rimligt då? Brukar det ingå toa på tavernan som man hyr solstol ifrån?


Nu är vi fyra personer som åker så det blir många som måste kissa varje gång man är på stranden.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-01-09, 14:16
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Toaletter

Det kostar ingenting att låna toaletten på en taverna (jag har då aldrig behövt betala), det är ju inte som i Sverige där man måste betala i stort sett överallt!
Så om ni badar vid stränder där det finns tavernor så fixar det sig!..

Är man på en strand utan toalett så måste man ju så klart kissa ute i det fria!..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-01-09, 14:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Toaletter

Som i Sverige i varjefall i norrland gratis att gå på toa. Om det finns en taverna finns det en toa.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-01-09, 14:53
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Toaletter

*bajamajor*
Jeg elsker kreativiteten i det svenske språket!

(Beklager avsporingen.)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-01-09, 15:56
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Toaletter

Har aldrig upplevt det som ett problem med toa på stranden, bara det finns en taverna eller bar. Det är bara att fråga personalen eller den som hyr ut solstolar så kan de ge besked. Har aldrig behövt betala. Däremot kan det skilja i hur fräscht det är.
Annars brukar man ju för det mesta äta lunch vid en taverna och då passar man så klart på att använda toan. Oftast räcker det med ett toabesök under dagen eftersom man svettas så mycket...

Katitzi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-01-09, 18:09
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Toaletter

Jag har aldrig hört talats om någon som inte fått låna toa.
Sen kan man ju alltid belöna ägarna med att handla någonting någon gång.
Eftersom nöden har sina lagar så kan du visst pinka i havet. Ingen kommer att lida av det. Att springa och skvätta på buskar på stranden och murar är ju inte så trevligt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-01-09, 22:43
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Toaletter

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Eftersom nöden har sina lagar så kan du visst pinka i havet. Ingen kommer att lida av det. Att springa och skvätta på buskar på stranden och murar är ju inte så trevligt.
Precis - i havet späds det ju ut på nolltid...

/kimmen
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-01-09, 23:53
HannaHallberg HannaHallberg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 38
Standard Sv: Toaletter

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Det kostar ingenting att låna toaletten på en taverna (jag har då aldrig behövt betala), det är ju inte som i Sverige där man måste betala i stort sett överallt!
Så om ni badar vid stränder där det finns tavernor så fixar det sig!..

Är man på en strand utan toalett så måste man ju så klart kissa ute i det fria!..
Okej. Jag har tänkt att tavernornas toaletter är till för gästerna och att de inte vill ha en massa andra som använder dem.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-01-09, 23:55
HannaHallberg HannaHallberg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 38
Standard Sv: Toaletter

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Precis - i havet späds det ju ut på nolltid...

/kimmen
Näe. Tänk om flera hundra personen gör så varje dag på stranden (vilket de kanske iofs gör).
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-01-09, 23:58
HannaHallberg HannaHallberg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 38
Standard Sv: Toaletter

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Har aldrig upplevt det som ett problem med toa på stranden, bara det finns en taverna eller bar. Det är bara att fråga personalen eller den som hyr ut solstolar så kan de ge besked. Har aldrig behövt betala. Däremot kan det skilja i hur fräscht det är.
Annars brukar man ju för det mesta äta lunch vid en taverna och då passar man så klart på att använda toan. Oftast räcker det med ett toabesök under dagen eftersom man svettas så mycket...

Katitzi
Jag blir faktiskt alltid väldigt kissnödig när jag är på stranden!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-01-10, 00:07
HannaHallberg HannaHallberg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 38
Standard Sv: Toaletter

Okej så det är alltså bara att gå till random taverna och be att få låna toan och det är ok bara jag köper lunch eller liknande under dagen.

Jag har som sagt tänkt att precis som här i Sverige så är restaurangernas toaletter avsedda för deras gäster. Så funkar det ju här och här finns det ju ofta skyltar på caféer och restauranger om att toaletterna endast är till för deras gäster, övriga betalar 5 kr.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-01-10, 00:17
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Toaletter

Hej!
Du behöver inte alls köpa lunch. Det räcker, enligt min erfarenhet, att man köper vatten/vin/läsk/öl, eller - helt enkelt - frågar snällt.
Har aldrig varit något problem, ens vid täta toabesök!
Ha en jättetrevlig resa!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-01-10, 00:33
HannaHallberg HannaHallberg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 38
Standard Sv: Toaletter

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg
Hej!
Du behöver inte alls köpa lunch. Det räcker, enligt min erfarenhet, att man köper vatten/vin/läsk/öl, eller - helt enkelt - frågar snällt.
Har aldrig varit något problem, ens vid täta toabesök!
Ha en jättetrevlig resa!
Tack!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-01-10, 02:02
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Toaletter

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg
Hej!
Du behöver inte alls köpa lunch. Det räcker, enligt min erfarenhet, att man köper vatten/vin/läsk/öl, eller - helt enkelt - frågar snällt.
Har aldrig varit något problem, ens vid täta toabesök!
Ha en jättetrevlig resa!
Eller, du behöver inte köpa någonting alls den dagen och inte någon annan dag heller för den delen.
Men är man på samma strand flera dagar så nog alltid köper man någonting, vatten, frappe eller vad som helst. Hälsa och var glad så funkar det fint
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-01-10, 06:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Toaletter

Citat:
Ursprungligen postat av HannaHallberg Visa inlägg
Okej så det är alltså bara att gå till random taverna och be att få låna toan och det är ok bara jag köper lunch eller liknande under dagen.

Jag har som sagt tänkt att precis som här i Sverige så är restaurangernas toaletter avsedda för deras gäster. Så funkar det ju här och här finns det ju ofta skyltar på caféer och restauranger om att toaletterna endast är till för deras gäster, övriga betalar 5 kr.
Fast nu pratar vi om stränder med kanske en eller två tavernor dvs grekisk glesbygd var det jag tänkte på. Självklart handlar du också något på tavernan. Åker du till Lesvos är solstolarna gratis och du dricker och äter på tavernan vars stolar du lånar. Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-01-10, 08:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Toaletter

För mig låter det fullständigt absurt att man inte skulle få låna toaletten, bara för att man inte är gäst. Det är fullständigt självklart i Grekland. Ja, överallt utom i Sverige. Jag tror inte jag råkat ut för detta "problem" nån annanstans förutom Sverige. "Endast för gäster", "Nyckel finns i kassan" etc. Helt bisarrt!

Det är dessutom bara i Sverige, jag fått betala extra för att dela pizza, begära extra tallrik mm. Bara tanken på att man skulle straffas med en avgift, bara för att man delar på maten på en grekisk taverna, är fullständigt sanslös.

/Netwolf
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-01-10, 08:47
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Toaletter

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fast nu pratar vi om stränder med kanske en eller två tavernor dvs grekisk glesbygd var det jag tänkte på. Självklart handlar du också något på tavernan. Åker du till Lesvos är solstolarna gratis och du dricker och äter på tavernan vars stolar du lånar. Eva
Så var det tom. i Perissa på Santorini i september. Betalade inte för solstolarna nån gång på hela veckan!
Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

Det är dessutom bara i Sverige, jag fått betala extra för att dela pizza, begära extra tallrik mm. Bara tanken på att man skulle straffas med en avgift, bara för att man delar på maten på en grekisk taverna, är fullständigt sanslös.

/Netwolf
Ja, även när vi var i Rom i höstas delade vi på pizza några gånger, inga problem!

Katitzi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-01-10, 09:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Toaletter

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
För mig låter det fullständigt absurt att man inte skulle få låna toaletten, bara för att man inte är gäst. Det är fullständigt självklart i Grekland. Ja, överallt utom i Sverige. Jag tror inte jag råkat ut för detta "problem" nån annanstans förutom Sverige.
En av de 1000 saker jag tycker är så befriande med Grekland är just det odramatiska i det där. Det är självklart.

Men det är lika självklart för mig att simma undan en bit och lösa problemet medan jag badar. Dock skulle jag aldrig göra det i buskar eller annat på stranden.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-01-10, 11:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Toaletter

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
För mig låter det fullständigt absurt att man inte skulle få låna toaletten, bara för att man inte är gäst. Det är fullständigt självklart i Grekland. Ja, överallt utom i Sverige. Jag tror inte jag råkat ut för detta "problem" nån annanstans förutom Sverige. "Endast för gäster", "Nyckel finns i kassan" etc. Helt bisarrt



/Netwolf
Håller med helt galet.. det var detta jag menade i mitt första inlägg här.. att i Sverige kostar det om man ska låna en toa på en restaurang om man inte är gäst (eller också får man det onda ögat på sig om man skulle råka smita in på en toa.. )
Vilket aldrig förekommer i Grekland, men jag tycker själv att det är viktigt att man är artig och frågar det gör jag alltid. (eftersom grekerna alltid är så gästvänliga mot oss)

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-01-10 klockan 11:32.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-01-10, 13:02
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Toaletter

Citat:
Ursprungligen postat av HannaHallberg Visa inlägg
Näe.
Jo...

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men det är lika självklart för mig att simma undan en bit och lösa problemet medan jag badar.
Ja, det är bästa sättet att fixa det på när man är på en strand utan taverna.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2015-01-10 klockan 13:10.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT